[Pyoraily-lista] Kaunein arkimatka - kilpailu Varsinais-Suomessa ratkaistu 22.9.2007

Laaksonen Mikko K mikko.k.laaksonen at turku.fi
Ke Syys 26 15:53:00 EEST 2007

Hyvät Pyöräily-listalaiset,

Turun kaupungin kevyen liikenteen asiamiestoiminnan ja Varsinais-Suomen agendatoimiston järjestämä Kaunein arkimatka-kilpailu on ratkaistu ja palkinnot jaettu 22.9.2007.

Palkittuihin työhön ja niiden arvioihin voi tutustua osoitteesta
www.turku.fi/arkimatka

Mukana on monia kiintoisia tulkintoja siitä, millaisia elämyksiä pyörällä ja kävellen voi kokea.

Mikko Laaksonen
mikko.k.laaksonen at turku.fi
Raadin puheenjohtaja
Kevyen liikenteen asiamies

(Tulosten yhteenveto)

Kaunein Arkimatka -kilpailun voittajat ja kunniamaininnat 22.9.2007

Kilpailuun lähetettiin määräaikaan mennessä 32 työtä. Useimmat teokset olivat tekstejä, kuvan ja tekstin yhdistelmiä tai kuvasarjoja. Lisäksi oli muutamia julisteita, videoita ja multimediateoksia. Useimmat kuvatut matkat olivat kävely- tai pyörämatkoja, joukkoliikenteeseen liittyi pari matkaa pysäkille tai havaintoa matkan varrella.

Kuvatuissa reiteissä korostuivat luonto, vesistöt ja historialliset kaupunki- tai kylämaisemat. Useat työt kuvasivat Turkua, mutta töitä oli joka puolelta Varsinais-Suomea, esimerkiksi Kaarinasta, Littoisista, Nousiaisista, Paraisilta ja Salosta.

Kilpailutöissä korostui kävellen tai pyörällä kulkemisen elämyksellisyys. Useat työt kuvasivat matkaa kävellen tai pyörällä heräämisenä kokemaan kaupunki- ja luontoympäristö uudesta näkökulmasta. Turkulaisuus ja varsinaissuomalaisuus aukesivat monille luonnon ja historian kokemuksen kautta. Kauneimmaksi arkimatkaksi koetut reitit olivat usein luonnossa ja historiallisessa kaupunki- tai kyläympäristössä kulkevia polkuja. Monet olivat valmiita kulkemaan pidemmän matkan hienojen elämysten vuoksi. Kuvauksia voidaan hyödyntää kehitettäessä viihtyisässä ympäristössä kulkevia kävely- ja pyöräilyreittejä sekä opastusta nykyisille reiteille.

Kuvausten taso oli hyvä. Monissa töissä oli nähty paljon vaivaa työn teossa. Kilpailun kärki oli varsin laaja ja tasainen. Nyt palkittujen ja kunniamainittujen töiden lisäksi monissa töissä oli hyviä oivalluksia ja muita ansioita. Raati punnitsi sääntöjen mukaisesti töitä palkitessaan sekä kuvausten ansioita että reitin oivaltavuutta.

Raati kiittää kaikkia kilpailuun osallistuneita osallistumisesta ja toivottaa kauniita arkimatkoja varsinaissuomalaisille.

Lisätiedot:

Mikko Laaksonen
Kevyen liikenteen asiamies, raadin puheenjohtaja

Sini Kulmala
Varsinais-Suomen Agendatoimisto, raadin sihteeri

Palkitut työt:

Pääpalkinto
Tunturin lahjoittama polkupyörä, kirjapalkinto sekä ketjuöljyspray

"ÖÖ"
(Virve Nyyssönen)
Teksti sisältää paljon hienoja yksityiskohtia, kielikuvia sekä oivalluksia muun muassa turkulaisuuden syvimmästä olemuksesta.

Pääpalkinto
Tunturin lahjoittama polkupyörä, kirjapalkinto sekä juomapullo

"Miten lähelle autolla pääsee?"
(Ann-Christin Antell)
Tekijä yhdistää kuvaa ja tekstiä yhdistävässä teoksessa hienot valokuvat ja ohikiitävät ajatukset mainiosti.

Kunniamaininnat:

"Dejavuu" (Terhi Huuskonen-Tenhunen)
Bussikortti sekä kirjapalkinto

"EJG" (Gunilla Jansson)
Linnunpönttö sekä kirjapalkinto

"Jokivarsi" (Kirsti Siitonen)
Kuvalahjakortti

"Tavallise hiano tyämatka" (Jukka Sallinen)
Linnunpönttö sekä kirjapalkinto

"Lähellä pieniä asioita" (Minna Suhonen)
Kuvalahjakortti sekä kirjapalkinto

"Keltainen" (Sanna Vainionpää)