[Pyoraily-lista] Pyöräily ja naiset

kirsikka.siik at kolumbus.fi kirsikka.siik at kolumbus.fi
To Joulu 18 09:37:17 EET 2008

Tervehdys!

Tampereen polkupyöräilijöissä on ainakin edustettuna reilusti molempia sukupuolia. Yhdistyksen perustamisen alunperin junailleet henkilöt olemme kyllä naisia kaikki kolme! Mielenkiintoinen ilmiö on mielestäni ollut jäsenkunnan kahtiajakoisuus: jäsenistä valtaosa on alle 30v opiskelijoita, molempia sukupuolia. Toinen erottuva ryhmä ovat eläkeläiset, ja etenkin vanhemmat NAISET. Nämä naiset liittyvät yhdistykseen innoissaan kertoen miten ovat pyöräilleet työ- ja asiointimatkansa vuosikymmenten ajan, mutta koskaan ennen ei ole ollut yhdistystä heille, ARKIpyöräilijöille, vaan ainoastaan pyöräilyn HARRASTAJILLE.

Tässä se syy on: miehet ajavat kilpaa, tuunaavat, maastopyöräilevät ja muuten laskevat pyöräilyn harrastuksekseen (ja tietysti näissäkin joukoissa on jonkun verran naisiakin!), etenkin iäkkäämmille naisille pyörä on kuitenkin vain arkinen kulkuväline siinä kuin muutkin, eikä pyöräilyn tiimoilta siten ole koettu voitavan liittyä harrasteseuroihin. Jos siis halutaan kasvattaa naisten osuutta pyöräilyn edistäjien joukoissa, profiloidaan reilusti pyöräily-yhdistykset nimenomaan arkipyöräilyn edistäjinä, kukkahameessa kilometrin työmatkaa polkaisevan leidinkin reitin sujuvuuden ja turvallisuuden puolestapuhujana.

Iloista joulunodotusta,

Kirsikka Siik,
Tampereen polkupyöräilijät ry:n pj ja
Suomen Liikenneliitto SuLi ry:n varapj.