[Pyoraily-lista] Kansallinen ARKIpyöräilyn järjestö?

Antti Poikola antti.poikola at gmail.com
Mon Apr 27 13:34:55 EEST 2009

Hei,

Olen tuore nimi tällä listalla, mm. HePo:n jäsen ja kaupunkifillari.fi
bloggaaja. Koska olen hiljattain muuttanut Helsingistä Jyväskylään on
oma pyöräilynedistäjän maailmankuvakin avartunut ja olen alkanut toden
teolla pohtia, pitäisikö Suomessa olla kansallinen ARKIpyöräilyä
edistävä järjestö.

Nythän on olemassa harrastus- ja urheilupyöräilyn järjestö Suomen
Pyöräilyunioni, liikennepoliittinen yhdistys Enemmistö ry ja sitten tämä
pyöräilykuntien yhteenliittymä Poljin, mutta käsittääkseni arkipyöräilyä
ei mikään kansalaisjärjestö maanlaajuisesti edistä, vai olenko väärässä?

Itse olen menossa Velo-city konferenssiin ja sitä kautta olen tutustunut
Tanskan, Saksan, Hollannin ja Belgian järjestelmiin, joissa on kaikissa
kansallinen pyöräilyorganisaatio, jolla on paikallisia jäsenyhdistyksiä.
Yleensä näillä kansallisilla organisaatioilla on useampia palkattuja
työntekijöitä ja ne saavat rahoituksensa julkisista lähteistä ja
jäsenmaksuista.

Ajatus kansallisesta pyöräilyjärjestöstä ei ole uusi ja siksi kysymkin
tämän listan lukijoilta, että mitä tästä aiheesta on puhuttu aiemmin?

Ystävällisin terveisin,
Antti Poikola
044 337 5439

Nähdään huomenna Hämeenlinnassa :)