[Pyoraily-lista] Pyöräilykypärän käyttöpakosta

Päätalo Mari mari.paatalo at kerava.fi
Ke Elo 5 08:14:28 EEST 2009

Hei,

jäsenkaupungin edustajana toivoisin, ettei Pyöräilykuntien verkosto lähtisi laajalle
ristiretkelle pyöräilykypärän käyttöpakkoa vastaan.

Onko hallitus tai vuosikokous linjannut tästä asiasta jotain?

Kuntien liikenneihmiset, joille pyöräily yleensä kunnissa kuuluu, ovat  usein myös kuntien liikenneturvallisuudesta vastaavia. En pidä eipäs juupas asettelusta Liikenneturvan kanssa.

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että pyöräilyinfraa pitää kehittää ja minut tuntevat tietävät,
että olen pitänyt innokkaita palopuheita aiheen puolesta.

Pyöräilijät ovat osa liikennettä, ei mielestäni ole kohtuutonta, että pyöräilijä käyttää
yksinkertaista ja helppoa turvavälinettä - kypärää, vaikka infra olisi kuinka loistavaa. Näen keskustelussa yhtymäkohtia turvavyön käyttöpakolle. Turvavyötäkin pidettiin häiritsevänä, epämiellyttävänä ja hankalana.

Mielestäni laki kypärän käytöstä on paras mahdollinen tällä hetkellä. Liikenneturva toivoisi tiukennusta ja
individualistit höllennystä. Liikenneturvallisuudesta vastaavien - eli kuntien liikenne-ihmisten,  tulisi edistää liikenneturvallisuutta kaikin keinoin eikä lähteä kritisoimaan käyttöpakkoa.

Ystävällisin terveisin

Mari Päätalo

liikenneinsinööri, DI
Keravan Kaupunkitekniikka