[Pyoraily-lista] Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa

Antti Poikola antti.poikola at gmail.com
To Elo 13 17:32:17 EEST 2009


Hei,

Nyt on taottava, kun rauta on kuuma! Pyöräilyaiheilla pääsee hyvin läpi 
mediassa, sekä kypäräkeskustelu, että pyörät junassa keskustelut ovat 
molemmat edelleen käynnissä, joten media saattaa niihin tarttua. 
Ehdotan, että kaikki kynnelle kykenevät kirjoittelevat lehtiin, 
blogeihin ja lähettelevät palautetta VR:lle nyt samaan aikaan. Kun 
palautetta tulee ripoitellen se on helpompi unohtaa ja haudata.

Itselleni tuo Kirsikan mainitsema pyörävaunu Turku-Helsinki välillä tuli 
tietoon epäonnisen Tammisaaren reissun paluumatkalla. Menomatkan 
ongelmista viisastuneena varasimme puhelinpalvelusta pyörille liput. 
Lipuissa meille oli osoitettu paikat normaaleista hankalista IC:n 
telinepaikoista.

Kun junassa olin asettelemassa pyöriämme siihen, niin konnari tuli 
sanomaan, ettei kannata käyttää telinettä, että se saattaa rikkoa 
joitain osia käyräsarvisesta "hankalan muotoisesta" pyörästä. Hän 
suositteli menemään toiseen vaunuun, jossa on paremmin tilaa pyörille, 
ihmettelin, että mitä se oikeen horisee, eihän IC:ssä ole paremmin tilaa 
pyörille?! Nyt vasta tajuan, että joku kokeilu on ollut käynnissä, mutta 
tästä ei tiennyt ainakaan puhelinvarauksia tehnyt henkilö.

Keväällä puuhasimme Helsingin vihreiden kanssa kannanottoa samaisesta 
aiheesta... Martti tietänee, mitä sille kannarille oikein tapahtui, 
lähtikö se ikinä mihinkään? Jos ei lähtenyt, niin sen saisi nyt pienellä 
vaivalla liikkeelle komppaamaan SuLi:n kannaria ja yleistä keskustelua.

Toi "vähäinen kysyntä" argumentti on todella naurettava, koska kysyntä 
on tukahdutettu tekemällä hommasta niin vaikeaa. Marttihan myös kevään 
kannariamme varten yritti kaivella VR:ltä tilastotietoja pyörien 
kuljetuksista, jotta näkisi, miten kalustohankinnat (IC ja pendo 
korvanneet siniset junat) ovat vaikuttaneet kysyntään negatiivisesti.

-Jogi

Ilari Kinnunen wrote:
> Moron!
>
> Tähän asiaan liittyen olen itsekin lähestynyt VR:ää. Ensimmäisellä 
> kerralla minulle ei vastattu mitään. Tämän kesän alussa kun lähetin 
> palautetta pyörän kuljettamisen kalleudesta. Vastattiin että hinta on 
> korkea koska kysyntää on vähän. Samassa postissa mainitsin että 
> jossain EU elimessä on aikanaan käsittääkseni annettu kehotus 
> liikuntavälineiden ilmaisesta kuljetuksesta EU alueen 
> junaliikenteessä. Sain ironiseen sävyyn vastauksen että EU ei päätä 
> VR:n hinnoittelusta.
>
> Hyvä että useampikin on tätä samaa palautetta sinne laittanut, ja 
> rohkaisen edelleen kaikkia tämän listan jäseniä, joita pyörämatkailu 
> kiinnostaa laittamaan sähköpostia VR:lle. Vastaus on toki masentavaa 
> luettavaa, mutta tietävätpähän ainakin, että Tampereella 
> pyörämatkailusta ollaan kiinnostuneita. Josko tuo yksi pyörävaunu 
> käväisisi ensi kesänä Pirkanmaallakin.
>
> - Ilari Kinnunen
>
> Quoting "Aino-Maija Kyykoski" <aino-maija.kyykoski at env.tamk.fi>:
>
>> Heippa,
>>
>> Kiitos Kirsikka viestien välityksestä, olen harmitellut tätä 
>> pyöräasiaa ja junakulkemista useamminkin itsekseni ja kivaa että sitä 
>> nostetaan vähän tapetille. Kuuntelin eilen radiojutun, mutta aika 
>> lyhyeksi se jäi harmi vaan, samoin se että ihmiset olisivat saaneet 
>> kommentoida enemmän, eivät tainneet lopulta ottaa kuin 1-2 kommenttia 
>> siihen suoraan lähetykseen.. Söderling ei onneksi oikein osannut 
>> perustella vasta-argumentteja vaikka kaiken kielsikin aluksi ja 
>> lopulta myönnytteli jollain tasolla kyllä huonoa tarjontaa tms. joten 
>> sinänsä "parannettavaa on" kuultiin kyllä monta kertaa ja toivotaan 
>> että se muistetaan :)
>>
>> Viimeksi harmittelin pyöräjunailua Lempäälään hieman kiireessä 
>> mennessäni, jolloin halusin nopeasti Lempäälään ja sitten fillaroida 
>> takaisin Tampereelle. Täten hyppäsinkin junaan pyörän kanssa, mikä 
>> kyllä opiskelijaa kirpaisi taas kovasti kun junalippu on 3,20 ja 
>> pyörä mukana tuolla yhden aseman välillä sen normaalit 9 euroa. 
>> Pyörää en saanut telineeseen kun otti tangosta kiinni vaikka mulla 
>> oli siinä se paikka ja konnarikin tuli paikalle, mut ei sit osannut 
>> auttaa, sanoi vain että nuo on hankalia nuo telineet juu. Tiedotteen 
>> innoittaman istuin alas ja laitoin kerrankin palautetta VR:lle. Alla 
>> teillekin tiedoksi palaute, jonka lähetin 10.8., vastausta siihen 
>> odotellessa...
>>
>> Yst. terv. Aino-Maija
>>
>>
>> Hei,
>>
>> Palautteeni koskee yleisesti junamatkoja ja pyörien kuljettamista 
>> junissa.
>>
>> Hienoa, että SuLi ry ottaa kantaa (10.8.2009) toimintaanne pyörien 
>> kuljettamiseen liittyen, yhdyn kannanottoon täysin.
>>
>> Mielestäni pyörän kuljettamisen helpottaminen ja pyöräpaikan 
>> halventaminen omalta osaltaan lisäisi varmasti ainakin tiettyjen 
>> asiakasryhmien junamatkoja ja ns. pendelöinnin mahdollisuuksia. 
>> Lisäksi haluaisin huomioida, että lasten, ainakin alle kouluikäisten, 
>> pyörien kuljettaminen junassa tulisi olla ilmaista.
>>
>> Pyörän kuljettaminen junassa on omasta kokemuksestani vaikeaa (pienet 
>> ja ahtaat tilat pyörille sekä hankalat telineet erilaisille pyörille, 
>> huom. tämä myös oman henkilökunnan mielestä) sekä erittäin kallista 
>> (vrt. junalippu esim. Tampere-Toijala opiskelijahinta 4-5 euroa, 
>> pyörä mukana + 9 euroa). Erityisesti harmittaa se, että lasten 
>> pienten pyörien kuljetus maksaa. Lasten pyörät eivät vie juuri mitään 
>> tilaa (vrt lastenvaunut, jotka kulkevat ilmaiseksi mukana) ja ovat 
>> kuitenkin olennainen osa ainakin meidän perheemme liikkumismuotoja 
>> erityisesti pienemmissä kaupungeissa vieraillessa 
>> (joukkoliikenneverkosto puuttuu).
>>
>> Yhdyn SuLin kannanottoon, jossa todetaan, että VR Oy:n uudessakin 
>> kalustossa pyörien kuljetus tulee suunnitella asiakkaan tarpeiden, ei 
>> vain minimivaatimusten mukaan.
>>
>> Pyörien kuljettamisen helpottaminen tukisi myös ajamaanne vihreää ja 
>> ympäristöystävällistä politiikkaa ja mahdollistaisi asiakkaiden 
>> monipuolisen ja ympäristöystävällisen liikkumisen.
>>
>> Yst. terv.
>> Aino-Maija Kyykoski
>>
>>
>> ----- Original Message -----
>> From: kirsikka.siik at kolumbus.fi
>> Date: Wednesday, August 12, 2009 10:20 am
>> Subject: [TAPOn keskustelu] (C) Re: Re: [Pyoraily-lista] Fw: Suomen 
>> Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa
>> To: Antti Poikola <antti.poikola at gmail.com>, hallitus at tarakka.fi, 
>> suli-h-2009 at googlegroups.com
>> Cc: keskustelu at tarakka.fi, pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>>
>>
>>> Hei!
>>> Meinasin kirjoittaa alunperin tämän viestini vain SuLin hallitukselle
>>> tiedoksi, mutta kun aihe oikeastaan liittyy suoraan Antti Poikolan
>>> pyöräily-listalle kirjoittamaan viestiin ja toisaalta koskettaa
>>> Tampereen pyöräilyolojakin, pistän sen nyt sulilaisten lisäksi
>>> tulemaan Antille ja tamperelaisille pyöräilijöille - ja menköön nyt
>>> sitten vielä pyöräilylistallekin, toivottavasti ette hermostu
>>> postilaatikkojenne täytöstä. :)
>>>
>>> * * *
>>>
>>> Olin eilen Yle Tampereen Radion haastateltavana aiheesta. Kanssani
>>> keskustelemassa oli VR:n Länsi-Suomen aluejohtaja Pekka Söderling,
>>> joka kertoi että VR on "lisännyt koeluontoisesti 6 pyöräpaikkaa
>>> tarjoavan vaunun kesän Helsinki-Turku -liikenteeseen" (jotkin tietyt
>>> kellonajat, ei joka junaan tokikaan), mutta että sen käyttöaste on
>>> ollut huono, ei näytä pyöräilijöitä junassa matkustaminen lainkaan
>>> kiinnostavan. Söderling syytti pyöräilijöitä myös kohtuuttomuudesta
>>> sen ymmärtämisessä, että vaaditaan "miljoonien vaunuja", jotka sitten
>>> talviajan olisivat tyhjillään, kun talvella ei kukaan halua pyörää
>>> kuljettaa. "Kuka ne maksaa?"
>>>
>>> Hohhoijaa.
>>>
>>> Kaikkiaan keskustelu oli kyllä antoisa, harmi etteivät sen alku- ja
>>> loppuosa tulleet mukaan lähetykseen. Söderling aloitti keskustelun
>>> lataamalla että "Sinäkö olet se Kirsi? Minä olen Pekka Söderling
>>> VR:ltä ja olen tosi harmissani tällaisista otsikoista (=SuLin
>>> kannaoton otsikko "VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa", jonka
>>> Yle auliisti toitotti eetteriin sellaisenaan), jotka ovat aivan
>>> perättömiä". Suoran lähetyksen alkuun mennessä hän oli sentään
>>> leppynyt asialliselle tasolle.
>>>
>>> Kerroin Söderlingille vastauksena edellisiin väitteisiin "koevaunujen"
>>> huonosta käyttöasteesta, että pyörävaunujen lisäyksestä on tiedotettu
>>> surkeasti; että ottaa aikansa ennen kuin palvelu löydetään, joten
>>> yhden kesän parista koevaunusta ei voi mitään päätellä; että kaikki
>>> Suomen pyörämatkailijat eivät halua matkustaa juuri Helsingin ja Turun
>>> väliä, vaan tarvitsijoita olisi myös maakuntien arkisilla
>>> etappiväleillä; että ennakkovarauspakko ja hinnoittelu, joka tekee
>>> pyörän kuljettamisesta lyhyillä väleillä kalliimpaa kuin itse
>>> matkustajan (etenkään opiskelijan) omasta lipusta karsii sekin
>>> osaltaan pyörän kanssa matkustavia; ja vielä senkin että IC-junien
>>> yksittäisten kulkijoiden yksittäiset pyöräpaikat palvelevat ihan eri
>>> ryhmää pyöräilijöitä kuin ns. siniset vaunut, joihin mahtuu kokonainen
>>> seurueellinen pyöräretkeläisiä matkatavaroineen.
>>>
>>> Ehdotin myös taittoistuimellisia vaunuja, joissa tila pyörälle veisi
>>> tilan istuvalta matkustajalta vain silloin, kun pyörälle
>>> todellisuudessa kuljetustarve on ja talviaikaan paikka olisi istuvien
>>> matkustajien käytössä. Sama paikkahan palvelisi myös vauvanvaunujen
>>> tai pyörätuolin kanssa matkaavia..
>>>
>>> Söderling käänsi keskustelun loppuosaksi lähetystä Tampereen
>>> paikallisiin asioihin: keskustelimme Tampereen rautatieaseman edustan
>>> pyöräpysäköintijärjestelyistä (=pyörät pursuvat niille varatulta
>>> alueelta jo autopaikoillekin, Söderlingin mukaan siksi että "VR:n
>>> Tampereen kalleimmalta paikalta tarjoamille pyöräpaikoille jättävät
>>> pyöriään ihan muut kuin junamatkustajat"), lähetyksen jälkeen itse
>>> asiassa enemmänkin pyöräpysäköintipaikkojen merkityksestä
>>> liityntäliikenteessä. Söderling vähätteli tätä. Mihinköhän tämäkin
>>> väite perustui?? Kuinka monesti olette jättäneet pyöränne juuri
>>> rautatieasemalle kun olette olleet menossa jonnekin muualle kuin
>>> junalle? Kuinka monesti olette jättäneet tulematta asemalle pyörällä
>>> siksi, ettei pyörää uskalla aseman ei-runkolukittaville,
>>> ei-säältäsuojatuille, ei-valvotuille ja ehdottomasti
>>> ilkivaltatilastojen kärjessä keikkuville pyöräpaikoille jättää?
>>>
>>> Kiitokset vielä Martille linkistä ECF:n tutkimukseen. Pääsinpä
>>> mainitsemaan tuonkin asian ja VR:n huonon pärjäämisen... (Tämäkin
>>> keskustelun osa taisi kyllä olla sen radiolähetyksen ulkopuolella...)
>>>
>>> Paljon jäi vielä sanomatta. Jatketaan siis edelleen keskustelua VR:n
>>> kanssa ja palautteiden antamista! Ikävästi jäi se mielikuva, että
>>> kovin mielellään tai vakavissaan noita palautteita ei VR:llä kuulla,
>>> mutta toivottavasti tuo saamani mielikuva on väärä.
>>>
>>> Terveisin,
>>> Kirsikka
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Antti Poikola [antti.poikola at gmail.com] kirjoitti:
>>> > Hei,
>>> >
>>> > Kalustohankintojen ja korjausten yhteydessä tottakai pitää pyöräily
>>>
>>> > ottaa huomioon, mutta nopeaan parannukseen pääsisi edes
>>> mahdollistamalla
>>> > pyöräpaikkojen varaamiseen ennakkoon netistä ja ostamisen
>>> Junamaateista.
>>> > Itse jätin tästä pienestä asiasta palautteen VR:lle, jos riittävän
>>> moni
>>> > tekee sen, niiin ehkäpä he havahtuvat ja korjaavat ainakin tämän
>>> > pikkujutun. Alla henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuva vuodatus
>>> >
>>> > -Antti Poikola
>>> >
>>> > ---CLIP---
>>> >
>>> > Viime lauantaina tarkoituksemme oli lähteä aikaisella seitsemän
>>> junalla
>>> > Karjaalle ja polkea sieltä Tammisaareen... seiskan juna on Pendoliino
>>> >
>>> > Siirsimme lähtöä seuraavaan yhdeksän IC-junaan. Netistä ei voinut
>>> varata
>>> > pyöräpaikkoja ja ennen ysiä oli asemalla tolkuton ruuhka ja
>>> > lippukassalle niin pitkä jono, ettemme ehtineet ostaa pyörälippuja,
>>> vaan
>>> > ostimme junamaatista liput itsellemme (junamaatistakaan ei saa
>>> > pyörälippuja) ja päätimme koittaa tuuriamme.
>>> >
>>> > Tuuri oli huono ja Pasilasta nousi junaan kolme pyöräilijää, jotka
>>> > olivat puhelinpalvelun kautta varanneet ainokaiset pyöräpaikat.
>>> > Konduktööri otti asiasta hirveät pultit tietenkin ja vihaisesti
>>> valisti
>>> > meitä sääntöjen noudattamisesta.
>>> >
>>> > Jäimme Espoon asemalle odottamaan seuraavaa 11 aikaan Helsingistä
>>> > lähtevää IC-junaa, enää emme ajatelleet polkea Karjaalta
>>> Tammisaareen,
>>> > vaan mennä junalla suoraan, jotta olisimme joskus edes perillä
>>> mökillä.
>>> > Karjaalle oli sattumalta kaksi pyöräpaikkaa vielä vapaana (yksi oli
>>>
>>> > varattu), mutta jatkoyhteys Hangon suuntaan olikin bussi ja Espoossa
>>>
>>> > lipunmyyjä ei osannut sanoa, ottaako bussi pyöriä kyytiin vai ei,
>>> > päätimme koittaa tuuriamme...
>>> >
>>> > Tällä kertaa tuuri oli myötäinen ja tunkemalla bussin tavaratilaan
>>> > mahtui vielä kaksi pyörää siellä jo ennestään olleen kahden lisäksi.
>>> >
>>> > Ystäväni oli haastatellut Karjaa-Hankovälillä konnaria, joka oli
>>> > sanonut, että aiemmin välillä kulki säännöllisesti 50 polkupyörää 
>>> päivässä!
>>> >
>>> > martti tulenheimo wrote:
>>> > > Hienoa, että asiaan otetaan kantaa!
>>> > >
>>> > > Oletteko muuten nähneet ECF:n teettämän vertailun, jossa
>>> > > eurooppalaiset junayhtiöt pisteytettiin sen mukaan, miten hyvin ne
>>> > > palvelevat pyöräilijöitä junamatkustajina?
>>> > >
>>> > > Asiakirja löytyy täältä:
>>> > > http://www.igvelo.ch/agm2007/Dokumente/070517_Danzi_1.pdf
>>> > >
>>> > > Vertailu ei totisesti ole VR:n kannalta mitenkään erityisen
>>> > > mairitteleva. Valitettavasti. Asiathan kun voisivat olla toisinkin.
>>> > >
>>> > > Ystävällisin terveisin,
>>> > >
>>> > >
>>> > > Martti Tulenheimo
>>> > >
>>> > > 2009/8/10  <kirsikka.siik at kolumbus.fi>:
>>> > >
>>> > >> Tiedoksenne Suomen Liikenneliiton kannanotto pyörämatkailusta.
>>> > >>
>>> > >> Terveisin,
>>> > >> Kirsikka Siik
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >> --- Alkuperäinen viesti ---
>>> > >> Aihe: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun 
>>> Suomessa
>>> > >> Päiväys: 10.8.2009 11:29
>>> > >> Lähettäjä: kirsikka.siik at kolumbus.fi
>>> > >> Suomen Liikenneliitto SuLi ry   Kannanotto 10.8.2009
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >> Heti vapaa julkaistavaksi
>>> > >>
>>> > >> VR TORPPAA PYÖRÄMATKAILUN KASVUN SUOMESSA
>>> > >>
>>> > >> Olematon markkinointi ja Suomen valtakunnanverkon 
>>> liikennejärjestelyt
>>> > >> erityisesti raideliikenteessä hillitsevät tehokkaasti
>>> pyöräliikenteen kasvua
>>> > >> ja innostusta pyörämatkailua kohtaan, kritisoi Suomen
>>> Liikenneliitto SuLi
>>> > >> ry.
>>> > >>
>>> > >> Kulunut kesä on tuonut esiin viitteitä pyörämatkailun kasvusta ja
>>> > >> huomattavasta, vielä käyttämättömästä potentiaalista. Netistä
>>> löytää jo
>>> > >> organisoituja pyörämatkoja valmiiksi sovittuine etappeineen ja
>>> > >> majoituksineen, Tampereella hollantilainen yrittäjä järjestää
>>> > >> pyöräkierroksia turisteille. Keski-Euroopan aktiivisin lomakausi
>>> on vasta
>>> > >> alullaan ja Suomi luonnonrikkaudessaan periaatteessa erinomainen
>>> > >> pyörämatkailumaa. Suomalaisia pyörämatkailuun houkuttaa taantuman
>>> ja
>>> > >> ilmastonmuutoksen kohottama lähimatkailubuumi.
>>> > >>
>>> > >> Pyörällä kesälomamatkojaan kulkevat sekä kuluttavat keskimäärin
>>> > >> luontoystävällisempiä palveluja että jättävän n. 20% tavallista
>>> > >> seuramatkailijaa enemmän rahaa matkakohteisiinsa. (Weed&Bull
>>> 2009, Fraietta
>>> > >> 2004 ja MEK 2009). Pyöräilijöiden tuoman rahan voidaan olettaa 
>>> jäävän
>>> > >> nimenomaan sinne, missä sitä kipeimmin kaivataankin: maakuntiin,
>>> > >> kylätaajamiin, pie¬nempiinkin nähtävyyksiin, maatilamatkailuun,
>>> > >> pienyrittäjille. Pyörämatkailu on taantuman torjuntaa 
>>> parhaimmillaan.
>>> > >> Pyörämatkailun kasvupotentiaalin ja pyöräilijöiden palvelujen
>>> luulisi siis
>>> > >> kiinnostavan niin matkailu- kuin liikennealankin yrittäjiä.
>>> Toisin kuitenkin
>>> > >> on Suomessa: VR on tehnyt pyörien kuljettamisesta junissa
>>> hankalaa ja
>>> > >> kallista, matkailualalta taas puuttuu lähes täysin pyöräilyyn 
>>> kannustava
>>> > >> markkinointi.
>>> > >> Vaatimattomallakin rahallisella panostuksella oikeisiin kohteisiin
>>> > >> saataisiin muutettua pyörämatkailun valtava potentiaali tuloiksi,
>>> arvelee
>>> > >> Suomen Liikenneliiton pyöräilyvastaava Kirsikka Siik. Siikin 
>>> mukaan
>>> > >> ensimmäisiä kehityskohteita olisivat matkustusmuotojen 
>>> yhdistämisen
>>> > >> helpottaminen ja jo olemassa olevien nähtävyyksien ja 
>>> matkailupalvelujen
>>> > >> koostamiseen erilaisiksi pyörämatkaetapeiksi koottuihin 
>>> reittiehdotuksiin
>>> > >> majoituspalveluineen.
>>> > >> Erityisesti pyörän kuljettamisen junassa tulisi olla
>>> mahdollisimman helppoa.
>>> > >> Junassa on paremmin tilaa kuin busseissa, joten koko perheellä tai
>>> > >> isommankin matkaseurueen olisi mahdollista siirtyä pyörineen 
>>> sujuvasti
>>> > >> paikkakunnalta toiselle. IC-junien vähäiset, ahtaat ja 
>>> ennakkovarauksen
>>> > >> vaativat pyöräpaikat eivät vastaa pyörämatkailuun tarvittavaa 
>>> palvelutasoa.
>>> > >>
>>> > >> Aikaisemmin useakin pyörä tukevasti kiinnitettyine
>>> satulalaukkuineen kulki
>>> > >> vaivattomasti sinisten junien matkatavaraosastossa. Jos VR Oy ei
>>> tarvitse
>>> > >> matkatavaravaunuja, ne tulee romuttamisen sijasta kunnostaa 
>>> eurooppalaiseen
>>> > >> tapaan polkupyörävaunuiksi. Pyörävaununa toimisi taittoistuimin 
>>> varustettu
>>> > >> matkustajaosasto, jossa pyörät kiinnitetään matkan ajaksi 
>>> telineisiin
>>> > >> laukkuineen pystyssä. VR Oy:n uudessakin kalustossa pyörien
>>> kuljetus tulee
>>> > >> suunnitella asiakkaan tarpeiden, ei vain minimivaatimusten mukaan.
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >> Lisätietoja: Suomen Liikenneliitto SuLi ry, pyöräilyvastaava
>>> Kirsikka Siik,
>>> > >> p. 050 3245527, kirsikka.siik(at)kolumbus.fi
>>> > >>
>>> > >> Oheiset valokuvat: P4271192.jpg, P4271193.jpg
>>> > >> Saksalaisen nopean junan polkupyöräosastossa pyörät matkustavat 
>>> laukkuineen
>>> > >> pystyssä ja pyöräilijöille on taittoistuimet. Lasiseinän ansiosta
>>> pyöriä voi
>>> > >> valvoa myös normaalista matkustamosta. Kuvat: Antero Alku 2005.
>>> > >>
>>> > >> Viitatut lähteet:
>>> > >> M. Weed, & C. Bull (2009): Cycling Sport Tourism: Participants,
>>> Policy and
>>> > >> Providers
>>> > >> Julie Fraietta (2004): Cycle Tourism Research Summary
>>> > >> MEK (Matkailunedistämiskeskus): Pyörämatkailun
>>> kehittämisstrategia 2009-2013
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >> --
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >> --
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >> _______________________________________________
>>> > >> Pyoraily-lista mailing list
>>> > >> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>>> > >> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>>> > >>
>>> > >>
>>> > >>
>>> > > _______________________________________________
>>> > > Pyoraily-lista mailing list
>>> > > Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>>> > > http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>>> > >
>>> > >
>>> >
>>> >
>>>
>>>
>>> -- 
>>>
>>>
>>>
>>> ---------------------------------------------------------------------
>>> Sähköpostituslistaan liittyvissä kysymyksissä auttaa 
>>> yllapito at tarakka.fi
>>>
>>
>> ---------------------------------------------------------------------
>> Sähköpostituslistaan liittyvissä kysymyksissä auttaa yllapito at tarakka.fi
>>
>>
>
>
>