[Pyoraily-lista] Rakennusmääräykset ja pyöräpysäköintipaikat

kirsikka.siik at kolumbus.fi kirsikka.siik at kolumbus.fi
Su toukokuu 24 16:04:16 EEST 2009

Hei!

Jep, kyllä Markku L on käsittääkseni ollut Kangasalla pyöräilyn kantava voima.

Kaavamerkinnät eivät ole lakisääteisiä. Eikä niitä säädä itse asiassa mikään muukaan kuin totuttu normi ja Ympäristöministeriön ohje. Kaavoittaja voi siis luoda tarpeen mukaan omia kaavamerkintöjä. Itse olen laittanut yhteen toimistoalueen kaavaan Vaasassa pyöräpaikkojen toteutusvelvoitteen autopaikkavelvoitteen tapaan
( siis esim näin:  n pp / x m2 ja sille sanallinen selitys: tontilta (tai miksei myös tontin viereisestä pysäköintilaitoksesta, kuten tuossa itse kaavoittamassani tapausessa) on osoitettava n kappaletta säältä suojattuja, runkolukittavia pyöräpaikkoja x toteutettua kerrosalaneliömetriä kohden).

Terveisin,
Kirsikka Siik,
se toinen pyöräilevä kaavoittaja :)

ps. tein muutama vuosi sitten lopputyöni esteettömyyden huomioimisesta kaavoituksessa. Ihan samoin kuin pyöräily, esteettömyyskin otetaan ensisijaisesti huomioon monenlaisilla asioilla joita kaavoittaja tekee ihan ilman merkintöjä: toimintojen sijoittelussa (=siitä seurauksena syntyvissä etäisyyksissä, reiteissä ja yleensä kulkutarpeissa ja -mahdollisuuksissa), tarjottavien reittivaihtoehtojen laadussa ja määrässä, edelleen näistä ja vähän muustakin seurauksena olevassa liikenteen turvallisuudessa ja yleensäkin alueen koetussa käytettävyydessä jne jne. Mutta joitakin asioita saattoi kyllä mukavasti korostaa vielä omin merkinnöinkin... Kehittämiäni esteettömien reittien merkintöjä on testattu mm. Tampereen Vuoreksen varhaisemmissa, lähinnä yleiskaavatasoisissa kaavasuunnitelmissa. Lisätietoa tästä aiheesta saa minulta kun kysyy! Ja se lopputyö, se on halukkaiden luettavissa ja ladattavissa kotisivullani www.kirsikkasiik.net.