[Pyoraily-lista] Rakennusmääräykset ja pyöräpysäköintipaikat

Lahtinen Markku Markku.Lahtinen at kangasala.fi
Mon toukokuu 25 07:14:40 EEST 2009

H,

Rakennusjärjestys on netissä ja siellä pykälässä tekstiä, alla.

Kangasalan valtuusto hyväksyi pyöräilyohjelman v. 1995. Ohjelma tehtiin noudattaen valtakunnnallisen pyöräilynedistämisohjelman 1994 suosituksia. Yhdeksi pyöräilyohjelman tavoitteeksi otettiin pyöräpysäköinnistä määrääminen, joka toteutui rakennusjärjestystä uusittaessa 1996 ilman minkäänlaisia poliittisia vääntöjä, päinvastoin, valmistelevassa työryhmässä olleet poliitikot lisäsivät vaatimuksia varovaiseen esitykseeni. Pyöräilyn edistäminen ei ole keneltäkään pois, se vaatii vain jonkin hieman pukkaamaan.

Olen esitellyt rakennusjärjestystämme ja sen sovellutuksia Velo-Cityssä Pariisissa 2003.

Markku

https://kangasala-fi.directo.fi/asuminen_ja_ymparisto/rakennusvalvonta/rakennusjarjestys/

15 § Tontin liikennejärjestelyt ja paikoitus
Tontin ajoneuvoliikenne tulee suunnitella ja toteuttaa siten, että ajoneuvoliikenteestä ei aiheudu vaaraa. Tontille saadaan tehdä vain yksi ajoneuvoliittymä. Erityistapauksissa, kuten isoilla kulmatonteilla, ajoneuvoliittymiä voidaan tehdä kaksi.

Pientalon ajoneuvoliittymän leveys saa olla enintään 5,0 metriä. Ajoneuvoliittymästä on oltava riittävä ja esteetön näkemä vähintään 5,0 metrin etäisyydelle molempiin suuntiin.

Pelastuslaitoksen nostokalustolla tulee olla vapaa pääsy kolmikerroksisen tai sitä korkeamman rakennuksen viereen siten, että pelastustoimenpiteet ovat mahdollisia. Kolmikerroksisen tai sitä korkeamman rakennuksen pihamaalle tai rakennukseen on sijoitettava kyltti, josta ilmenee pelastustien sijainti.

Autopaikkoja tulee osoittaa seuraavasti, ellei asemakaavassa ole toisin määrätty:

1 autopaikka liike- ja toimistorakennusten 50 m2 kerrosalaa kohti;
1,5 autopaikkaa asuntoa kohti;
1 autopaikka yleisten rakennusten 100 m2 kerrosalaa kohti;
1 autopaikka kokoustilojen kahdeksaa istumapaikkaa kohti;
1 autopaikka teollisuuslaitoksen kahta työntekijää kohti.
Autopaikat on järjestettävä istutuksien, katosten tai muiden keinojen avulla siten, ettei muodostu suuria yhtenäisiä paikoituskenttiä.

Polkupyöräpaikkoja tulee osoittaa seuraavasti:

1 pyöräpaikka liike-, toimisto- ja yleisten rakennusten 50 m2 kerrosalaa kohti;
2 pyöräpaikkaa asuntoa kohti;
1 pyöräpaikka teollisuuslaitoksen kolmea työntekijää kohti.

Polkupyöräpaikoista vähintään puolet on rakennettava katetuiksi.