[Pyoraily-lista] Kannanotto: HYY: Kaupunkisuunnittelua pyöräilyn ehdoilla / Stadsplanering på cyklisternas villkor / City planning on terms of cycling

martti tulenheimo martti.tulenheimo at gmail.com
Ke toukokuu 5 13:35:12 EEST 2010


Tiedoksi.

Terveisin,

Martti Tulenheimo


---------- Forwarded message ----------
From: Käppi Riitta <tiedottaja at hyy.fi>
Date: 2010/5/5
Subject: HYY-EDARI: Kannanotto: HYY: Kaupunkisuunnittelua pyöräilyn
ehdoilla / Stadsplanering på cyklisternas villkor / City planning on
terms of cycling
To: HYYn Sihteerit <sihteerit at hyy.fi>, HYYn Hallitus
<hallitus at hyy.fi>, hyy-edari at helsinki.fi


Kannanotto ke 5.5.2010

Vapaa julkaistavaksi (Ställningstagande finns på svenska nedan. The
statement is in English underneath.)


HYY: Kaupunkisuunnittelua pyöräilyn ehdoilla

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta HYY vaatii Helsingin kaupunkia
ottamaan pyöräilyn entistä paremmin huomioon kaupunkisuunnittelussa.
Nykyisessä liikennesuunnittelussa edetään liikaa yksityisautoilun
ehdoilla ja ajatellaan, että autolla on päästävä minne tahansa ja
milloin tahansa.

- Lähtökohtana tulee olla se, että ensin suunnitellaan pyöräreitit ja
kevyen liikenteen väylät sekä tila joukkoliikenteelle. On kehitettävä
kokonaan uudenlainen tapa liikennesuunnittelulle siten, että se ei
perustu yksityisautoilulle, sanoo HYYn hallituksen puheenjohtaja Katri
Korolainen-Virkajärvi.

HYY myös korostaa sitä, että pyöräily tulisi nähdä ennen kaikkea
autoilun korvaavana liikennemuotona, ei niinkään kävelyyn
rinnastettavana "kevyen liikenteen" muotona tai vapaa-ajan
harrastuksena. Työmatkapyöräilyn tarkoituksena on päästä nopeasti ja
turvallisesti paikasta toiseen, jolloin tarvitaan autokaistojen
kaltaisia pyöräkaistoja kapeiden ja mutkittelevien pyöräteiden sijaan.
Autokaistan vieressä kulkevat, selkeästi merkityt pyöräkaistat ja
mahdollisuus pyöräillä halutessaan myös autojen seassa olisi pyöräilyn
lisäämisen kannalta paras ratkaisu.

- Pyöräilijää ei pidä pakottaa polkemaan autojen seassa
vilkasliikenteisillä kaduilla. Toisaalta liikkuminen autojen seassa
voi aktiivipyöräilijöille olla jopa turvallisempaa kuin erillisellä
pyörätiellä, jolla kulkee hitaampia pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.
Pyörätien käyttöpakko tulisikin poistaa, jotta myös nopeammilla
pyöräilijöillä olisi mahdollisuus sujuvaan liikkumiseen, toteaa
Korolainen-Virkajärvi.

Helsingin kaupunki pyrkii pyöräilyn määrän merkittävään lisäämiseen
lähivuosien aikana. Pyöräkaistojen lisäksi kaupunkiin tarvitaan
enemmän ja turvallisempia pyöräparkkeja. Eräs merkittävä tekijä
pyöräilyn houkuttelevuuden lisäämisessä on myös yksityisautoilun
vähentäminen.

Pyöräilyä ja jalankulkua suosimalla kaupunki vaikuttaa myönteisesti
myös asukkaidensa terveyteen ja hyvinvointiin sekä laajemminkin
viihtyvyyteen. Samalla saadaan kaupunkiin autoilta tilaa muuhun
käyttöön - esimerkiksi autokaistat ja parkkipaikat vievät
kohtuuttomasti tilaa, joka voitaisiin käyttää pyöräilymahdollisuuksien
edistämiseen sekä kävelykeskustan kehittämiseen.

HELSINGIN YLIOPISTON YLIOPPILASKUNTA

Katri Korolainen-Virkajärvi, hallituksen puheenjohtaja


Lisätietoja:
Senja Laakso, HYYn hallituksen kaupunkivastaava, 050 595 0329,
senja.laakso at hyy.fi

---

Ställningstagande 5.5.2010
Fritt för publicering

HUS: Stadsplanering på cyklisternas villkor

Studentkåren vid Helsingfors universitet HUS kräver att Helsingfors
stad mera än hittills beaktar cyklister i stadsplaneringen. Dagens
trafikplanering sker allt för mycket på privatbilismens villkor - man
anser att det ska gå att komma vart som helst med bil, när som helst.

- Utgångspunkten borde vara att man först planerar gång- och
cykelleder och skapar plats för kollektivtrafiken. Man måste utveckla
ett helt nytt sätt att göra trafikplaneringen på, så att den inte
bygger på privatbilism, säger HUS styrelseordförande Katri
Korolainen-Virkajärvi.

HUS betonar också att cykling framför allt borde ses som en trafikform
som ersätter bilismen, inte som något som är jämförbart med gångtrafik
eller som en fritidssysselsättning. Idén med att göra arbetsresor på
cykel är att man snabbt och säkert ska kunna ta sig från en plats till
en annan och för det behövs cykelfiler som motsvarar bilfilerna,
istället för smala och slingrande cykelvägar. Klart utmärkta
cykelfiler som löper bredvid bilfilerna och möjlighet att, om man så
vill, också cykla bland bilarna skulle vara den bästa lösningen för
att öka cyklandet.

- Cyklisterna bör inte tvingas att cykla bland bilarna på livligt
trafikerade gator. Å andra sidan kan det för aktiva cyklister t.o.m.
vara säkrare att röra sig bland bilarna än på separata cykelvägar, där
det också rör sig långsammare cyklister och fotgängare. Tvånget att
använda cykelvägar borde slopas, så att också snabbare cyklister kan
röra sig smidigt, konstaterar Korolainen-Virkajärvi.

Helsingfors stad strävar till att öka cyklandet betydligt under de
närmaste åren. Förutom cykelfiler behövs också flera och säkrare
cykelparkeringar i staden. En minskning av privatbilismen är också en
viktig faktor för att göra cyklandet mera attraktivt.

Genom att gynna cykling och gångtrafik kan staden också positivt
påverka invånarnas hälsa och välmående och trivseln i allmänhet.
Samtidigt frigörs utrymme som tidigare använts för bilar och som kan
utnyttjas för annat - t.ex. tar bilfiler och parkeringsplatser upp
oskäligt stor plats som kunde användas för att öka cykelmöjligheterna
och utveckla fotgängarcentrum.


STUDENTKÅREN VID HELSINGFORS UNIVERSITET
Katri Korolainen-Virkajärvi, styrelseordförande


Mera information:
Senja Laakso, stadsansvarig i HUS styrelse, 050 595 0329, senja.laakso at hyy.fi

---

Statement 5 May 2010

Free for publishing

HYY: City planning on terms of cycling

The Student Union of the University of Helsinki HYY demands the City
of Helsinki to take cycling more into account in the city planning.
The current transport planning is proceeding too much on the
conditions of private motoring and it is thought that residents must
go everywhere and any time by car.

- The starting point must be that we plan cycling routes, pedestrian
pathways and the space for public transport at first. A completely new
manner of transport planning, which is not based on private motoring,
must be developed, says Chairperson of the HYY Board Katri
Korolainen-Virkajärvi.

HYY also stresses the fact that cycling should be considered, first
and foremost, as a means of transport which replaces the cars, not so
much as a form of "light transport" equivalent to walking or as a
leisure activity. The purpose of commuter cycling is to get quickly
and safely from one place to another and for this purpose we need
cycle lanes similar to car lanes instead of the narrow and winding
cycle paths. Clearly marked bike lanes next to the car lanes and the
opportunity to cycle among the cars, if one wishes to do so, would be
the best solutions to increase cycling.

- Cyclists should not be forced to cycle among the cars on the busy
streets. On the other hand, cycling among the cars may even be safer
for active cyclists than cycling on separate cycle paths which are
used by slower cyclists and pedestrians. The compulsory use of cycle
paths should be removed so that faster cyclists would also have the
opportunity for smooth transport, says Korolainen-Virkajärvi.

The City of Helsinki aims at a significant increase in the amount of
cycling in the coming years. In addition to cycle lanes, the city
needs more bike parking facilities which are safer. One important
factor in increasing the attractiveness of cycling is the reduction of
private motoring.

By favouring cycling and pedestrian traffic, the city can also
positively influence the health and well-being of its residents and
the pleasantness at a larger scale. At the same time, the space freed
of cars is available for other uses - car lanes and parking lots, for
example, take up an unreasonable amount of space which could be used
to improve the cycling opportunities and the development of a car-free
city centre.


THE STUDENT UNION OF THE UNIVERSITY OF HELSINKI

Katri Korolainen-Virkajärvi, Chairperson of the Board


Further information:
Senja Laakso, HYY Board Member in charge of urban affairs, 050 595
0329, senja.laakso at hyy.fi



----------------------
Kannanoton välitti:
**********************
Riitta Käppi, FM / M.A.
Tiedottaja / Informatör / Communications Officer

Puhelin/Telefon/Telephone: +358 50 543 9609
Faksi/Fax/Fax: (09) 1311 4216 / +358 9 1311 4216
Sähköposti/E-post/E-mail: tiedottaja at hyy.fi

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (HYY) Studentkåren vid
Helsingfors universitet (HUS) Student Union of the University of
Helsinki (HYY)

Mannerheimintie 5 A, 2. krs, 00100 Helsinki www.hyy.fi
**********************