[Pyoraily-lista] Sidosryhmäkysely -Varsinais-Suomen maakunnallisen virkistysalueyhdistyksen perustamisen esiselvityshanke

Tapio Hartikainen tapio.hartikainen at varsinais-suomi.fi
Ke Joulu 10 10:31:08 EET 2014

Hei,

Luonto- ja retkeilykohteet ja muut virkistyskohteet ovat sekä kunnan asukkaiden virkistyskäytön että sen alueella sijaitsevien yritysten luontomatkailun ja aluetaloudellisen merkityksen kannalta katsottuna tärkeitä kokonaisuuksia. Kuitenkin kiristyneessä kuntataloustilanteessa näiden kohteiden ylläpitoa ja kehittämistä uhkaa niihin käytettyjen resurssien puute sekä tiettyjä kohteita myös varsinainen realisointi.

Suomessa on tällä hetkellä 8 maakunnallisen tason virkistysalueyhdistystä (http://virkistys.info/). Virkistysalueyhdistysten toimintatavat ja yhdistysmuodot vaihtelevat, mutta yhteisenä nimittäjänä voidaan pitää sitä, että kaikilla yhdistyksillä on vahva sidos alueensa maakunnan liittoon.

Jotta Varsinais-Suomen alueen luonto- ja retkeilykohteiden ja muiden virkistyskohteiden ylläpito, kehittäminen ja matkailuun nojaavan yritystoiminnan puitteet ja toimintamahdollisuudet olisivat nykyistä paremmat, tarvittaisiin koordinoiva taho, joka kehittäisi näiden kohteiden ja niiden toimijoiden välistä yhteistyötä sekä suunnittelisi ja toteuttaisi näiden kohteiden kehittämistä. Tämä taho olisi luontevasti maakunnallinen virkistysalueyhdistys.

Virkistysalueyhdistyksen toiminnan perustamiseksi Varsinais-Suomessa on tekeillä taustaselvitys, jossa tutkitaan erilaiset toimintamallivaihtoehdot yhdistyksen kohdealueita, kohderyhmiä, toimintatapoja, rahoitusta ja organisoitumista ajatellen. Sidosryhmien kanssa käytävien keskustelujen perusteella valitaan sopivin toimintamalli. Selvitystyö kestää marraskuusta ensi vuoden helmikuun loppuun saakka.

Työkaluna selvitystyössä toimii eri sidosryhmille lähetettävä Varsinais-Suomen virkistysalueyhdistyskysely, jossa tiedustellaan mm. tärkeistä kehittämiskohteista sekä virkistysalueyhdistyksen toiminnan sisällöstä. Kyselyä saa vapaasti välittää eteenpäin niille varsinaissuomalaisille tahoille, joilla on sidoksia virkistysalueisiin (kuten niiden ylläpitoon, kehittämiseen jne.). Vastaamisesi kyselyyn on erittäin arvokasta ja tärkeää. Vastaamalla kyselyyn voit vaikuttaa virkistysalueyhdistyksen toimintamallin sisältöön ja kohteiden kehittämiseen. Kysely sisältää 18 erimittaista kysymystä.

Virkistysalueyhdistysselvitykseen liittyvät kysymykset ja yhteydenotot voi osoittaa
Tapio Hartikaiselle: tapio.hartikainen at varsinais-suomi.fi tai puhelimella numeroon 040 5521 418.

Pyydämme vastaamaan tähän kyselyyn viimeistään perjantaihin 9.1.2015 mennessä.

Linkki kyselyyn: https://www.kyselynetti.com/s/f5ddecd&id=0a5ad66

Tapio Hartikainen

Jos et halua enää saada tällaisia viestejä jatkossa, voit peruuttaa viestin klikkaamalla seuraavasta linkistä: https://www.kyselynetti.com/unsubscribe/51225-0a5ad66-12