[Pyoraily-lista] Poljin-lehti 1/2014 on ilmestynyt!

To Helmi 13 11:53:20 EET 2014

Lehden pdf-versio luettavissa: http://www.poljin.fi/fi/uutiset/2014/02/13/poljin-12014-ilmestynyt

Vuoden ensimmäisen Poljin-lehden aiheina:

·         Pääkirjoitus: Hyvinkään Paana. Pyöräilyn laatuväylät tekevät tuloaan myös Suomeen, eikä syyttä. Pyöräilyn infrastruktuuri kaipaa todella kipeästi laatutason nostoa.

·         Pyöräilyväylien talvikunnossapito kannattaa. Oulun pyöräilykoordinaattorina toiminut Timo Perälä analysoi tapaus "Oulun pääkallokelin" viime marraskuulta ja laski yhteiskunnan menettäneen 150 000 euron arvosta pyöräilyn hyötyjä kolmen päivän aikana. Urakoitsijoiden päätös jättää auraus ja tasaaminen tekemättä vaikutti dramaattisesti seuraavien päivien pyöräilymääriin.

·         Joensuuhun luvassa kymmenien miljoonien eurojen hyödyt lähivuosina. Kävelyn ja pyöräilyn taloudellinen arvo antaa lisäpuhtia kunnianhimoisten suunnitelmien toteuttamiseen. Joensuu teki ansiokkaat HEAT-laskelmat sekä kävelystä että pyöräilystä ja erikseen keskustan liikennesuunnitelman toteuttamisesta.

·         Talvipyöräily yllätti myönteisesti Kokkolassa. "Sopiva matka pyöräillä talvella on 0 kilometriä," kuvasi omaa tilannettaan eräs osallistuja ennen kokeilujakson alkua.

·         Koulumatkojen pyöräilystä ja kävelystä tutkittua tietoa. THL:n vuosittaisesta kouluterveyskyselystä selviää kävelyn ja pyöräilyn määrä koulumatkoilla. Kommenttipuheenvuorossa pohditaan miten määrää voisi lisätä myös kuljetusoppilaille.

·         Welleniuksesta Vaakunaan. Vanhat Velot julkaisi pyöräilykulttuuriteoksen, joka kuvaa hyvin myös pyöräilyn yleistä kehitystä Suomessa.

LYHYESTI:

·         München ja Saksa eivät polje paikallaan. Pyöräilyn kulkutapaosuudet on saatu nousuun ja myönteisen kehityksen vauhdittamiseksi Saksan liikenneministeriö ehdottaa pyöräilyn edistämiseen käytettävän jatkossa 15 € / asukas vuodessa.

·         Innovatiivinen kiertoliittymä Hollantiin. Pyöräilyä suosiva kiertoliittymä kerää kiitosta asukkailta Zwollessa.

·         Pyöräily ja joukkoliikenne. Innsbruckissa toteutetut toimenpiteet ovat nostaneet huimasti sekä joukkoliikenteen että pyöräilyn kulkutapaosuutta.

·         Sähköpyörien käytön edistämistä. EU-rahoitteinen Pro-E-bike -projekti käynnistää pilottihankkeita seitsemässä maassa (mm. Ruotsissa).
[http://www.poljin.fi/sites/default/files/styles/large/public/poljin-114.jpg?itok=zNwy3AQR]

Poljin 2/2014 ilmestyy maaliskuussa viikolla 12. Lehteen tarkoitetun aineiston on oltava toimituksessa 28.2.2014 mennessä.

****************

www.kulkulaari.fi<http://www.kulkulaari.fi/>

Pyöräilykuntien verkosto haluaa:
-        Laadukkaat ja turvalliset pyöräilyolosuhteet kaikille
-        Kaksinkertaistaa pyöräilyn määrän Suomessa
-        Vahvistaa pyöräilyn edistäjien ja pyöräilijöiden yhteisöä

URL: <http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20140213/076e979c/attachment-0001.html>
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image001.jpg
Type: image/jpeg
Size: 18862 bytes
Desc: image001.jpg