[Pyoraily-lista] Pyöräilyviikko 2015 - Ilo irti työmatkasta!

Ti Helmi 17 14:44:10 EET 2015

Hyvät Pyöräilyviikon paikallisjärjestäjät,
Valtakunnallinen pyöräilyviikko järjestetään 9.-17. toukokuuta 2015.
Pyöräilyviikon pääteema vuonna 2015 on työmatkapyöräily iskulauseella "Ilo irti työmatkasta!" Pääteemalla halutaan innostaa entistä suurempi osa suomalaisista pyöräilemään työmatkansa niin usein kuin mahdollista. Pyöräily virkistää aamuisin ja saa työasiat asettumaan iltapäivisin. Brittitutkimuksen mukaan ihmiset voivat sitä paremmin, mitä pidemmän matkan he töihinsä pyöräilevät tai kävelevät. Työmatkapyöräilyn merkitys säännöllisenä arkiliikunnan muotona on koko pyöräilyn suosion ja esimerkiksi terveysvaikutusten kannalta ratkaiseva.  K
Työmatkapyöräilyteema haastaa kunnat ja työnantajat parantamaan työmatkapyöräilyn olosuhteita ja kiinnittämään huomiota kaikkein tärkeimpien pyöräväylien laatutasoon.  Pyöräilyviikon 2015 julisteet julkaistaan helmikuun aikana. Tapahtumien järjestäjille tuotetaan tulostettava pdf-versio<http://www.poljin.fi/sites/default/files/pyorailyviikon_2014_juliste_a3_printattava.pdf> sekä täydennettävä word-versio<http://www.poljin.fi/sites/default/files/pyorailyviikon_2013_juliste_taydennettava.doc> (voit lisätä tietoja, logoja jne). Kaikki aineistot kerätään Pyöräilyviikon sivulle http://www.poljin.fi/fi/toimintaa/pyorailyviikko
Katso myös Pyöräilyviikon vinkkilista<http://www.poljin.fi/sites/default/files/pyorailyviikon_vinkkilista_2014.pdf> tapahtumien järjestäjälle. Kaikkein paras vinkkilista saattaa varsinkin uusille järjestäjille olla viime vuoden toteutuneet tapahtumat, joista laaja kattaus löytyy osoitteesta http://www.liikkujanviikko.fi/tapahtumat/archive/between/2014-01-01/2015-01-01/

Miksi pyöräillä työmatkat?

1.       Pyöräily lisää tutkitusti onnellisuutta: mitä pidemmän matkan pyöräilet, sitä paremmin voit

2.       Pyöräily virkistää aamuisin ja saa työasiat asettumaan iltapäivisin

3.       Pyörällä olet riippumaton ruuhkista ja vapaa aikatauluista

4.       Pyörä on nopein kulkuneuvo lyhyillä matkoilla (alle 5-6 km)

5.       Pyöräily kohottaa kuntoa

6.       Pyöräily on hyvä apu painonhallintaan

7.       Pyöräily vähentää sairastumisriskiä ja lisää elinvuosia

8.       Pyöräily on melutonta ja saasteetonta

9.       Pyöräily on helppoa ja edullista

10.   Pyöräily on hauskaa!
Valtakunnallista pyöräilyviikkoa vietetään jo 25. kertaa. Pyöräilyviikolla Suomi pyöräilee -kampanja haastaa kunnat, seurat, yhdistykset, järjestöt ja työpaikat  järjestämään pyöräilyyn liittyvää toimintaa joka puolella Suomea. Pyöräilyviikko pitää sisällään paljon tapahtumia sekä itse pyöräilystä että sen edistämisestä kiinnostuneille. Mediaa kannattaa vinkata esimerkiksi uusista pyöräilymahdollisuuksista sekä mielenkiintoisista pyöräilykohteista ja -reiteistä. Kunnan päättäjiä ja julkisuuden henkilöitä voi pyytää mukaan pyöräilyä markkinoimaan. Tapahtumat kannattaa oman paikkakunnan viestintäkanavien lisäksi ilmoittaa Pyöräilyviikon ja Liikkujan viikon yhteiseen tapahtumakalenteriin<http://www.liikkujanviikko.fi/tapahtumat/archive/between/2014-01-01/2015-01-01/>, jota pidetään esillä Pyöräilyviikon valtakunnallisessa viestinnässä. Tapahtumakalenteriin voi jo jättää tietoa tulevista Pyöräilyviikon tapahtumista ja täydentää niitä myöhemmin kun suunnitelmat tarkentuvat.
Pyöräilyviikon teemapäivät

*   Kansallinen pyöräilypäivä ja Pyöräilyviikon avaus la 9.5.
  *   Pyörällä töihin -päivä 12.5.
  *   Pyörällä kouluun -päivä 13.5. Lisätietoja, toimintaideoita ja vinkkejä tapahtumien järjestäjille: www.pyorallakouluun.fi<http://www.pyorallakouluun.fi/>
Hyviä esimerkkejä Pyöräilyviikon monipuolisesta toiminnasta eri kunnissa:

*   Jyväskylän seudun Pyöräilyviikko<http://www.pyorailyviikko.fi/>
  *   Hyvinkään seudun Pyöräilyviikot<http://www.hyvinkaa.fi/fi/Asuinymparisto_rakentaminen/Liikenne--kadut-ja-puistot/Liikenne/Kavely-ja-pyoraily/Hyvinkaan-pyorailyviikot/#.Uylad85WqW8>
  *   Turun Pyöräilyviikko<http://www.valonia.fi/public/default.aspx?nodeid=19589&culture=fi-fi&contentlan=1>
  *   Oulun Pyöräilyviikko<http://www.ouka.fi/oulu/ymparisto-ja-luonto/pyorailyviikko1>
  *   Tampereen Pyöräilyviikko<http://www.liikkumisenohjaus.fi/pyorailyviikko/>
Oman paikkakunnan pyöräretkiä ja -tapahtumia löytyy lisää muun muassa seuraavista osoitteista:
www.fillarikalenteri.fi<http://www.fillarikalenteri.fi>
www.suomenlatu.fi/tapahtumakalenteri<http://www.suomenlatu.fi/tapahtumakalenteri>
Pyöräilyviikon pääteemaan liittyen Poljin.fi -sivulla julkaistaan maaliskuun loppuun mennessä myös Työnantaja pyöräilyn edistäjänä -yhteenveto, jota voi hyödyntää yhteistyökumppanien kanssa tai vaikka omalla työpaikalla.

Sitä odotellessa voi tukeutua jo olemassa oleviin hyviin aineistoihin, kuten HePo:n Hyvä Työpaikka Pyöräillä -palvelu: http://www.hepo.fi/toiminta/htp/

Tai viime syyskuussa valmistunut Työmatkaliikkujan työkalupakki: http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=19130&culture=fi-FI&contentlan=1

Tsemppiä järjestelyihin ja olkaa yhteydessä mitä tahansa aiheeseen liittyvää  juolahtaa mieleen!

Matti

****************

www.kulkulaari.fi<http://www.kulkulaari.fi/>

Pyöräilykuntien verkosto haluaa:
-        Laadukkaat ja turvalliset pyöräilyolosuhteet kaikille
-        Kaksinkertaistaa pyöräilyn määrän Suomessa
-        Vahvistaa pyöräilyn edistäjien ja pyöräilijöiden yhteisöä

URL: <http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20150217/65d2a045/attachment-0001.html>