[Pyoraily-lista] Talvipyöräily nosteessa - Talvikilometrikisaa poljetaan 15.1.-15.3.2015

Ti Tammi 13 15:24:37 EET 2015

Hyvät pyöräilyn edistäjät,

Ympärivuotisen pyöräilyn lisääminen on tärkeä asia sekä kansallisten että kuntakohtaisten pyöräilyn kasvutavoitteiden saavuttamiseksi. Yksi helppo keino sytytellä talvipyöräilyinnostusta on osallistuminen joka vuosi suosiotaan kasvattaneeseen Talvikilometrikisaan. Talvikisa alkaa torstaina 15.tammikuuta ja päättyy sunnuntaina 15.maaliskuuta. Ilmoittautuminen on vauhdissa osoitteessa https://www.kilometrikisa.fi/ Tervetuloa mukaan!

Kirjautuessanne sisään voitte käyttää viime vuoden Kilometrikisan henkilökohtaisia tunnuksianne (käyttäjätunnus ja salasana), uusia ei tarvitse keksiä. Kun ilmoitatte joukkuetta, niin ainoa uusi tunnus on joukkueenne osallistumiskoodi tähän kisaan. Sen saatte joukkueenne kapteenilta/yhteyshenkilöltä. Kapteenit voivat välillä muuttua esim. työpaikan vaihdoksen vuoksi. Tarvittaessa voit myös itse ryhtyä kapteeniksi ja ilmoittaa joukkueen mukaan. https://www.kilometrikisa.fi/teams/register/

Hauska talvipyöräilyn selviytymisopas
On harhaluulo, että talvipyöräily olisi pelkkää harmaata loskassa tarpomista. Vähintään yhdeksän kertaa kymmenestä talvipyöräily on nautinto. Aloittelevan talvipyöräilijän on hyvä ottaa muutama asia huomioon, jotta saa kaiken ilon irti talvipyöräilystä. http://www.vuodentalvipyorailija.fi/10-syyta-fillaroida-talvella/

Jotkut ovat sitä mieltä, että talvipyöräilyn sijaan kannattaisi puhua yksinkertaisesti pyöräilystä talvella, jotta asiasta ei muodostuisi kenellekään mitään henkistä kynnystä. Yritetään joka tapauksessa yhdessä tehdä parhaamme, että mahdollisimman moni saa kokea pyöräilyn iloa myös talvella ja luodaan samalla positiivista painetta entistä paremmille pyöräilyn olosuhteille ja ylläpidolle kaikkina vuodenaikoina.

Kunnossapidon parhaat opit
WSP:n Riikka Kallio ja Minna Raatikka ovat koostaneet todellisen talvikunnossapidon ”best of the best” -tiivistelmän. Tämä erinomainen uusi aineisto pyöräily- ja jalankulkuväylien talvikunnossapidon parhaista käytännöistä kannattaa hyödyntää joka kunnassa. http://www.kulkulaari.fi/sites/default/files/kunnossapitoselvitykset_yhteenveto_20140923_kaikki_kalvot_0.pdf

Talvella pyöräilyn arvo ja merkitys on vähitellen alettu ymmärtää myös ns. päättäjien taholta eri puolilla maailmaa. Tästä yhtenä osoituksena on talvipyöräilykonferenssien järjestäminen. Oulussa näytettiin suuntaa järjestämällä maailman ensimmäinen talvipyöräilykonferenssi 2013 ja osallistujat eri puolilta maailmaa tulivat pian johtopäätökseen, että paljon nykyistä enemmän täytyy tehdä ympärivuotisen pyöräilyn edistämiseksi. Viime vuonna Winnipegiin kokoontui noin 250 lumisten maiden ammattilaista jakamaan tietonsa ja taitonsa siitä kuinka luodaan, hoidetaan ja ylläpidetään elävää ja pyöräily-ystävällistä kaupunkia ympärivuotisesti. III Talvipyöräilykonferenssi järjestetään 10.-12.2.2015 Alankomaiden Leeuwardenissa. Pääteemat ovat: http://wintercyclingcongress2015.org/
a)      Talvipyöräilykaupungiksi kehittyminen: koulutus – edistäminen – kulttuuri
b)      Talvipyöräilyn hyödyt: terveys – hyvinvointi – onnellisuus
c)       Pyöräily-ystävällinen ympäristö: politiikka – infrastruktuuri – ylläpito

Suomalaiselle talvipyöräilyosaamiselle (cycling snow how) tuntuu oleva ilahduttavan kova kysyntä kansainvälisesti. Kuulin juuri tällä viikolla, että eräs jäsenyrityksemme Oulusta on saanut luento- ja koulutuspyyntöjä yli 10 kaupungilta pelkästään Kanadasta, mukana mm. Montreal, joka tavoittelee Talvipyöräilykonferenssin järjestämisoikeutta lähitulevaisuudessa.

Talvipyöräilyssä on taikaa, kerrotaan se muillekin!

www.kulkulaari.fi<http://www.kulkulaari.fi/>

Pyöräilykuntien verkosto haluaa:
-        Laadukkaat ja turvalliset pyöräilyolosuhteet kaikille
-        Kaksinkertaistaa pyöräilyn määrän Suomessa
-        Vahvistaa pyöräilyn edistäjien ja pyöräilijöiden yhteisöä

URL: <http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20150113/3a381c2e/attachment.html>