[Pyoraily-lista] Pyöräteiden liukkaudentorjuntaa uusin menetelmin

Ansio Virpi Virpi.Ansio at poljin.fi
Pe Marras 16 11:00:18 EEST 2015

Hei!

Helsingissä testataan talven 2015-2016 aikana uusia liukkaudentorjuntamenetelmiä muutamalla "talvipyöräilyn testireitillä". Perinteisen sepelin sijaan yhdellä testireitillä kokeillaan harjausta ja suolausta.  Esimerkiksi Kööpenhaminassa, Tukholmassa ja Amsterdamissa pyöräteiden talvikunnossapito perustuu harjaukseen ja suolaukseen. Toisella testireitillä kokeillaan liukkaudentorjuntamenetelmänä biohajoavaa Granlux De-Ice -liuosta. Liuos on suomalainen keksintö, jota Helsingin kaupunki lähtee kokeilemaan ensimmäisten joukossa.

Kokeilusta tiedotetaan Helsingin kaupungin internet-sivuilla sekä kyltein testireittien varrella. Lisäksi kaupunkilaisten toivotaan antavan palautetta testistä.

Uusien liukkaudentorjuntamenetelmien kokeileminen pohjautuu pyöräilijöiden antamaan palautteeseen ja toiveeseen, ettei sepeliä käytettäisi pyöräteillä. Kaupunki on ottanut talvipyöräilyn kehittämiseen vahvasti mukaan myös paikallisen pyöräilyseuran, HePo ry:n.

Lue lisää Helsinkin kaupungin internet-sivuilta talvipyöräilyn testireiteistä<http://www.hs.fi/kaupunki/a1305992662920?jako=e8241f53cc0a9a1c0c1202c5bc8a529d>
Helsingin Sanomien juttu aiheesta: http://www.hs.fi/kaupunki/a1305992662920?jako=e8241f53cc0a9a1c0c1202c5bc8a529d

Terveisin,

Virpi Ansio