[Pyoraily-lista] Poljin-lehti 2/2015 - long play versio!
Hirvonen Matti
matti.hirvonen at poljin.fi
Mon Apr 25 11:14:42 EEST 2016
Hyvät Poljin-lehden lukijat,
Näinä lyhyiden uutisten hallitsemina aikoina Poljin-lehdessä panostetaan edelleen myös pidempiin juttuihin, joiden sisältö tarjoaa aitoa lisäarvoa lukijalleen. Kannattaa siis sijoittaa se 5-10 minuuttia / artikkeli ja katsoa mitä uutta omaan pyöräilyn edistämisen työhön on tarjolla. Tutustu lehden pdf-versioon täällä<http://www.poljin.fi/sites/default/files/poljin_2_16_nettiin.pdf>. Aiheina tällä kertaa:
Pääkirjoitus: Strategiat toteutumaan. Strategiat ovat tärkeitä, mutta erityisen tärkeää on saada ne jalkautetuiksi eli toteutumaan. Markku Lahtinen kertoo miten asia hoituu pyöräilyn edistämisen kannalta mielekkäästi Tampereen kaupunkiseudulla ja Kangasalla.
Harjaamalla talvikunnossapito uudelle tasolle. Helsingin Rakennusvirasto kokeili päättyneenä talvena lumen harjaamista pyöräteiltä yhdistäen sitä liukkaudentorjuntaliuosten ja suolan käyttöön. Samalla kokeiltiin myös reittikohtaista kunnossapitoa. "Jos aiemmin palautteesta on ollut 95 % negatiivista, niin kokeilureitillä luvut ovat toisin päin." Innoituksen kokeiluun asiasta vastaava virkamies Kaisa Komulainen sai viime vuoden talvipyöräilykonferenssista.
KAINALOJUTTU: Pyöräilijät mielissään. "Meillä oli palautteenantajina 80 pyöräilijää, joista monet kirjasivat päivittäin kommentteja kunnossapidosta", kertoo Helsingin Polkupyöräilijöiden Tapio Keihänen. "Näkisin mieluusti tämän toimintamallin muillakin pääreiteillä. Tämän talven kokeilu on ollut hieno avaus Rakennusvirastolta ja suuri kädenojennus pyöräilyn lisäämiseksi talvella."
Tilastot tukemaan suunnittelua ja päätöksentekoa. Mitä tiedämme pyöräilijöistä ja pyörämatkoista? Mihin pyöräilyn edistämisen resurssit ja pyöräilyinfran rakentaminen kannattaa kohdentaa, jotta se olisi tehokkainta? Viime vuonna analysoitiin Valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen aineistoa pyöräilyn näkökulmasta, joten nyt tiedämme vähän enemmän.
Vantaan pyörätiet reunakivettömiksi. Vantaa liittyi niiden edelläpolkijakuntien joukkoon, joihin ei enää rakenneta reunakiviä pyöräteille. Kaupunki uusi katualueita koskevat tyyppipiirustukset vuonna 2015. Uusien tyyppipiirustusten aiheet koskevat suojatietä, korotettua suojatietä, pyörätien jatkeita sekä linja-autopysäkkejä.
[cid:image001.png at 01D19EE3.A9C21A10]
****************
Matti Hirvonen
toiminnanjohtaja
Pyöräilykuntien verkosto ry
Toinen linja 14, 00530 Helsinki
p. 040 419 4555
www.poljin.fi<http://www.poljin.fi/>
www.kulkulaari.fi<http://www.kulkulaari.fi/>
www.pyoraillensuomessa.fi<http://www.pyoraillensuomessa.fi/>
Pyöräilykuntien verkosto haluaa:
- Laadukkaat ja turvalliset pyöräilyolosuhteet kaikille
- Kaksinkertaistaa pyöräilyn määrän Suomessa
- Vahvistaa pyöräilyn edistäjien ja pyöräilijöiden yhteisöä
-------------- seuraava osa --------------
HTML liite on poistettu...
URL: <http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20160425/00671a94/attachment-0001.html>
-------------- seuraava osa --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image001.png
Type: image/png
Size: 186045 bytes
Desc: image001.png
URL: <http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20160425/00671a94/attachment-0001.png>