<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:st1="urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">

<head>
<meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name=Generator content="Microsoft Word 11 (filtered medium)">
<o:SmartTagType namespaceuri="urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags"
 name="metricconverter"/>
<!--[if !mso]>
<style>
st1\:*{behavior:url(#default#ieooui) }
</style>
<![endif]-->
<style>
<!--
 /* Style Definitions */
 p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman";}
a:link, span.MsoHyperlink
        {color:blue;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {color:blue;
        text-decoration:underline;}
p
        {mso-margin-top-alt:auto;
        margin-right:0cm;
        mso-margin-bottom-alt:auto;
        margin-left:0cm;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman";}
span.Shkpostityyli18
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:Arial;
        color:navy;}
@page Section1
        {size:595.3pt 841.9pt;
        margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.Section1
        {page:Section1;}
-->
</style>

</head>

<body lang=FI link=blue vlink=blue>

<div class=Section1>

<div>

<div>

<div>

<p class=MsoNormal><b><font size=2 color=black face=Arial><span
style='font-size:10.0pt;font-family:Arial;color:black;font-weight:bold'>Kehä
III:n suunnittelukilpailu: Vasemmalle kääntymiset ja liikennevalot pois koko
väylältä</span></font></b><font size=2 color=black face=Arial><span
style='font-size:10.0pt;font-family:Arial;color:black'><br>
<br>
Kehä III:n keskiosan liikenneongelmien ratkaisemisesta järjestetty ideointi- ja
suunnittelukilpailu on ratkennut. Kilpailun voitti Ramboll Finland Oy:n
työryhmä ehdotuksellaan &quot;Kehto&quot;.<br>
<br>
Ideakilpailun voittaja julkistettiin 29. toukokuuta. Palkinnot luovutti
liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen. Tiehallinnon Uudenmaan
tiepiirin, Espoon, Helsingin, Vantaan ja YTV:n järjestämän kilpailun
palkintolautakunnan puheenjohtajana toimi rakennusneuvos Mikko Ojajärvi
liikenne- ja viestintäministeriöstä.<br>
<br>
Ideakilpailun tarkoituksena oli tuottaa suunnitelma, jolla liikenteen
sujuvuutta ja turvallisuutta voidaan parantaa noin kymmenen vuoden sisällä
ennen laajempien toimenpiteiden toteuttamista. Kilpailussa etsittiin ennen
kaikkea innovatiivisia tie- ja katurakentamisen sekä liikenteen hallinnan
ratkaisuja. <br>
<br>
Voittanut ehdotus otetaan mukaan Kehä III:n parantamisen jatkosuunnitteluun.
Myös muita palkittuja ehdotuksia hyödynnetään soveltuvin osin Kehä III:n
kehittämisessä.<br>
<br>
Kilpailun kohdealue oli Kehä III ympäristöineen Espoon, Vantaan ja Helsingin
alueella Turunväylältä Vuosaaren satamatielle. Liikenteenhallinnassa kilpailu
koski koko aluetta, muut toimenpiteet painottuivat Petikon ja Lentoasemantien
väliselle alueelle.<br>
<br>
Suurin osa ehdotuksista pohjautuu aiemmin laadittuun tiesuunnitelmaan.
Tiesuunnitelmassa esitetyistä ratkaisuista on edelleen kehitetty
minimiratkaisuja, joiden avulla sujuvuutta ja turvallisuutta pystytään
parantamaan. <br>
<br>
Kaikissa ehdotuksissa esitetään, että mahdollisuudet kääntyä vasemmalle
poistetaan kokonaan Kehä III:lta. Liikennevaloja ei enää tarvittaisi, mikä
parantaa merkittävästi liikenteen sujuvuutta.<br>
<br>
<br>
Voittajaehdotus &quot;Kehto&quot; <br>
poistaa pahimmat pullonkaulat <br>
<br>
Palkintolautakunnan mukaan voittajaehdotuksessa puututaan sujuvuuden kannalta
kriittisimpiin kohteisiin hyvillä ja perustelluilla rakentamisratkaisuilla. <br>
<br>
Vantaankosken eritasoliittymä on ratkaistu ehdotuksessa parhaiten ja Vanhan
Nurmijärventien liittymästä on poistettu länsipuolen rampit tiesuunnitelman
mukaisesti. Kalliosolan eritasoliittymä on välttämätön vasemmalle kääntyvien
liikennevirtojen poistamiseksi.<br>
<br>
Ajoneuvoliikenteen sujuvuuden arvioidaan paranevan siten, että ajonopeudet
Hämeenlinnanväylän ja Pakkalan välillä ovat vuonna 2015 ruuhka-aikoina 65-<st1:metricconverter
ProductID="75 km/h" w:st="on">75 km/h</st1:metricconverter>, kun ne nykyisin
ovat keskimäärin 35-<st1:metricconverter ProductID="50 km/h" w:st="on">50 km/h</st1:metricconverter>.
Arkisin nopeudet romahtavat täysin lähes päivittäin.<br>
<br>
Ehdotus oli telematiikaltaan laajin: keli- ja liikennetilanteen mukaan
automaattisesti muuttuva nopeusrajoitus- ja tiedotusjärjestelmä kattaa osuuden
Turunväylältä Vuosaaren satamatielle saakka. <br>
<br>
Liikenneturvallisuuden kannalta samantasoisten ehdotusten joukossa Kehto
erottuu hieman edukseen, koska Vantaankosken eritasoliittymään esitetään
rinnakkaisramppeja. Järjestelyt pienentävät liittymän häiriöherkkyyttä ja
parantavat siten liikenneturvallisuutta.<br>
<br>
Joukkoliikenteen kohdalla Kehdon ehdotukset eivät palkintolautakunnan mukaan
ole riittävän konkreettisia vaan ne vaativat tarkempaa suunnittelua ja
toimenpiteiden täsmentämistä. <br>
<br>
Kilpailussa toiseksi sijoittui ehdotus &quot;Kaikki hyötyy&quot;. Työryhmä
muodostui Tieliikelaitoksen, WSP LT-konsultit Oy:n, Matrex Oy:n ja Traficon
Oy:n suunnittelijoista. Kolmannen palkinnon sai &quot;Sydämensiirto&quot;,
jonka takana oli Sito Oy:n ja Strafica Oy:n suunnittelijoita. Lisäksi
palkintolautakunta päätti lunastaa yhden ehdotuksen.<br>
<br>
Kilpailun alkusysäyksen antoi edellinen liikenne- ja viestintäministeri Leena
Luhtanen syksyllä 2005 avatessaan Kehä III:n edellisen, Lentoasemantien ja
Tikkurilan välisen parannushankkeen. Kilpailu käynnistyi vuodenvaihteessa.
Mukaan hyväksyttiin neljä työryhmää, joista kolme jätti kilpailuehdotuksia.
Määräaikaan mennessä saatiin yhteensä seitsemän ehdotusta.<br>
<br>
</span></font><o:p></o:p></p>

</div>

</div>

</div>

</div>

</body>

</html>