<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:st1="urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">

<head>
<meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name=Generator content="Microsoft Word 11 (filtered medium)">
<o:SmartTagType namespaceuri="urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags"
 name="metricconverter"/>
<!--[if !mso]>
<style>
st1\:*{behavior:url(#default#ieooui) }
</style>
<![endif]-->
<style>
<!--
 /* Style Definitions */
 p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman";}
a:link, span.MsoHyperlink
        {color:blue;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {color:purple;
        text-decoration:underline;}
p.MsoAutoSig, li.MsoAutoSig, div.MsoAutoSig
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman";}
span.Shkpostityyli17
        {mso-style-type:personal-compose;
        font-family:Arial;
        color:windowtext;}
@page Section1
        {size:595.3pt 841.9pt;
        margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.Section1
        {page:Section1;}
-->
</style>

</head>

<body lang=FI link=blue vlink=purple>

<div class=Section1>

<p class=MsoNormal><b><font size=4 face=Arial><span style='font-size:14.0pt;
font-family:Arial;font-weight:bold'>Liikenne- ja viestintävaliokunta vaatii
kevyen liikenteen ja sen resurssien parempaa huomioimista liikennepoliittisessa
selonteossa<o:p></o:p></span></font></b></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'><o:p>&nbsp;</o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'>Liikenne- ja viestintävaliokunta on saanut valmiiksi
Eduskunnassa käsiteltävänä olevan Liikennepolitiikan linjat ja liikenneverkon
kehittämis- ja rahoitusohjelma vuodelle 2020 eli liikennepoliittinen selontekoa
koskevat kannanottonsa. Valiokunta ottaa voimakkaasti kantaa mm. kevyen
liikenteen puolesta.<o:p></o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'>Kannanotossaan liikenne- ja viestintävaliokunta toteaa, että
maankäytön ja liikenteen seudullista ja valtakunnallista suunnittelua ja niihin
liittyviä ohjausmenetelmiä on kehitettävä määrätietoisesti, jotta
yhdyskuntarakenne eheytyy ja liikkumisen tarve vähenee. Valiokunnan kannanoton
mukaan kevyen liikenteen tarpeet on otettava huomioon maankäytössä,
kaavoituksessa ja liikennesuunnittelussa ja kevyen liikenteen väylien rahoitus
on turvattava.<o:p></o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'><o:p>&nbsp;</o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'>Liikenne- ja viestintävaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että selonteossa kevyen liikenteen rooli on jäänyt suhteellisen vähäiseksi. Valiokunta
pitää tärkeänä, että kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä parannetaan, sillä noin
kolmannes päivittäisistä matkoista tehdään kävellen tai pyöräillen. Koko maan
noin <st1:metricconverter ProductID="78&#160;000 kilometrin" w:st="on">78&nbsp;000
 kilometrin</st1:metricconverter> mittaisesta maantieverkosta vajaat <st1:metricconverter
ProductID="5&#160;000 kilometriä" w:st="on">5&nbsp;000 kilometriä</st1:metricconverter>
on varustettu kevyen liikenteen väylillä. Arvioiden mukaan uusien väylien
tarpeita on suunnilleen yhtä paljon. Nykytahdilla kaikkien näiden
väylätarpeiden rakentaminen veisi 50 vuotta, ja selonteon mukaisella
perustienpidon rahoituksella Tiehallinnon mahdollisuudet rakentaa uusia kevyen
liikenteen väyliä vähenevät entisestään. <o:p></o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'>Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää selonteossa todettua
kevyen liikenteen turvallisuuden heikentymistä erittäin valitettavana
kehityksenä. Valiokunta toteaa, että kevyen liikenteen väylien osalta tarpeet
ovat huomattavia, mutta selonteossa esitetyt toimenpiteet ja resurssit kevyen
liikenteen väylien rakentamiseksi ovat täysin riittämättömiä.<o:p></o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'>Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyy ympäristövaliokunnan
lausuntoon siitä, että etenkin taajamien kevyen liikenteen verkostojen
rakentaminen ja kestävien joukkoliikenneratkaisujen aikaansaaminen ovat
tavoitteita, joissa valtion ja kuntien yhteistyötä voidaan lisätä. Maankäytöllä
ja kaavoituksella sekä liikennetarpeiden ennakoinnilla voidaan ratkaisevasti parantaa
jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita.<o:p></o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'><o:p>&nbsp;</o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'>Lasten liikenneturvallisuuteen satsattava <o:p></o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'><o:p>&nbsp;</o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'>Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää selonteon linjausta
lasten liikkumisen ja koulumatkojen turvallisuuden varmistamisesta erittäin
tärkeänä. Kouluikäisiä lapsia tulee säännöllisesti opastaa käyttämään
joukkoliikennettä ja liikkumaan turvallisesti jalan ja pyörällä. Vanhempia
tulee valistaa lasten turvalliseen kuljettamiseen autossa, ja koulu- ja
päivähoitokuljetusten turvallisuudesta tulee huolehtia. Valiokunta yhtyy
sivistysvaliokunnan näkemykseen siitä, että kevyen liikenteen turvallisuus on
ensisijaisen tärkeä juuri koululaisille. Selonteossa ei ole esitetty
konkreettisia toimenpiteitä noin 400&nbsp;000 lapsen ja nuoren päivittäisen
turvallisuuden edistämiseen liikenteessä. Valiokunta korostaa, että
liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyvien päätösten vaikutukset tulee
arvioida erityisesti lasten ja kouluteiden liikenneturvallisuuden kehittymisen
kannalta.<o:p></o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'><o:p>&nbsp;</o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'>Selonteon mukaan vaalikaudella kohdennetaan teemahankerahoitusta
muun muassa pääteiden turvallisuuden parantamiseen keskikaideohjelmalla ja
joukko- ja kevytliikenteen olosuhteiden parantamiseen. Valiokunta pitää tätä
linjausta hyvänä, sillä perusrahoituksen alhainen taso on merkinnyt kuntien
kannalta tärkeiden paikallisten hankkeiden, kuten kevyen liikenteen väylien ja
pienten liikenneturvallisuushankkeiden vähentymistä.<o:p></o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'><o:p>&nbsp;</o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:11.0pt;
font-family:Arial'><a
href="http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livm_9_2008_p.shtml">http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livm_9_2008_p.shtml</a>
<o:p></o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=2 face=Arial><span style='font-size:10.0pt;
font-family:Arial'><o:p>&nbsp;</o:p></span></font></p>

<p class=MsoNormal><font size=3 face="Times New Roman"><span style='font-size:
12.0pt'><o:p>&nbsp;</o:p></span></font></p>

</div>

</body>

</html>