Hei kaikille,<br><br>Pyöräilykuntien verkoston perustehtävänä on edistää arkipyöräilyä. Vaikka se ei varsinaisesti ole pyöräilijöiden järjestö, eli jäseninä ei ole pyöräilijät vaan kunnat, niin se kuitenkin ajaa arkipyöräilijöiden asiaa. Toki verkostoon tehtävä on määritelty kattamaan koko kevyt liikenne, mutta käytännössä puhutaan pyöräilystä. Siinä, että jäseninä ovat kunnat, on muutama hyväkin puoli. Näin verkostolla on suora yhteys kentällä toimijoihin. Niihin, jotka niitä kunnostuksia käytännössä suunnittelevat ja toteuttavat. Ja niihin, jotka tekevät poliittisia päätöksiä. Verkoston yhdyshenkilöt saavat tietoa ja uusia ajatuksia siitä, miten kehittää olosuhteita paremmiksi. <br>
<br>Monen maan pyöräilijöiden järjestön yhtenä perustehtävänä on ollut pyöräimatkailun edistäminen. Myös tällä puolella verkosto on tehnyt kovasti töitä. <br><br>Ehkä Pyöräilykuntien verkoston näkyvyyttä pyöräilijöiden suuntaan pitäisi parantaa. Toisaalta itse profiloin verkoston enemmän taustatyön tekijöksi ja vaikuttajaksi virallisten tahojen suuntaan. Onhan verkosto voimakkaasti mukana tekemässä suomalaista liikennepolitiikkaa. Ehkä verkostolla voisi olla jokin enemmän pyöräilijöiden suuntaan näkyvä &quot;osasto&quot;. Sinne voisi keskittää pyöräilijöille suunnatut kampanjat, pyörämatkailun... <br>
<br>Kaikessa kehittämisessä suurin haaste on ollut raha. Verkosto on kuitenkin vakiinnuttanut paikkansa ja nyt ehdoton tavoite täytyy olla sen toiminnan vahvistaminen. Olemassa olevaa kannattaa kehittää ja yhteistyötä lisätä. Verkosto hallinnoi Suomi pyöräilee -hanketta, jossa edustettuina on suuri joukko toimijoita. Mukaan kannattaa kannustaa kaikki muutkin halukkaat. Myös tällä vuodesta 1980 toimineella hankkeella on vielä paljon annettavaa. <br>
<br>Kiitos Anterolle ja kumppaneille, että pistitte pystyyn Suomalaisen pyöräilykuntien verkoston silloin viime vuosituhannella! Verkosto on tehnyt paljon, mutta vielä on todella paljon tehtää.<br><br>Pasi<br><br><br><br>
<div class="gmail_quote">28. huhtikuuta 2009 9:39 Laaksonen Mikko (YKV) <span dir="ltr">&lt;<a href="mailto:mikko.k.laaksonen@turku.fi">mikko.k.laaksonen@turku.fi</a>&gt;</span> kirjoitti:<br><blockquote class="gmail_quote" style="border-left: 1px solid rgb(204, 204, 204); margin: 0pt 0pt 0pt 0.8ex; padding-left: 1ex;">
Terve,<br>
<br>
Suomen Liikenneliiton suhteen toteaisin, että sen tarkoitus on kyllä olla nimenomaan<br>
kestävän liikenteen eli kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edistäjäjärjestö.<br>
<br>
SuLi tarvitsisi selkeästi lisää aktiivisia toimijoita.<br>
Sekä Helsingin että Tampereen arkipyöräilyjärjestöt ovat olleet hallituksessa edustettuna. Hallitukseen tarvitaan uusia aktiiveja.<br>
<br>
Kun puhutaan pyöräilyn edistämisestä liikennemuotona, on mielestäni järkevämpää edistää sitä yhdessä kävelyn ja joukkoliikenteen kanssa, tietysti huomioiden että kyseessä ovat eri kulkumuodot, joilla on eri ominaisuudet, intressit ja käyttäjäryhmät. Kuitenkin edistämistyö voi olla hedelmällistä vain yhdessä ja ilman kestävien kulkumuotojen vastakkainasettelua.<br>

<br>
Esimerkiksi pyöräilyn yksi selkeä nykyinen este on se, että joukkoliikenteen pysäkeillä pyöräpysäköinti ja ajoneuvoissa pyörien mukaanotto on hankalaa ja puutteellista. Joukkoliikenteen investointihankkeita voidaan käyttää myös pyöräilyn edistämiseen, kuten Helsingissä on tehty kaupunkiratojen ja Jokerin yhteydessä.<br>

<div class="im"><br>
Mikko Laaksonen<br>
<a href="mailto:mikko.k.laaksonen@turku.fi">mikko.k.laaksonen@turku.fi</a><br>
<br>
<br>
________________________________________<br>
</div>Lähettäjä: <a href="mailto:pyoraily-lista-bounces@listserv.kuntaliitto.fi">pyoraily-lista-bounces@listserv.kuntaliitto.fi</a> [<a href="mailto:pyoraily-lista-bounces@listserv.kuntaliitto.fi">pyoraily-lista-bounces@listserv.kuntaliitto.fi</a>] k&amp;#228;ytt&amp;#228;j&amp;#228;n Antti Poikola [<a href="mailto:antti.poikola@gmail.com">antti.poikola@gmail.com</a>] puolesta<br>

Lähetetty: 27. huhtikuuta 2009 23:44<br>
Vastaanottaja: <a href="mailto:pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi">pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi</a><br>
Aihe: Re: [Pyoraily-lista] Kansallinen ARKIpyöräilyn järjestö?<br>
<div><div></div><div class="h5"><br>
Hei on ollut kiinnostavaa lukea eri ihmisten ajatuksia liittyen<br>
valtakunnalliseen pyöräilyn edistämiseen.<br>
<br>
Olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei uutta järjestöä ole syytä perustaa<br>
vain perustamisen ilosta hajottamaan kenttää ja imemään resursseja.<br>
Uuden edunvalvojan mahdollinen tarpeellisuus pitänee punnita ja sitä<br>
tämäkin keskustelu on ollut.<br>
<br>
Itse olen tulkinnut Pyöräilykuntien verkoston aina HePo:n edustuksesta<br>
huolimatta melko hallintovetoiseksi (eikä siinä mitään vikaa ole).<br>
Nimensä mukaisesti kyseessä on yhteistyöverkosto hallinnon, yritysten ja<br>
järjestöjen välillä ja siinä roolissa sillä on paikkansa. Luontevaa vain<br>
olisi, että HePon sijasta Pyöräilykuntien verkostossa olisi kansallinen<br>
pyöräilijöiden oma järjestö. Se, että onko sen aika nyt vai<br>
tulevaisuudessa onkin jo kokonaan toinen kysymys.<br>
<br>
SuLi taasen on ainakin nettisivujen mukaan &quot;Joukkoliikenteen käyttäjien<br>
edunvalvontajärjestö&quot;, jolle on juurikin tässä roolissa ehdottoman<br>
tärkeä tehtävä. Kuten edellisessä, niin tässäkin instanssissä<br>
pyöräilijöitä voisi edustaa pyöräilijöiden kansallinen järjestö.<br>
<br>
Parhaimmillaan kansallinen järjestö voisi olla se kaivattu<br>
kansalaislähtöinen aloitteen tekijä, jonka avulla mm. Turkuunkin<br>
syntyisi oma paikallinen arkipyöräilijöiden edunvalvoja.<br>
<br>
Siinä muutama kommentti puolesta, vastaan saa sanoa ja sivustakin<br>
huudella :)<br>
<br>
-Antti P.<br>
<br>
Teemu Tenhunen kirjoitti:<br>
&gt; Hei,<br>
&gt;<br>
&gt; täytyy sen verran mainostaa, että myös Jyväskylässä on ollut arkipyöräilyn<br>
&gt; edistämistoimintaa yhdistystasolla jo vuosikausia. Jyväskylän<br>
&gt; Pyöräilyseurassa olemme yhdistäneet harraste- ja kilpapyöräilyn sekä<br>
&gt; arkisen pyöräilyn edistämisen. Meillä tuo ainakin tuntuu toimivan. Lisää<br>
&gt; voi lukea esimerkiksi nettisivuiltamme:<br>
&gt; <a href="http://www.jyps.info/jyps_joomla/index.php?option=com_content&amp;view=category&amp;layout=blog&amp;id=53&amp;Itemid=56" target="_blank">http://www.jyps.info/jyps_joomla/index.php?option=com_content&amp;view=category&amp;layout=blog&amp;id=53&amp;Itemid=56</a><br>

&gt;<br>
&gt; Valtakunnan tason linjauksia kannattaa harkita tarkkaan. Nykytilanne toki<br>
&gt; on sellainen, ettei SPU:ta juurikaan kiinnosta pyöräily liikennemuotona -<br>
&gt; ja sitten toisaalta sekä Pyöräilykuntien verkosto että muut<br>
&gt; liikennejärjestöt tuntuvat pyöräilyseuran näkökulmasta hieman eriävästi<br>
&gt; suuntautuneilta. Olisi luontevaa, että SPU:ssa olisi voimakas pyöräilyn<br>
&gt; edistämisjaosto tai vastaava, mutta tuollainen maailma on valitettavan<br>
&gt; kaukana...  Ehkä Pyöräilykuntien verkostoa voisi viedä yleisen ja<br>
&gt; valtakunnallisen &quot;pyöräilyn edistämisyhdistyksen&quot; suuntaan?<br>
&gt; Pyöräilykuntien verkosto jo nimenä tuntuu kovin vieraalta useille<br>
&gt; intohimoisillekin pyöräilijöille - sekä muille toimijoille kuin kunnille.<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt; Teemu Tenhunen<br>
&gt; Puheenjohtaja<br>
&gt; Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry<br>
&gt; 041 544 2195<br>
&gt; <a href="mailto:jyps@jyps.info">jyps@jyps.info</a><br>
&gt; <a href="http://www.jyps.info" target="_blank">www.jyps.info</a><br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;&gt; Hyvät listalaiset,<br>
&gt;&gt;<br>
&gt;&gt; Arkipyöräilyn edistämisjärjestöt, jotka edistävät arkipyöräilyä ja sen<br>
&gt;&gt;<br>
&gt; edellytyksiä kuten pyöräilyverkon kehittäminen ja käyttäjien viestien<br>
&gt; välittäminen ovat tarpeellisia, ja Helsingissä ja Tampereella on asiassa<br>
&gt; päästy eteenpäin.<br>
&gt;<br>
&gt;&gt; Turussa tarvittaisiin myös aktiivisia toiminnan aloittajia, mutta<br>
&gt;&gt;<br>
&gt; aloitteen täytyy tulla joko kansalaisilta tai kansalaisjärjestöiltä, ei<br>
&gt; kaupungin organisaatiosta.<br>
&gt;<br>
&gt;&gt; Itse näkisin myös tällaisten paikallistoimijoiden luontevana<br>
&gt;&gt; yhteistyöjärjestönä Suomen liikenneliiton. Tällöin pyöräilyn näkökulma<br>
&gt;&gt;<br>
&gt; saadaan myös yhdistettyä muiden kestävien liikennemuotojen edistämiseen.<br>
&gt;<br>
&gt;&gt; Mikko Laaksonen<br>
&gt;&gt; <a href="mailto:mikko.k.laaksonen@turku.fi">mikko.k.laaksonen@turku.fi</a><br>
&gt;&gt; _______________________________________________<br>
&gt;&gt; Pyoraily-lista mailing list<br>
&gt;&gt; <a href="mailto:Pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi">Pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi</a><br>
&gt;&gt; <a href="http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista" target="_blank">http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista</a><br>
&gt;&gt;<br>
&gt;&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt;<br>
&gt; _______________________________________________<br>
&gt; Pyoraily-lista mailing list<br>
&gt; <a href="mailto:Pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi">Pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi</a><br>
&gt; <a href="http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista" target="_blank">http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista</a><br>
&gt;<br>
&gt;<br>
<br>
_______________________________________________<br>
Pyoraily-lista mailing list<br>
<a href="mailto:Pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi">Pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi</a><br>
<a href="http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista" target="_blank">http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista</a><br>
_______________________________________________<br>
Pyoraily-lista mailing list<br>
<a href="mailto:Pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi">Pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi</a><br>
<a href="http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista" target="_blank">http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista</a><br>
</div></div></blockquote></div><br><br clear="all"><br>-- <br><br><a href="http://www.brainyquote.com/quotes/authors/h/h_l_mencken.html" target="_blank">H. L. Mencken</a>  - &quot;It is even harder for the average ape to believe that he has descended from man.&quot;