<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=iso-8859-1" http-equiv=Content-Type>
<META name=GENERATOR content="MSHTML 8.00.6001.18812">
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>terve</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Ongelmia ovat, että poistuva auto ei aina tajua 
olevansa väistämisvelvollinen ympyrän kehällä kulkevaan pyöräilijään nähden (tai 
väitä siitä), ja toinen ongelma on, että pyörätie ympyrässä viedään 5-6 m:n 
päähän ympyrän ajoradan reunasta, jotta poistuvalle autolle jäisi 
odotustila.&nbsp;Tällöin pyöräilijälle tulee kiertomatkaa, hankalia 90 asteen 
käännöksi ja&nbsp;autoilija saattaa jo kiihdyttää vauhtiaan ja tulee 
pyöräilijään nähden takaa päin, jolloin katsekontakti on 
vaikeaa.&nbsp;Onnettomuusmäärät&nbsp;ovat silti&nbsp;Helsingissä laskeneet 
näissäkin liittymissä myös pyöräilijöillä.&nbsp;</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Itse pitäisin parhaana ratkaisuna, että pyörätie 
pidetään eroteltuna autojen ajotilasta, mutta lähellä sitä.&nbsp;Tällöin 
autoilijan ja pyöräijän on helpompi huomata toisensa. Lundissa on kokeiltu 
erilaisia melko tiukkoja ympyröitä ja he päätyivät siihen, että on parempi 
erotella pyöräijät ympyröissä myös fyysisesti eikä pelkästään 
pintamateriaaleilla.&nbsp;Jos pyörätiet ovat yksisuuntaiset, niin pitäisin 
hyvänä nyt Kamppiin Malminrinteelle tulevia uusia ympyröitä, joissa pyörätie on 
autojen ajotilassa kiinni, mutta eroteltu risteyskohdissa&nbsp;korokkeilla. 
Näiden toiminta pitäisi pikaisesti tutkia niiden valmistuttua. Kaksisuuntaisilla 
pyöräteillä pitäisin hyvänä perusratkaisuna Runeberginkadun&nbsp;kahta ympyrää 
kuitenkin pienillä tarkistuksilla.&nbsp;&nbsp;</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>t. Antero</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<BLOCKQUOTE 
style="BORDER-LEFT: #000000 2px solid; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-RIGHT: 0px; MARGIN-LEFT: 5px; MARGIN-RIGHT: 0px">
  <DIV style="FONT: 10pt arial">----- Original Message ----- </DIV>
  <DIV 
  style="FONT: 10pt arial; BACKGROUND: #e4e4e4; font-color: black"><B>From:</B> 
  <A title=martti.tulenheimo@gmail.com 
  href="mailto:martti.tulenheimo@gmail.com">martti tulenheimo</A> </DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>To:</B> <A 
  title=pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi 
  href="mailto:pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi">pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi</A> 
  </DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Sent:</B> Sunday, October 04, 2009 3:25 
  PM</DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Subject:</B> [Pyoraily-lista] Pyörät ja 
  kiertoliittymät</DIV>
  <DIV><BR></DIV>Hei,<BR><BR>Helsingissä keskustellaan kaupungin budjetin 
  yhteydessä merkittävistä lisäpanostuksista kiertoliittymiin.<BR><BR>Mitä 
  keskustelijat eivät yleisesti huomioi, on pyöräiljöiden näkökulma.<BR><BR>En 
  ole aihepiirin asiantuntija itsekään, joten osaisiko joku vääntää minulle 
  rautalangasta, mikä kiertoliittymissä on pyöräilijän kannalta ongelmallista ja 
  miten ongelmista päästäisiin eroon.<BR><BR>Ystävällisin 
  terveisin,<BR><BR>Martti Tulenheimo<BR>
  <P>
  <HR>

  <P></P>_______________________________________________<BR>Pyoraily-lista 
  mailing 
  list<BR>Pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi<BR>http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista<BR></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>