<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=iso-8859-1" http-equiv=Content-Type>
<META name=GENERATOR content="MSHTML 8.00.6001.18812">
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>terve</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Ongelmia ovat, että poistuva auto ei aina tajua
olevansa väistämisvelvollinen ympyrän kehällä kulkevaan pyöräilijään nähden (tai
väitä siitä), ja toinen ongelma on, että pyörätie ympyrässä viedään 5-6 m:n
päähän ympyrän ajoradan reunasta, jotta poistuvalle autolle jäisi
odotustila. Tällöin pyöräilijälle tulee kiertomatkaa, hankalia 90 asteen
käännöksi ja autoilija saattaa jo kiihdyttää vauhtiaan ja tulee
pyöräilijään nähden takaa päin, jolloin katsekontakti on
vaikeaa. Onnettomuusmäärät ovat silti Helsingissä laskeneet
näissäkin liittymissä myös pyöräilijöillä. </FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Itse pitäisin parhaana ratkaisuna, että pyörätie
pidetään eroteltuna autojen ajotilasta, mutta lähellä sitä. Tällöin
autoilijan ja pyöräijän on helpompi huomata toisensa. Lundissa on kokeiltu
erilaisia melko tiukkoja ympyröitä ja he päätyivät siihen, että on parempi
erotella pyöräijät ympyröissä myös fyysisesti eikä pelkästään
pintamateriaaleilla. Jos pyörätiet ovat yksisuuntaiset, niin pitäisin
hyvänä nyt Kamppiin Malminrinteelle tulevia uusia ympyröitä, joissa pyörätie on
autojen ajotilassa kiinni, mutta eroteltu risteyskohdissa korokkeilla.
Näiden toiminta pitäisi pikaisesti tutkia niiden valmistuttua. Kaksisuuntaisilla
pyöräteillä pitäisin hyvänä perusratkaisuna Runeberginkadun kahta ympyrää
kuitenkin pienillä tarkistuksilla. </FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>t. Antero</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV>
<BLOCKQUOTE
style="BORDER-LEFT: #000000 2px solid; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-RIGHT: 0px; MARGIN-LEFT: 5px; MARGIN-RIGHT: 0px">
<DIV style="FONT: 10pt arial">----- Original Message ----- </DIV>
<DIV
style="FONT: 10pt arial; BACKGROUND: #e4e4e4; font-color: black"><B>From:</B>
<A title=martti.tulenheimo@gmail.com
href="mailto:martti.tulenheimo@gmail.com">martti tulenheimo</A> </DIV>
<DIV style="FONT: 10pt arial"><B>To:</B> <A
title=pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi
href="mailto:pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi">pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi</A>
</DIV>
<DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Sent:</B> Sunday, October 04, 2009 3:25
PM</DIV>
<DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Subject:</B> [Pyoraily-lista] Pyörät ja
kiertoliittymät</DIV>
<DIV><BR></DIV>Hei,<BR><BR>Helsingissä keskustellaan kaupungin budjetin
yhteydessä merkittävistä lisäpanostuksista kiertoliittymiin.<BR><BR>Mitä
keskustelijat eivät yleisesti huomioi, on pyöräiljöiden näkökulma.<BR><BR>En
ole aihepiirin asiantuntija itsekään, joten osaisiko joku vääntää minulle
rautalangasta, mikä kiertoliittymissä on pyöräilijän kannalta ongelmallista ja
miten ongelmista päästäisiin eroon.<BR><BR>Ystävällisin
terveisin,<BR><BR>Martti Tulenheimo<BR>
<P>
<HR>
<P></P>_______________________________________________<BR>Pyoraily-lista
mailing
list<BR>Pyoraily-lista@listserv.kuntaliitto.fi<BR>http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista<BR></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>