[Pyoraily-lista] Etelä-Suomen maakunnat vaativat maanteiden ja ratojen runkoverkkojen vahvistamista viipymättä

Korhonen Pasi Pasi.Korhonen at pyorailyuutiset.net
Pe Marras 13 12:39:11 EEST 2006

13.10.2006

Etelä-Suomen alueen seitsemän maakuntahallitusta on koolla Naantalissa. Noin 120 maakuntapoliitikkoa hyväksyi tänään kannanoton, jossa vaaditaan pikaista vahvistamista liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemalle esitykselle maanteiden ja ratojen runkoverkoiksi. Liikennepolitiikkaan perätään pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta.

Etelä-Suomen maakuntien liittoumaan kuuluvat Etelä-Karjalan, Hämeen, Itä-Uudenmaan, Kymenlaakson, Päijät-Hämeen, Uudenmaan ja Varsinais-Suomen maakunnat.

Neljä vuotta valmistelussa ollutta ja useat lausunto- ja arviointikierrokset läpikäynyttä ehdotusta ei pidä enää siirtää seuraavalle eduskunnalle ja seuraavalle hallitukselle. Johdonmukainen väyläpolitiikka vaatii ratkaisuja jo nyt, todetaan kannanotossa.

Valtion vuoden 2007 talousarvioehdotuksen mukaan useat Etelä-Suomen toteuttamisvalmiit liikenneväyläpäätökset saavat aloituspäätöksen. Rahoitusraamien rajallisuudesta johtuen ennakoidaan, että muiden uusien hankkeiden aloitukset siirtyvät vuosikymmenen loppuun.

Etelä-Suomen maakuntien liittouma edellyttää, että E 18 -yhteyden moottoritien puuttuvien osuuksien  rakentaminen Helsingistä Itään toteutetaan 2008 alkavalla kokonaisrahoitusratkaisulla tuolloin. Koko Turku - Helsinki - Pietari-yhteyden toteuttaminen on pidettävä johdonmukaisesti Suomen liikenneverkon kehittämisen tärkeimpänä ja kiireellisimpänä hankkeena. Samalla tulee varmistaa, että raideyhteys Hangosta ja Turusta Helsinkiin ja Pietariin tulee olemaan kilpailukykyinen vaihtoehto tieliikenteelle.

Etelä-Suomen maakunnat pitävät vuoden 2007 budjettiesitykseen sisältyvää linjausta, jolla tiepiirit on käytännössä jätetty ilman "omaa rahaa", täysin vääränä. Alueiden omaan asiantuntemukseen perustuva alemman liikenneverkon ylläpito, peruskorjaus ja kehittäminen ovat täysin välttämättömiä. Eduskunnan on tältä osin korjattava asia.

Valtion rahoitusosuus EU-hankkeissa turvattava

Etelä-Suomi on suuralueena Suomen ja koko Itämeren alueen keskeinen talouden ja tuotannon veturi. Sen vuoksi on hyväksyttävää, että EU:n itälaajenemisen seurauksena muuttuvassa rahoitusraamissa myös Etelä-Suomen EU:lta saama rakennepoliittinen tuki oleellisesti pienenee. Etelä-Suomen maakuntien liittouma ei kuitenkaan voi hyväksyä sitä, että Suomen valtio on pienentämässä omaa vastinrahaosuuttaan ohjelmien rahoituksesta vielä Unioniakin enemmän. Asia tulee korjata eduskunnan vuoden 2007 budjettikäsittelyssä.

EU:n rahoituksen vähentyessä Suomessa tarvitaan kansallisen aluepolitiikan aktivointia. Aluepoliittisten toimenpiteiden tehostamista tarvitaan erityisesti Etelä- ja Länsi-Suomen rakennemuutospaikkakunnilla.

Etelä-Suomen maakuntien liittouma näkee Itämeren alueen kansainvälisen yhteistyön ja alueen talouden kehittämisen keskeisenä haasteena Suomen nyt toimiessa EU:n puheenjohtajana. Itämeripolitiikassa on otettava rohkeasti uusia askelia niin, että EU nostaa sen Välimeripolitiikan kanssa samalle tasolle. Etelä-Suomen maakunnat vetoavat tulevan hallitusohjelman laatijoihin niin, että siinä linjattaisiin lähivuosien tavoitteet Itämeren alueen yhteistyön edistämiseksi.

URL: http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20061013/26893579/attachment.html