[Pyoraily-lista] Pyöräretki muinaisuuteen

Korhonen Pasi pasi.korhonen at poljin.fi
Ti Elo 21 16:26:54 EEST 2007

Helsingin kaupunginmuseo järjestää lauantaina 1.9.2007 opastetun pyöräretken, jolla tutustutaan Itä-Helsingin ja Itä-Vantaan hautaröykkiöihin, linnoituksiin ja muihin arkeologin silmin avautuviin menneisyyden muistomerkkeihin. Ilmainen retki kuuluu valtakunnallisten Arkeologian päivien ohjelmaan. Oppaana on kaupunginmuseon tutkija Markku Heikkinen.

Matkan alussa tutustutaan Kulosaaren ja Herttoniemen pronssikautisiin röykkiöihin. Matka jatkuu Herttoniemen kartanon kautta rantoja pitkin Vartiokylän varhaiskeskiaikaiselle linnalle. Täältä seurataan Vuosaaren pohjoispuolella ollutta muinaista vesireittiä ja tutustutaan Broändan pronssikautiseen röykkiöön ja Mustavuoren I maailmansodan aikaisiin linnoitteisiin. Porvarinlahdella tutustutaan 1700-luvun lopun kalkkikaivoksiin ja -uuneihin. Vantaan Kasabergetillä käydään ihailemassa röykkiötä ja maisemia. Retki päätyy Länsisalmen Gubbackan 1500-luvulla hylätyn kyläpaikan kohdalla Itäväylän ja Kehä III:n risteyksen luona.

Pyöräretki alkaa lauantaina 1.9. klo 10 Kulosaaren metroaseman edestä. Retken kesto on noin 4 tuntia ja matkan pituus noin 20 km. Ryhmän koko on enintään 25 henkilöä. Mukaan kannattaa varata säänmukaiset varusteet ja omat eväät. Retki päättyy Itäväylän ja Kehä III:n risteykseen, josta jokainen ajaa pois omin päin.

Sitovat ilmoittautumiset 29.8. mennessä Helsingin kaupunginmuseon tutkija Markku Heikkiselle puh. 09 3107 1552 tai markku.heikkinen(at)hel.fi. Hän antaa myös lisätietoja.

Lisätietoja valtakunnallisten Arkeologian päivien ohjelmasta www.nba.fi/fi/arkpv07ohjelma.

Kesäisin terveisin,

Pasi Korhonen,

______________________________________

Pyöräilykuntien verkosto ry.