[Pyoraily-lista] Pitkä Kuuma Kesä 2010

Korhonen Pasi pasi.korhonen at poljin.fi
Ti toukokuu 20 15:29:07 EEST 2008


Jotkut ideat kypsyvät hitaammin

 

Jotkut saisivat jäädä hyllylle kypsymään kunnes kuolevat sinne, joitain pitäisi vain ottaa sarvesta ja tehdä valmiiksi heti kun aika sallii. Jos kuvittelet mieleesi 180 cm ja 68 kg nuoren, aikuisen miehen jonka vahvimman näköinen kohta on leuka, niin näet sielusi silmillä minut armeijaan menossa. Olin toki ajanut koulupoikana pyörällä Uumajasta Mo i Ranaan ja varmaan Finn-pyöräilyn olin kai tehnyt kerran tai kaksi. Pasi Kauniston ja Toivo Kärjen Nelostie, joka ei suinkaan ole edes lähellä lempimusiikkiani pyöri radiossa tuutin täydeltä. 

 

Sitten yhtenä päivänä Finn-Pyöräilyssä iski mieleen ajatus tuosta Valtatie, nelostie, se halkoo maisemaa jne. En ollut - enkä ole - käynyt Lapissa Rovaniemeä pohjoisempana ja jostain syystä alkoi mieltäni kiehtoa ajatus polkupyöräillä Utsjoelta Hankoon. Sitten korjasin ajatuksen Helsinkiin, koska Hangolla ei ollut muuta tarkoitusta kuin olla etelämpänä kuin stadi. 

 

Menin tai oikeasti pääsin naimisiin Hannelen kanssa, olin ostanut hänelle jo ennen kihlajaisia laatupyörän, DBS:n viisivaihteisen.  Yhteisiä lenkkejä en montaa muista ennen kuin vein hänet Helsinginkadulle ostamaan Gitanen tandemin. Ja ei kun ruuhka-aikaan läpi Hesan keskustan kohti Espoota, vieläkin pelottaa... Häämatka tehtiin tandemilla Uuumajasta Mo i Ranaan, taas. Huvittavaa että Sinisen tien Suomen puoleinen osuus ei koskaan kovasti kiinnostanut. 

 

1985 juhannukseen mennessä olin ajanut Finn-Pyöräilyn kai kymmenen kertaa, käynyt ystäväni Heikin kanssa Motalassa Vätternrundanissa palelemassa (+2 C Jönköpingissä klo 4.oo) ja kiertänyt kaikki pyöräilytapahtumat Etelä-Suomessa pariin kertaan. Kerran Lahdessa oli sitten lasinpyyhkijän alle laitettu Den Store Styrkeprøvenin mainos. Ajoin sen ja nauroin maaliin tullessani, tuskan läpi mutta kuitenkin. Koska toipuminen matkan rasituksista kesti noin viisi viikkoa, lopetin pyöräilyn. Olinhan "saavuttanut" kaiken urallani. Paitsi sen saakelin Suomen läpiajon.

 

Muutimme Irlantiin, pyörä oli parvekkeella koko vuoden. Muutimme Saksaan ja tandemi ruostui kellariin. Muutimme Englantiin ja aurinko nousi taas. Sain päähäni ostaa halvan Fausto Coppin ja kokeilla josko pyöräily maistuisi taas. Seuraavana vuonna hankin Trek 2200 ja nyt on haaveissa Trek Madone 6.9. 

 

Ajelin Kentiä pitkin poikin ja muistin David Duffieldin maalailut Tour de Francessa, viinit, ruuat ja mäet. Ja sitten tuli: L´Etape du Tour, mahdollisuus ajaa Tourin etappi! No, 110 kg harjoittelematonta läskiä ei selvinnyt kuin yhden tosi nousun yli, noin puolivälissä tuli luuta-auto ja kysyi että haluanko ajaa seuraavan mäen yksin alas vai hyppäänkö bussiin jo nyt. Astuin bussiin ja istuin erään toisen yrittäjän viereen. Miehellä oli yksi jalka ja yksi käsi eikä edes proteeseja pyöräillessä. Jalka reidestä poikki, käsi käsivarresta. Keskeyttämiseni hävetti. 

 

Mutta keho toipuu ja mieli unohtaa, niinpä treenasin ja treenasin ja voi pahus, vanha peikko heräsi taas: Suomi päästä päähän. Annoin itselleni aikaa kolme vuotta, 2010 on takaraja. Tein tosi hienon reittikuvan Suomen kartalle, valkoinen pohja ja sininen tie. Siitä sitten jonkinlaisen vapaan asossiaation kautta tuli: Hitto, tosi hyvä ajatus, ajanpa Sinisen Tien samaan putkeen kun se aikanaan jäi ajamatta - sehän näyttää kartalla siniristilipulta!

 

Koska sain jonkin verran positiivista(kin) palautetta Fillaristin nettisivuilta ja myös Englannin Planilta päätin pyytää tai kehottaa myös muita kuntoilijoita mukaan matkalle, ehkä ei koko reitille mutta edes osan matkaa. Nettisivusto on työn alla, kaverini lupasi sen verran sponsoroida asiaa. Sinne laitan aikataulun ja etappikohdat kunhan Nigel saa sivut kuntoon. 

 

Joka tapauksessa lähtö on Utsjoelta, Rajasillalta Suomen päästä Heinäkuun 20 vuonna 2010, tulo Helsinkiin 27.7. Unikeonpäivänä, joka on syntymäpäiväni. Sitten juhlitaan vielä hääpäivä 31.7. ja ajetaan autolla Vaasaan josta pyörällä Sinistä tietä Värtsilään kolmessa päivässä. 

 

Koska olen teini-iän ohittanut asun hotelleissa, ajan aamupäivällä 100 km tai 4 tuntia. Pidän kahden tunnin ruokatauon ja sitten ajan neljä tuntia tai etapin lopun. Vaasasta ajan Viitasaarelle mummulaani, sieltä kahdessa päivässä Värtsilään. 

 

Täällä Englannissa ei voi osallistua mihinkään massatapahtumaan ilman että kerää rahaa jollekin hyväntekeväisyydelle. Niinpä päätin asettaa tavoitteekseni 20 000 euroa Planille. Puolet Englantiin ja puolet Suomeen. Suomen Plan on toistaiseksi mitätöinyt yhteydenottoyritykseni mutta onneksi englantilaiset ovat asiassa mukana hieman innokkaammin. Ajattelin tehdä homman suurin piirtein niin, että jokainen sponssi saa kilometrin tai kaupungin omakseen. Maksavat siis 100 euroa ja saavat kertomuksen miltä tuntui ajaa läpi Jyväskylän. Maksavat 10 euroa ja saavat kuvan sekä kuvauksen kilometristä 998. Tai voivat antaa rahaa ja ajatella että Rather you than me, mate!  

 

Sponsorointi on oikeastaan helppo järjestää, kerron kaikille jotka tapaan, varsinkin asiakkailleni -olen ammatiltani myyntipäällikkö- asiasta ja tinkaan lupauksen nipusta puntia joko heti tai reissun suoritettuani. Rahat voi antaa shekkinä, joka on täällä Englannissa vieläkin yleisin maksumuoto, käteisenä tai tilisiirtona ja myöhemmin netin kautta muistaakseni justgiving.comin kautta. Sinne voi tehdä oman sivun ja kertoa projektista, tavoitteista ja hyväntekeväisyysjärjestöstä jota tukee. Sponssi maksaa luottokortilla tai pankkikortilla ja raha menee suoraan Planin (tms. järjestön) tilille, saat itse ilmoituksen että Neiti Näpsä maksoi 100 jöröä. Sen lisäksi Neiti Näpsä laittaa itse halutessaan oman viestinsä sivustolle Sinua varten. Mutta tämäkin linkki tulee sivustolleni ja tietysti jokaiseen e-mailiin automaattisena allekirjoituksena hieman lähempänä projektin käynnistymistä. Tätä kirjoittaessani on aikaa "enää" 799 päivää. 

 

Jos matkaan lähtee tarpeeksi porukkaa, teetätetään pyöräilypaidat ja t-paidat jne., ellei niin ajetaan omissa vaatteissa. Pääasia että pyöräily Suomessa saa positiivista mainosta. 

 

Kiinnostuitko? 

Lue vielä http://cycling2010.blogspot.com/ ja ota yhteyttä kommentin kautta tai 2010suomi at uwclub.net . Jos kommentti on mielestäni asiallinen, vastaan varmasti. 

 

Jari Folkestonessa 11.5.2088

 

 

-------------- seuraava osa --------------
HTML liite on poistettu...
URL: http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20080520/afab6dc1/attachment.htm