[Pyoraily-lista] Pyöräily-ystävällinen kaupunkisuunnittelu -seminaari 28.4.

Hirvonen Matti matti.hirvonen at kuntaliitto.fi
Ke Apr 1 18:16:50 EEST 2009

Hyvät pyöräilyn ystävät!

Kevätaurinko lämmittää ja talvipyöräilykausi kääntyy kohti kevättä. Tässä muutama ajankohtainen tapahtuma ja asia tiedoksenne.

1. Pyöräilyseminaari tiistaina 28.4. Hämeenlinnassa

Pyöräilykuntien verkosto järjestää kaikille avoimen ja maksuttoman seminaarin teemalla "Pyöräily-ystävällinen kaupunkisuunnittelu" Hämeenlinnan Verkatehtaassa http://www.verkatehdas.fi/portal/fi/asiakas/verkatehtaan_yhteystiedot/ <http://www.verkatehdas.fi/portal/fi/asiakas/verkatehtaan_yhteystiedot/>  . Esiintyjänä mm. professori Peter Schantz Tukholmasta, jonka erikoisalaa ovat ympäristön vaikutukset pyöräilyaktiivisuuteen, arkipyöräilyn terveysvaikutukset sekä pyöräilyn infrastruktuurin kustannus/hyöty -suhteet ja pyöräilyn taloudellisten hyötyjen arviointi. Seminaarin päätteeksi järjestetään virkistävä pyöräretki tutustuen Kansalliseen kaupunkipuistoon ja muihin Hämeenlinnan pyöräilyä edistäviin ratkaisuihin. Ohjelma ohessa, ilmoittautumiset 17.4. mennessä: matti.hirvonen at poljin.fi. Lisätietoja Peter Schantzin tutkimuksista ja projekteista:

2. HEAT for cycling - työkalu pyöräilyn taloudellisten hyötyjen mittaamiseen

Maailman terveysjärjestön (WHO) vuoden 2008 lopussa päivittämä "Health economic assessment tool for cycling" on menetelmä, jonka avulla voi laskea pyöräilyn taloudelliset hyödyt esimerkiksi oman kunnassa tai uutta pyöräilyinfrastrukstuuria suunniteltaessa. Esimerkkejä eri maista ja selkeät työkalun käyttöohjeet eri tilanteita varten löytyy osoitteesta  http://www.euro.who.int/transport/policy/20081219_1.

3. Selvitys liityntäpyöräilyn kehittämisestä ja toteuttamisesta valmistunut

Pyörän käyttö osana joukkoliikennematkaa parantaa joukkoliikenteen saavutettavuutta ja kilpailukykyä. Liityntäpyöräily edellyttää kuitenkin toimiakseen hyviä pyöräpysäköintijärjestelyjä liityntäpysäköintialueella. Hämeen, Turun, Uudenmaan ja Vaasan (HTUV-alue) tiepiirien yhteishankkeena syntynyt julkaisu keskittyy pyöräpysäköintijärjestelyihin joukkoliikennepysäkeillä ja -asemilla. Työn taustalla on voimistuva kysyntä pyöräpysäköinnille niin kaupunkiseuduilla kuin haja-asutusalueillakin. Lisätietoja Hämeen tiepiirin tieinsinööri Jouni Siveniukselta, p. 020 422 4139 ja julkaisu osoitteessa http://www.tiehallinto.fi/julkaisut

Pyöräilyterveisin,

Toinen linja 14