[Pyoraily-lista] Kansallinen ARKIpyöräilyn järjestö?

Petri Sipilä / Helsingin polkupyöräilijät pj at hepo.fi
Mon Apr 27 14:27:27 EEST 2009

Hei,

Tällä listalla ei asiasta varmaankaan ole puhuttu, koska onhan
Pyöräilykuntien verkostokin arkipyöräilyä edistävä järjestö. Antti kaipaa
ilmeisestikin pyöräilijöitä edustavaa kansalaisjärjestöä.

Kuten Kirsikan jo lähettämästä viestistä kävi ilmi, sellaisesta on ollut
puhetta Helsingin ja Tampereen polkupyöräilijöiden välillä jo jonkin aikaa,
ja myös joillekin SPU:n jäsenseuroille on tästä tiedotettu.

Vielä tänä keväänä ollaan kutsumassa koolle tapaamista, jossa
valtakunnallista yhteistyötä, verkostoa tai peräti järjestöä on tarkoitus
suunnitella. Siihen on ollut tarkoitus kutsua ensi sijaisesti yhdistyksiä,
mutta jos esim. tällä listalla on yksityishenkilöitä, jotka ovat aiheesta
kiinnostuneita ja haluavat tulla mukaan, he voivat ilmoittaa yhteystietonsa
vaikka minulle. Hepo on tarjoutunut kutsumaan kokouksen koolle.

Itse olen sitä mieltä, että Suomessa tarvitaan nimenomaan pyöräilijöitä
edustava valtakunnallinen etujärjestö. SuLi tai mikään nykyinen järjestö ei
voi toimia pyöräilijöiden puolestapuhujana, koska muunlaisella yhdistyksellä
ei ole mandaattia pyöräilijöiltä. Pyöräilyn onneton asema Suomessa
perustuukin osin juuri siihen oletukseen, ettei pyöräily itsessään ja
yksinään ole koskaan riittävän tärkeää, vaan se pitää niin kaduilla kuin
päätöksenteossakin niputtaa johonkin muuhun, jotta päästään
helpommalla/halvemmalla. (Esim. termin "kevyt liikenne" käyttö on johtanut
siihen, että pyöräilijät samastetaan jalankulkijoihin. Yhtä hyvin olisi
aikanaan voinut ohjeistaa ensimmäisiä feministejä, ettei mitään naisliikettä
tarvita, koska kyllähän me kaikki haluamme tasa-arvoa: perustetaan
tasa-arvoliike ja valitaan miehiä johtoon.) Pyöräilijäjärjestön puuttumisen
valitettavasti huomaa. Esimerkiksi pyöräilijän oikeusturvasta ja sen
puutteista ei tällä hetkellä ole mikään taho kiinnostunut. (Hepo tosin
yrittää tälläkin saralla saada edes keskustelua aikaan.)

Yhteistyöterveisin

Petri Sipilä
puheenjohtaja / chair person
Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo) / Helsinki Cyclists
PL 81, 00531 HELSINKI, FINLAND

+358 (0)50 5115 940
pj at hepo.fi
www.hepo.fi