[Pyoraily-lista] Kansallinen ARKIpyöräilyn järjestö?

Antti Poikola antti.poikola at gmail.com
Mon Apr 27 23:44:17 EEST 2009

Hei on ollut kiinnostavaa lukea eri ihmisten ajatuksia liittyen
valtakunnalliseen pyöräilyn edistämiseen.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei uutta järjestöä ole syytä perustaa
vain perustamisen ilosta hajottamaan kenttää ja imemään resursseja.
Uuden edunvalvojan mahdollinen tarpeellisuus pitänee punnita ja sitä
tämäkin keskustelu on ollut.

Itse olen tulkinnut Pyöräilykuntien verkoston aina HePo:n edustuksesta
huolimatta melko hallintovetoiseksi (eikä siinä mitään vikaa ole).
Nimensä mukaisesti kyseessä on yhteistyöverkosto hallinnon, yritysten ja
järjestöjen välillä ja siinä roolissa sillä on paikkansa. Luontevaa vain
olisi, että HePon sijasta Pyöräilykuntien verkostossa olisi kansallinen
pyöräilijöiden oma järjestö. Se, että onko sen aika nyt vai
tulevaisuudessa onkin jo kokonaan toinen kysymys.

SuLi taasen on ainakin nettisivujen mukaan "Joukkoliikenteen käyttäjien
edunvalvontajärjestö", jolle on juurikin tässä roolissa ehdottoman
tärkeä tehtävä. Kuten edellisessä, niin tässäkin instanssissä
pyöräilijöitä voisi edustaa pyöräilijöiden kansallinen järjestö.

Parhaimmillaan kansallinen järjestö voisi olla se kaivattu
kansalaislähtöinen aloitteen tekijä, jonka avulla mm. Turkuunkin
syntyisi oma paikallinen arkipyöräilijöiden edunvalvoja.

Siinä muutama kommentti puolesta, vastaan saa sanoa ja sivustakin
huudella :)

-Antti P.