[Pyoraily-lista] "Kevyestä" liikenteestä
Juhani Tenhunen
junnu.tenhunen at pp.sonera.net
To Elo 6 18:08:26 EEST 2009
Kiitos hyvästä kysymyksestä, Martti!
Minulla heräsi keskustelun alettua sama kysymys, kun pohdin
"mopoautojen" kohtelua: Helsingin Lauttasaaresta, missä asun, pääsee
mopoautolla pois vain yhtä siltaa (keskustaan), kun autoille on 3 siltaa
ja polkupyörille 5 reittiä, kun Lauttasaaren sillan molemmat pyörätiet
lasketaan erillisiksi.
Voitaisiinko nykyisellään sallia ajo apumoottorittomalla täysin
varustellulla fillarilla Norjan tapaan jalkakäytävillä ja siirtyä
käyttämään termiä "kevyt liikenne" niille ajoneuvoille, joilla ei saa
ajaa moottori- tai moottoriliikenneteillä? Pyöräilykieltomerkein
voitaisiin sitten kieltää pyöräily siellä, missä jalkakäytävä ei millään
sovellu pyöräilyyn. Malli lähenee erinäisiä Porvoon kaksisuuntaisia
pyöräteitä, joilla pyörien kohtaaminen on mahdotonta väylän kapeuden vuoksi.
Parhain terveisin,
E. Juhani Tenhunen
Suomen Liikenneliitto SuLi ry:n hallituksen jäsen
martti tulenheimo:
> Kun kesäinen keskustelu on lähtenyt näin reippaasti liikkeelle, käytän
> tilaisuutta hyväkseni ja kysyn näkemyksiänne käsitteestä "kevyt
> liikenne".
>
> Nähdäkseni on harhaanjohtavaa puhua "kevyestä liikenteestä" ja
> niputtaa siten täysin erilaiset liikennemuodot keskenään siksi,
> etteivät kyseessä ole moottoroidut ajoneuvot.
>
> Mielestäni olisi vähintään yhtä harhaanjohtavaa puhua auto-,
> moottoripyörä- ja mopoliikenteestä "raskaana liikenteenä" vain sillä
> perusteella, että näissä ajoneuvoissa on moottori.
>
> Otan esimerkin Liikenneturvan sivuilta, joilla liikenneaiheiset
> kysymykset jaetaan kategorioittain seuraavasti:
>
> * Autoliikenne
> * Moottoripyöräily
> * Mopoilu
> * Kevytliikenne
> * Maastoliikenne
> * Muu
>
> Kuten näkyy, moottorilla kulkevat ajoneuvot on jaoteltu tyypeittäin,
> kun taas moottorittomat liikennemuodot niputetaan "kevyeksi
> liikenteeksi".
>
> "Kevyttä liikennettä" koskevia kysymyksiä on sivuilla 59 kpl. Niistä
> 49 kpl koskee pyöräilyä ja 10 kpl muita asioita kuin pyöräilyä.
>
> Näen tämän jaottelun erityisen ongelmalliseksi kaupunkien keskustoissa
> ja kantakaupunkimaisilla alueilla, joilla mm. jalankulkijat,
> pyöräilijät ja rullaluistelijat usein kielteisin seurauksin työnnetään
> samalle tai huonosti erotetulle väylälle. Syynä on nähdäkseni pitkälti
> juuri moottorittomien liikennemuotojen semanttisen keskenään
> sekoittamisen epäonnistuneen termin vuoksi.
>
> Kuvaavaa onkin, ettei Wikipedian artikkelia "Kevyt liikenne" löydy
> muilla kielillä kuin suomeksi - termiä ei käsittääkseni muissa maissa
> juuri käytetäkään. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä!
>
> Mielestäni termin "kevyt liikenne" käyttöä tulisi pohtia jollakin
> foorumilla erittäin tarkasti. Miten olisi tämä foorumi?
>