[Pyoraily-lista] Poljin 7-2009 ilmestynyt

Ke Nov 25 10:26:20 EET 2009

Terve!

Uusin Poljin-lehti on ilmestynyt. PDF-versioon voi käydä tutustumassa osoitteessa http://www.poljin.fi/. Lehden aiheita muun muassa:

*   Pyörien kuljetus junissa helpommaksi - taustat, nykytilanne ja neuvottelutulos VR:n kanssa. HSL:n hallituksen päätös 3. marraskuuta sallia pyörien kuljetus maksutta 1.1.2010 alkaen pääkaupunkiseudun lähijunissa mukaan lukien Kerava ja Kirkkonummi.
 *   Porissa selvitettiin pyöräilyn liikennesäntöjen tuntemusta autoilijoiden ja pyöräilijöiden keskuudessa. Auto poistumassa liikenneympyrästä, tasa-arvoinen liittymä ja saako suojatiellä ajaa pyörällä -kysymyksiin vastasi oikein vain 22 prosenttia tielläliikkujista. Esimerkiksi noin puolet autoilijoista ja pyöräilijöistä uskoo edelleen virheellisesti, että risteävää tietä ylittävän pyöräilijän on väistettävä liikenneympyrästä poistuvaa autoa. Liikennesääntötutkimuksen tulokset, 30 km/h -aluerajoituksen vaikutukset ja muuta liikenneturvallisuusasiaa: http://www.pori.fi/rak/rak1/Lts2010/Liikturvsuu2010.html
 *   Terveellinen kaupunki on pyöräilykaupunki. "Terveellisessä kaupungissa kaikki tehdään niin, että kaupunki kutsuu ihmistä pyöräilemään ja kävelemään niin paljon kuin mahdollista päivittäisessä elämässä," sanoo maailmankuulu arkkitehti Jan Gehl, joka pitää kestävää liikkumista kaiken kaupunkisuunnittelun perustana.
 *   Weserin pyörämatkailureitti Saksassa on helppo, suosittu ja perheystävällinen. Lue Markku Lahtisen huuumorin sävyttämä kertomus isän ja tyttärien avartavasta pyöräseikkailusta Saksan maaseudulla ja kaupungeissa.
 *   Fillarikonsultit - uusi iskuryhmä sparraa yrityksiä ja yhteisöjä edistämään työmatkapyöräilyä. Lue lisää myös osoitteesta http://fillarikonsultit.net/

Hyvää pyöräilypäivän jatkoa,

Matti

****************