[Pyoraily-lista] Oulun pyöräilyolosuhteet vuoden liikkumisympäristöteko!

Hirvonen Matti matti.hirvonen at poljin.fi
Ke Tammi 26 10:31:17 EET 2011


Terve!

Julkiset tunnustukset pyöräilyn olosuhteiden kehittämisestä saivat hyvää jatkoa heti vuoden alussa, kun Oulun kaupunki palkittiin eilen kahden ministerin voimin Helsingin Säätytalossa.

Kunnossa kaiken ikää (KKI) -ohjelma palkitsee vuosittain terveysliikunnan olosuhteita edistävän liikkumisympäristöteon. Vuoden 2010 liikkumisympäristötekona palkittiin Oulun kaupunki pitkäjänteisestä ja määrätietoisesta pyöräilyn olosuhteet huomioivasta yhdyskuntarakenteen ja arkiympäristön kehittämisestä.
Palkinnon luovuttivat kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin ja peruspalveluministeri Paula Risikko KKI-ohjelman vuosipäivänä 25.1.2011 Helsingissä Säätytalossa.
"Arvostamme palkinnon erittäin korkealle. Oulussa pyöräily on todella nostettu tasavertaiseen, ellei jopa ylivertaiseen asemaan liikennejärjestelmässä ja yhdyskuntasuunnittelussa, sanoi Oulun kaupungininsinööri Jaakko Ylinampa kiitospuheessaan.
Palkintoperustelut:

Oulu ansaitsee nimen pyöräilykaupunki. Oulussa on panostettu pyörätieverkostoon jo 1960-luvulta lähtien. Kaupungin jalka- ja pyöräliikenteen kehittämissuunnitelma
valmistui vuonna 1972. Suunnitelmassa esitettiin koko kaupunkialueen kattava, muusta liikenteestä eroteltu jalankulku- ja pyörätieverkko. Suunnitelma on toteutunut kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen kaupunkisuunnittelun tuloksena. Oulussa kävely ja pyöräily on otettu tasavertaisena liikkumismuotona huomioon suunnittelun ja
kaavoituksen eri vaiheissa, yleiskaavavaiheesta katusuunnitteluun ja rakentamiseen sekä kunnossapitoon.

Tänä päivänä kävely- ja pyöräteitä Oulussa on noin 600 kilometriä. Joka vuosi uutta pyörätietä rakennetaan noin 20 kilometriä. Pyöräilyn kulkumuoto-osuus on maan
huippua ollen 21 prosenttia. Pyöräilijöiden turvallisuus otetaan huomioon kaupungin kaikissa liikennesuunnitelmissa. Viestinnässä korostetaan turvallisuutta ja liikennesääntöjen tuntemusta. Oulun seudulla mopokanta on yli kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana. Vuonna 2010 Oulun kaupungissa mopoilu siirrettiin ajoradoille palauttaen kävely- ja pyörätiet sellaiseen käyttöön, johon ne on alun perin tarkoitettu. Muutos edistää jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden turvallisuutta.
Oulussa pyöräillään ympäri vuoden. Pääpyöräreitit hoidetaan talvisin samoin kriteerein kuin pääväylät.

Pyöräilykartasta otetaan kahden vuoden välein uusintapainos ja karttaa jaetaan maksutta kaupungin eri toimipisteissä. Internetissä toimivalle Oulun seudun liikennetieto
-sivustolle päivittyy liikennetietoja muun muassa pyöräteiden osalta. Oulun kaupungin kestävän kehityksen politiikka lähtee liikkeelle kolmesta toisiinsa kiinteästi liittyvästä pääkohdasta: asenteista, olosuhteista ja toimintatavoista.

Pyöräilykaupungiksi Oulu ei ole tullut itsestään, vaan siihen on päästy yhteistyössä usean
eri hallintokunnan kesken. Oulussa on luotu lihasvoimin liikkumiselle vetovoimaiset olosuhteet, jotka tukevat terveellisiin liikkumisvalintoihin kannustavaa arkiympäristöä.
Lisätietoja lehdistötiedotteesta: http://www.kki.likes.fi/pages/UserFiles/File/lehdistotiedotteet/KKI_vuosipaiva2011_palkitut_hankkeet.pdf


****************
Matti Hirvonen
toiminnanjohtaja
Pyöräilykuntien verkosto ry

Toinen linja 14
00530 Helsinki
(09) 771 2282, 040 419 4555
www.poljin.fi<http://www.poljin.fi/>
www.pyoraillensuomessa.fi<http://www.pyoraillensuomessa.fi/>

-------------- seuraava osa --------------
HTML liite on poistettu...
URL: http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20110126/8d34ac27/attachment.htm