[Pyoraily-lista] Europarlamentissa ma 26.9.2011: tieliikenneturvallisuus

Martti Tulenheimo m.tulenheimo at ecf.com
Mon Syys 19 11:35:52 EEST 2011

Tervehdys,

Euroopan parlamentti käsittelee ensi viikon maanantaina mietintiöä Euroopan tieliikenneturvallisuudesta 2011-2020. Paperi on parlamentin vastaus komission tiedonantoon KOM(2010) 389.

Vaikka kyse on kokoelmasta suosituksia, joilla ole lainvoimaa, mietintö on monin tavoin erinomainen askel kohti turvallisempaa liikennettä ja viihtyisämpää kaupunkiasumista.

Mietintö suosittaa vahvasti, että "toimivaltaiset viranomaiset ottavat käyttöön 30 kilometrin nopeusrajoituksen asuinalueilla ja kaikilla yksikaistaisilla teillä kaupunkialueilla, joilla ei ole erillistä pyöräkaistaa, onnettomuuksille alttiiden tienkäyttäjien suojelemiseksi tehokkaammin". Lisäksi mietinnössä mm. kiinnitetään huomiota teiden valaistukseen ja suositellaan alkoholipitoisuutta koskevan enimmäisrajan yhdenmukaistamista EU:n tasolla.

Kaiken kaikkiaan mietintö kannattaa katsastaa ja seurata europarlamentin keskustelua aiheesta ensi viikolla. Kyse on kaikkien tienkäyttäjien kannalta hyvin tärkeästä paperista.

Pyöräilijöiden kannalta olennainen taustatieto on, että lausuntovaiheessa ECF sai lievennettyä suositusta huomioliivien tai vastaavan vaatetuksen käytöstä niin, että lopullisessa versiossaan mietintö tyytyy suosittelemaan vain käyttämään sellaisia "erityisesti yöllä taajamien ulkopuolella näkyvyytensä parantamiseksi". Lausuntokierroksen yhdessä vaiheessa suositus koski kaikkia pyöräilijöitä kaikissa paikoissa kaikkina aikoina, mikä olisi ollut erittäin kielteinen lopputulos. Onneksi parlamentin liikennevaliokunta otti pyöräilijöiden huolen huomioon, eikä tällaista muotoilua päätynyt lopulliseen mietintöön.

Ohessa kolme linkkiä, joiden kautta pääsee käsiksi virallisiin dokumentteihin.

Koko prosessin kuvaus löytyy täältä:

Mietintö löytyy täältä:

Tiedonanto löytyy täältä:

Ystävällisin terveisin,

Martti Tulenheimo
Policy Officer

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
European Cyclists' Federation asbl
Rue Franklin 28
B-1000 Brussels

Email: m.tulenheimo at ecf.com<mailto:m.tulenheimo at ecf.com>
www.ecf.com<http://www.ecf.com/>

[cid:image001.jpg at 01CC76B7.6FF7B820]

*   ECF: the voice of European cyclists for over 25 years;
 *   Established in 1983, ECF is today representing 38 countries, with over 500,000 active members, the voice of millions of cyclists;
 *   Our mission is to ensure that bicycle use achieves its fullest potential so as to bring about sustainable mobility and public well-being;
 *   ECF projects include annual Velo-city<http://www.ecf.com/3597_1>® conference, EuroVelo<http://www.ecf.com/14_1>® long-distance cycle routes as well as the Cities for Cyclists<http://www.ecf.com/54_1> network and the Scientists for Cycling<http://www.ecf.com/3686_1> network.
 *   ECF is a partner in the EU projects CycleLogistics and PRESTO<http://www.presto-cycling.eu/>.

URL: http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20110919/3f8451f9/attachment.htm
Ei-tekstimuotoinen liite on poistettu...
Nimi: image001.jpg
Tyyppi: image/jpeg