[Pyoraily-lista] Pyöräilyn superpäivä Helsingissä12.6.: Baana, Fiilari-näyttely ja pyöräkeskus avautuivat

Nisula Petteri Petteri.Nisula at poljin.fi
Ke Kesä 13 11:19:34 EEST 2012

Hei,

Eilen 12. kesäkuuta vietettiin Helsinki-päivän yhteydessä pyöräväylä Baanan, pyöräilyaiheisen Fiilari-näyttelyn sekä tiettävästi Suomen ensimmäisen pyöräkeskuksen avajaisia.

Entiseen junaradan kuiluun rakennettu Baana ulottuu Ruoholahdesta Töölönlahdelle. Väylän pituus on noin 1,3 kilometriä ja keskileveys noin 15 metriä. Katutasolta Baanalle pääsee neljää pyöräramppia ja useita porrasyhteyksiä pitkin.

Vuosia Helsinkiin odotettu Pyöräkeskus avattiin Kampissa Narinkka-torin laidalla. Pyöräkeskus 1.0:n palveluja ovat pyörien vuokraus, pikahuolto, mahdollisuus omatoimiseen pyörän huoltoon ja neuvonta. Pyöräkeskuksen edustalla on valvottu alue pyörien pysäköintiin. Pyöräkeskus tarjoaa lisäksi järjestöille ja yrityksille tilaa erilaisten pyöräilyyn liittyvien tapahtumien järjestämiseen.. Kauden aikana kerätään käyttäjäpalautetta ja kokemuksia siitä, millaisia palveluita Pyöräkeskukseen kaivataan ja millaisia palveluja sinne on mahdollista järjestää jatkossa.

Myöskin Narinkka-torin laidalla sijaitsevassa näyttely- ja tapahtumatila Laiturissa avautui Fiilari-näyttely. Näyttelyssä on esillä teoksia muun muassa konkaripyöräilijöiden fiiliksistä, tietoa kaupungin pyöräilysuunnitelmista sekä pyörän huollosta ja väistämissäännöistä. Lisäksi nähtävillä on mitä erilaisimpia sähäköitä pyörämalleja.

Iltasanomien video Baanan avauksesta

Fiilari-näyttelyn sivut, josta katsottavissa mm. Fiilari1-video

Parhain terveisin,

Petteri Nisula