[Pyoraily-lista] Kulkulaarissa paljon uutuuksia pyöräilyn ja kävelyn edistäjille!

Kulkulaari Kulkulaari at poljin.fi
To Elo 13 14:32:53 EEST 2015

Hyvät pyöräilyn ja kävelyn edistäjät,

Kävelyyn ja pyöräilyyn liittyvä tietoisuus kasvaa ja se näkyy myös kansallisessa kävelyn ja pyöräilyn tietopankissa. Kulkulaariin on lisätty kesän aikana 18 uutta julkaisua. Yhteensä sivustolla on jo lähes 300 julkaisua. Myös kuvapankkia paljon puhuvine kuvateksteineen on täydennetty. Kuvia eri liikenneratkaisuista löytyy nyt noin 200 kappaletta.

Uutuuksien joukossa on loistavia pelin avauksia levittää tietoutta laajemmalle yleisölle. Kaupunkien tekemissä Pyöräilykatsauksissa on panostettu informaation selkeyteen ja tiedon houkuttelevuuteen. Tuoreimpia esimerkkejä ovat Helsingin<http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2015/Ksv_2015-05-12_Kslk_11_El/C257C5FC-6EF0-4ABF-ACDF-D4DB8313612D/Liite.pdf>, Tampereen<http://www.tampere.fi/material/attachments/t/dmz6jVJUa/Tampereen_pyorailykatsaus2015.pdf> ja Espoon<http://www.espoo.fi/download/noname/%7B7F35D91D-87C4-47BD-812F-B8AA973480A2%7D/60974> pyöräilykatsaukset. Helsinki jatkaa kunnianhimoista pyöräilyn edistämistä ja se näkyy myös pyöräilykatsauksessa. Katsaukseen on kerätty monipuolisesti tietoa pyöräliikenteen kehityksestä, kaupunkilaisten mielipiteistä, pyörätiehankkeista ja pyöräilypalveluista. Tampereen katsauksessa painotutaan infrapuolen kehittämiseen ja Espoossa kerrotaan yhden esitteen avulla Espoon pyöräilyn tilanne 2014.

Laajemman yleisön lisäksi uutta dataa on kerätty myös asiantuntijoiden käyttöön. Uudessa henkilöliikennetutkimuksesta kootussa Pyöräilyanalyysissä<http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lts_2015-32_pyorailyanalyysi_henkiloliikennetutkimuksen_web.pdf> tutkitaan pyörämatkoja, pyöräilijöitä ja pyöräilyn valintaan vaikuttavia tekijöitä. Pyörämatkoja tutkittiin alueluokituksen mukaan. Tarkastelu vahvisti jo ennalta oletettuja korrelaatioita yhdyskuntarakenteen ja palveluverkon merkityksestä kulkumuodon valintaan - jos matkat ovat pitkiä, ne tehdään harvoin jalan ja pyörällä.

Yksi mielenkiintoinen ulkomainen esimerkki on Kööpenhaminan julkaisu, jossa tutkittu kävelijöiden viihtyvyyttä ja oleskelua (Urban account 2013<http://kk.sites.itera.dk/apps/kk_pub2/pdf/1258_0B5eEF1cF5.pdf>). Kööpenhaminassa tehdään vuosittain seurantaa kaupunkielämästä. Kaupungin visiona on kehittää Kööpenhaminan kaupunkitiloista paikkoja, jossa ihmiset todella viihtyvät ja viettävät aikaansa. Julkaisusta käy esimerkiksi ilmi, että kööpenhaminalaiset kävelevät keskimäärin enemmän kuin muut tanskalaiset. Tämä on oiva esimerkki siitä, että viihtyisä ja ihmisen mittakaavaan suunniteltu katutila houkuttelee liikkumaan. Kävelyn edistäminen on muissakin maissa nostanut päätään. Tästä hyviä esimerkkejä ovat Melbournen<http://participate.melbourne.vic.gov.au/application/files/4114/3890/9931/Walking_Plan_full_version.pdf> ja Berliinin<http://www.call.walk21munich.com/presentations/BS201_HORN_BURKHARD.pdf> kävelyn edistämisohjelmat, jotka nekin löytyvät Kulkulaarista.

[cid:image001.jpg at 01D0D5D4.EF7A0A00]

Anna Kulkulaarin avartaa näkemystäsi!

Terveisin Kulkulaarin ylläpidon tiimi,

Minna Raatikka ja Matti Hirvonen

P.S.

Muista lähettää meille vinkkejä uusista hyvistä aineistoista osoitteeseen kulkulaari at poljin.fi