[Pyoraily-lista] VL: pyöräilytapahtuma Tampereen keskustorilla 9.5.2006

Vastaanottaja: paula.lehtonen at cult.tpu.fi
Aihe: pyöräilytapahtuma keskustorilla 9.5.2006

Eurrooppapäivän pyöräparaati 9.5.2006

Tule kanssamme luomaan Tampereelle eurooppalaista tunnelmaa eurooppapäivän pyörätapahtumaan keskustorin pyörätielle!

Tampereen ammattikorkeakoulun kuvataiteen opiskelijat järjestävät Eurooppapäivänä keskustorilla pyöräilytapahtuman. Kaupunki tilasi meiltä taideteoksen eurooppapäiväksi ja käytimme tilaisuutta heti hyväksi ottaaksemme kantaa Tampereen pyöräpolitiikkaan. Kannanotto on kuitenkin piilotettu karnevaalitunnelman taakse. Tarkoituksena on ajaa klo 12-16.00 keskustorilla sijaitsevaa pyörätienpätkää edestakaisin, koska pyörätie ei johda minnekään ja pyöräily on olennainen osa eurooppalaista kaupunkikultttuuria.

Tarkoituksemme olisi saada mahdollisimman paljon ihmisiä osallistumaan tapahtumaan.  Olisiko Teillä mahdollisia kontakteja/halua yhteistyöstä? Paraati ei ole paraati ilman ihmisiä.

Ota pyörä allesi ja tule polkemaan vaikka vain viideksi minuutiksi. Kaikille pyöräilijöille tarjoillaan ruokaa. Tule sellaisena kuin olet tai pue yllesi karnevaaliasu.

Tehdään tampereesta pyöräkaupunki!

Paula Lehtonen

Terveisin Paula Lehtonen
puh.040 825 80 27

Alla tapahtuman kuvaus:

Open bikelane

TAMK:n ehdotus Eurooppapäivän taideteokseksi:

Teoksemme on happening, joka tuo tuulahduksen eurooppalaisesta tunnelmasta Tampereen keskustorille. Pyöräily kuuluu olennaisena osana  eurooppalaiseen kaupunkikulttuuriin, jossa kaupunkeja rakennetaan niissä asuvien ihmisten ehdoilla. Kööpenhaminassa ja Helsingissä ihmisillä on mahdollisuus lainata pyöriä kauppakärryjen panttihinnalla ja Hollannissa kätevin tapa liikkua ahtaissa kaupungeissa on pyöräillä.

Teos on tapahtuma, joka kutsuu tamperelaisen pyöräkansan liittymään paraatiin, joka lainaa ulkoasunsa karnevaaleilta ja kulkueilta, joihin kuuluvat värikkäät asut ja ilmapallot. Näyttävästi asustetut hiljaiset ihmiset pyöräilevät edestakaisin keskustorin reunassa sijaitsevaa pyörätien pätkää, joka on päällystetty glitterillä, tai muulla vastaavalla materiaalilla, glorifioidakseen tapahtuman. Tapahtuma alkaa kello kaksitoista ja jatkuu aina neljään saakka. Pyöräilijöille on tarjolla ruokaa ja juomaa.

Tapahtuman tiedotus hoituu lentolehtisten sijaan kahden suuren ilmapallon avulla, joista voi lukea kaiken tarpeellisen informaation. Tapahtuman yhteydessä pyydämme kaupunkia merkitsemään pyörätien asiaan kuuluvin opastein, eli suojatiellä ja pyörätien merkillä.