[Pyoraily-lista] Fw: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa

martti tulenheimo martti.tulenheimo at gmail.com
Mon Elo 10 20:29:21 EEST 2009


Hienoa, että asiaan otetaan kantaa!

Oletteko muuten nähneet ECF:n teettämän vertailun, jossa
eurooppalaiset junayhtiöt pisteytettiin sen mukaan, miten hyvin ne
palvelevat pyöräilijöitä junamatkustajina?

Asiakirja löytyy täältä:
http://www.igvelo.ch/agm2007/Dokumente/070517_Danzi_1.pdf

Vertailu ei totisesti ole VR:n kannalta mitenkään erityisen
mairitteleva. Valitettavasti. Asiathan kun voisivat olla toisinkin.

Ystävällisin terveisin,


Martti Tulenheimo

2009/8/10  <kirsikka.siik at kolumbus.fi>:
> Tiedoksenne Suomen Liikenneliiton kannanotto pyörämatkailusta.
>
> Terveisin,
> Kirsikka Siik
>
>
> --- Alkuperäinen viesti ---
> Aihe: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa
> Päiväys: 10.8.2009 11:29
> Lähettäjä: kirsikka.siik at kolumbus.fi
> Suomen Liikenneliitto SuLi ry   Kannanotto 10.8.2009
>
>
> Heti vapaa julkaistavaksi
>
> VR TORPPAA PYÖRÄMATKAILUN KASVUN SUOMESSA
>
> Olematon markkinointi ja Suomen valtakunnanverkon liikennejärjestelyt
> erityisesti raideliikenteessä hillitsevät tehokkaasti pyöräliikenteen kasvua
> ja innostusta pyörämatkailua kohtaan, kritisoi Suomen Liikenneliitto SuLi
> ry.
>
> Kulunut kesä on tuonut esiin viitteitä pyörämatkailun kasvusta ja
> huomattavasta, vielä käyttämättömästä potentiaalista. Netistä löytää jo
> organisoituja pyörämatkoja valmiiksi sovittuine etappeineen ja
> majoituksineen, Tampereella hollantilainen yrittäjä järjestää
> pyöräkierroksia turisteille. Keski-Euroopan aktiivisin lomakausi on vasta
> alullaan ja Suomi luonnonrikkaudessaan periaatteessa erinomainen
> pyörämatkailumaa. Suomalaisia pyörämatkailuun houkuttaa taantuman ja
> ilmastonmuutoksen kohottama lähimatkailubuumi.
>
> Pyörällä kesälomamatkojaan kulkevat sekä kuluttavat keskimäärin
> luontoystävällisempiä palveluja että jättävän n. 20% tavallista
> seuramatkailijaa enemmän rahaa matkakohteisiinsa. (Weed&Bull 2009, Fraietta
> 2004 ja MEK 2009). Pyöräilijöiden tuoman rahan voidaan olettaa jäävän
> nimenomaan sinne, missä sitä kipeimmin kaivataankin: maakuntiin,
> kylätaajamiin, pie¬nempiinkin nähtävyyksiin, maatilamatkailuun,
> pienyrittäjille. Pyörämatkailu on taantuman torjuntaa parhaimmillaan.
> Pyörämatkailun kasvupotentiaalin ja pyöräilijöiden palvelujen luulisi siis
> kiinnostavan niin matkailu- kuin liikennealankin yrittäjiä. Toisin kuitenkin
> on Suomessa: VR on tehnyt pyörien kuljettamisesta junissa hankalaa ja
> kallista, matkailualalta taas puuttuu lähes täysin pyöräilyyn kannustava
> markkinointi.
> Vaatimattomallakin rahallisella panostuksella oikeisiin kohteisiin
> saataisiin muutettua pyörämatkailun valtava potentiaali tuloiksi, arvelee
> Suomen Liikenneliiton pyöräilyvastaava Kirsikka Siik. Siikin mukaan
> ensimmäisiä kehityskohteita olisivat matkustusmuotojen yhdistämisen
> helpottaminen ja jo olemassa olevien nähtävyyksien ja matkailupalvelujen
> koostamiseen erilaisiksi pyörämatkaetapeiksi koottuihin reittiehdotuksiin
> majoituspalveluineen.
> Erityisesti pyörän kuljettamisen junassa tulisi olla mahdollisimman helppoa.
> Junassa on paremmin tilaa kuin busseissa, joten koko perheellä tai
> isommankin matkaseurueen olisi mahdollista siirtyä pyörineen sujuvasti
> paikkakunnalta toiselle. IC-junien vähäiset, ahtaat ja ennakkovarauksen
> vaativat pyöräpaikat eivät vastaa pyörämatkailuun tarvittavaa palvelutasoa.
>
> Aikaisemmin useakin pyörä tukevasti kiinnitettyine satulalaukkuineen kulki
> vaivattomasti sinisten junien matkatavaraosastossa. Jos VR Oy ei tarvitse
> matkatavaravaunuja, ne tulee romuttamisen sijasta kunnostaa eurooppalaiseen
> tapaan polkupyörävaunuiksi. Pyörävaununa toimisi taittoistuimin varustettu
> matkustajaosasto, jossa pyörät kiinnitetään matkan ajaksi telineisiin
> laukkuineen pystyssä. VR Oy:n uudessakin kalustossa pyörien kuljetus tulee
> suunnitella asiakkaan tarpeiden, ei vain minimivaatimusten mukaan.
>
>
> Lisätietoja: Suomen Liikenneliitto SuLi ry, pyöräilyvastaava Kirsikka Siik,
> p. 050 3245527, kirsikka.siik(at)kolumbus.fi
>
> Oheiset valokuvat: P4271192.jpg, P4271193.jpg
> Saksalaisen nopean junan polkupyöräosastossa pyörät matkustavat laukkuineen
> pystyssä ja pyöräilijöille on taittoistuimet. Lasiseinän ansiosta pyöriä voi
> valvoa myös normaalista matkustamosta. Kuvat: Antero Alku 2005.
>
> Viitatut lähteet:
> M. Weed, & C. Bull (2009): Cycling Sport Tourism: Participants, Policy and
> Providers
> Julie Fraietta (2004): Cycle Tourism Research Summary
> MEK (Matkailunedistämiskeskus): Pyörämatkailun kehittämisstrategia 2009-2013
>
>
>
> --
>
>
>
>
>
>
>
> --
>
>
> _______________________________________________
> Pyoraily-lista mailing list
> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>
>