[Pyoraily-lista] Fw: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa

Antti Poikola antti.poikola at gmail.com
Ke Elo 12 07:36:32 EEST 2009


Hei,

Kalustohankintojen ja korjausten yhteydessä tottakai pitää pyöräily 
ottaa huomioon, mutta nopeaan parannukseen pääsisi edes mahdollistamalla 
pyöräpaikkojen varaamiseen ennakkoon netistä ja ostamisen Junamaateista. 
Itse jätin tästä pienestä asiasta palautteen VR:lle, jos riittävän moni 
tekee sen, niiin ehkäpä he havahtuvat ja korjaavat ainakin tämän 
pikkujutun. Alla henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuva vuodatus

-Antti Poikola

---CLIP---

Viime lauantaina tarkoituksemme oli lähteä aikaisella seitsemän junalla 
Karjaalle ja polkea sieltä Tammisaareen... seiskan juna on Pendoliino

Siirsimme lähtöä seuraavaan yhdeksän IC-junaan. Netistä ei voinut varata 
pyöräpaikkoja ja ennen ysiä oli asemalla tolkuton ruuhka ja 
lippukassalle niin pitkä jono, ettemme ehtineet ostaa pyörälippuja, vaan 
ostimme junamaatista liput itsellemme (junamaatistakaan ei saa 
pyörälippuja) ja päätimme koittaa tuuriamme.

Tuuri oli huono ja Pasilasta nousi junaan kolme pyöräilijää, jotka 
olivat puhelinpalvelun kautta varanneet ainokaiset pyöräpaikat. 
Konduktööri otti asiasta hirveät pultit tietenkin ja vihaisesti valisti 
meitä sääntöjen noudattamisesta.

Jäimme Espoon asemalle odottamaan seuraavaa 11 aikaan Helsingistä 
lähtevää IC-junaa, enää emme ajatelleet polkea Karjaalta Tammisaareen, 
vaan mennä junalla suoraan, jotta olisimme joskus edes perillä mökillä. 
Karjaalle oli sattumalta kaksi pyöräpaikkaa vielä vapaana (yksi oli 
varattu), mutta jatkoyhteys Hangon suuntaan olikin bussi ja Espoossa 
lipunmyyjä ei osannut sanoa, ottaako bussi pyöriä kyytiin vai ei, 
päätimme koittaa tuuriamme...

Tällä kertaa tuuri oli myötäinen ja tunkemalla bussin tavaratilaan 
mahtui vielä kaksi pyörää siellä jo ennestään olleen kahden lisäksi.

Ystäväni oli haastatellut Karjaa-Hankovälillä konnaria, joka oli 
sanonut, että aiemmin välillä kulki säännöllisesti 50 polkupyörää päivässä!

martti tulenheimo wrote:
> Hienoa, että asiaan otetaan kantaa!
>
> Oletteko muuten nähneet ECF:n teettämän vertailun, jossa
> eurooppalaiset junayhtiöt pisteytettiin sen mukaan, miten hyvin ne
> palvelevat pyöräilijöitä junamatkustajina?
>
> Asiakirja löytyy täältä:
> http://www.igvelo.ch/agm2007/Dokumente/070517_Danzi_1.pdf
>
> Vertailu ei totisesti ole VR:n kannalta mitenkään erityisen
> mairitteleva. Valitettavasti. Asiathan kun voisivat olla toisinkin.
>
> Ystävällisin terveisin,
>
>
> Martti Tulenheimo
>
> 2009/8/10  <kirsikka.siik at kolumbus.fi>:
>   
>> Tiedoksenne Suomen Liikenneliiton kannanotto pyörämatkailusta.
>>
>> Terveisin,
>> Kirsikka Siik
>>
>>
>> --- Alkuperäinen viesti ---
>> Aihe: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa
>> Päiväys: 10.8.2009 11:29
>> Lähettäjä: kirsikka.siik at kolumbus.fi
>> Suomen Liikenneliitto SuLi ry   Kannanotto 10.8.2009
>>
>>
>> Heti vapaa julkaistavaksi
>>
>> VR TORPPAA PYÖRÄMATKAILUN KASVUN SUOMESSA
>>
>> Olematon markkinointi ja Suomen valtakunnanverkon liikennejärjestelyt
>> erityisesti raideliikenteessä hillitsevät tehokkaasti pyöräliikenteen kasvua
>> ja innostusta pyörämatkailua kohtaan, kritisoi Suomen Liikenneliitto SuLi
>> ry.
>>
>> Kulunut kesä on tuonut esiin viitteitä pyörämatkailun kasvusta ja
>> huomattavasta, vielä käyttämättömästä potentiaalista. Netistä löytää jo
>> organisoituja pyörämatkoja valmiiksi sovittuine etappeineen ja
>> majoituksineen, Tampereella hollantilainen yrittäjä järjestää
>> pyöräkierroksia turisteille. Keski-Euroopan aktiivisin lomakausi on vasta
>> alullaan ja Suomi luonnonrikkaudessaan periaatteessa erinomainen
>> pyörämatkailumaa. Suomalaisia pyörämatkailuun houkuttaa taantuman ja
>> ilmastonmuutoksen kohottama lähimatkailubuumi.
>>
>> Pyörällä kesälomamatkojaan kulkevat sekä kuluttavat keskimäärin
>> luontoystävällisempiä palveluja että jättävän n. 20% tavallista
>> seuramatkailijaa enemmän rahaa matkakohteisiinsa. (Weed&Bull 2009, Fraietta
>> 2004 ja MEK 2009). Pyöräilijöiden tuoman rahan voidaan olettaa jäävän
>> nimenomaan sinne, missä sitä kipeimmin kaivataankin: maakuntiin,
>> kylätaajamiin, pie¬nempiinkin nähtävyyksiin, maatilamatkailuun,
>> pienyrittäjille. Pyörämatkailu on taantuman torjuntaa parhaimmillaan.
>> Pyörämatkailun kasvupotentiaalin ja pyöräilijöiden palvelujen luulisi siis
>> kiinnostavan niin matkailu- kuin liikennealankin yrittäjiä. Toisin kuitenkin
>> on Suomessa: VR on tehnyt pyörien kuljettamisesta junissa hankalaa ja
>> kallista, matkailualalta taas puuttuu lähes täysin pyöräilyyn kannustava
>> markkinointi.
>> Vaatimattomallakin rahallisella panostuksella oikeisiin kohteisiin
>> saataisiin muutettua pyörämatkailun valtava potentiaali tuloiksi, arvelee
>> Suomen Liikenneliiton pyöräilyvastaava Kirsikka Siik. Siikin mukaan
>> ensimmäisiä kehityskohteita olisivat matkustusmuotojen yhdistämisen
>> helpottaminen ja jo olemassa olevien nähtävyyksien ja matkailupalvelujen
>> koostamiseen erilaisiksi pyörämatkaetapeiksi koottuihin reittiehdotuksiin
>> majoituspalveluineen.
>> Erityisesti pyörän kuljettamisen junassa tulisi olla mahdollisimman helppoa.
>> Junassa on paremmin tilaa kuin busseissa, joten koko perheellä tai
>> isommankin matkaseurueen olisi mahdollista siirtyä pyörineen sujuvasti
>> paikkakunnalta toiselle. IC-junien vähäiset, ahtaat ja ennakkovarauksen
>> vaativat pyöräpaikat eivät vastaa pyörämatkailuun tarvittavaa palvelutasoa.
>>
>> Aikaisemmin useakin pyörä tukevasti kiinnitettyine satulalaukkuineen kulki
>> vaivattomasti sinisten junien matkatavaraosastossa. Jos VR Oy ei tarvitse
>> matkatavaravaunuja, ne tulee romuttamisen sijasta kunnostaa eurooppalaiseen
>> tapaan polkupyörävaunuiksi. Pyörävaununa toimisi taittoistuimin varustettu
>> matkustajaosasto, jossa pyörät kiinnitetään matkan ajaksi telineisiin
>> laukkuineen pystyssä. VR Oy:n uudessakin kalustossa pyörien kuljetus tulee
>> suunnitella asiakkaan tarpeiden, ei vain minimivaatimusten mukaan.
>>
>>
>> Lisätietoja: Suomen Liikenneliitto SuLi ry, pyöräilyvastaava Kirsikka Siik,
>> p. 050 3245527, kirsikka.siik(at)kolumbus.fi
>>
>> Oheiset valokuvat: P4271192.jpg, P4271193.jpg
>> Saksalaisen nopean junan polkupyöräosastossa pyörät matkustavat laukkuineen
>> pystyssä ja pyöräilijöille on taittoistuimet. Lasiseinän ansiosta pyöriä voi
>> valvoa myös normaalista matkustamosta. Kuvat: Antero Alku 2005.
>>
>> Viitatut lähteet:
>> M. Weed, & C. Bull (2009): Cycling Sport Tourism: Participants, Policy and
>> Providers
>> Julie Fraietta (2004): Cycle Tourism Research Summary
>> MEK (Matkailunedistämiskeskus): Pyörämatkailun kehittämisstrategia 2009-2013
>>
>>
>>
>> --
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> --
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Pyoraily-lista mailing list
>> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>>
>>
>>     
> _______________________________________________
> Pyoraily-lista mailing list
> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>
>