[Pyoraily-lista] (C) Re: Re: Fw: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa

Lepistö Jukka Jukka.Lepisto at elisa.fi
To Elo 13 10:25:07 EEST 2009


Tsau!

Tämä VR-asia on mielestäni erittäin tärkeä ja kehitystä vaativa kohde. Toimiva juna/pyöräily yhdistelmä olisi mielestäni jopa erittäin kiinnostava markkinointi jutska VR:lle jos vain osaisivat ja löytyisi tahtotilaa sen kehittämiseen ja markkinointiin. Miksiköhän Söderling (VR) suhtautuu asiaan niin negatiivisesti, vaikka asian voisi ottaa VR:llä imagon nostamisena niin vihreiden arvojen, kuin helpon yhdistelmä matkustamisen puolella.

Miten tosiaan kukaan voi ymmärtää matkustaa junalla pyörän kanssa, jos asiaa ei mitenkään VR:n puolelta markkinoida ja lippusysteemit ovat hankalia.

T- jukka


>-----Original Message-----
>From: pyoraily-lista-bounces at listserv.kuntaliitto.fi 
>[mailto:pyoraily-lista-bounces at listserv.kuntaliitto.fi] On 
>Behalf Of kirsikka.siik at kolumbus.fi
>Sent: Wednesday, August 12, 2009 10:20 AM
>To: Antti Poikola; hallitus at tarakka.fi; suli-h-2009 at googlegroups.com
>Cc: pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi; keskustelu at tarakka.fi
>Subject: [Pyoraily-lista] (C) Re: Re: Fw: Suomen 
>Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa
>
>Hei!
>Meinasin kirjoittaa alunperin tämän viestini vain SuLin 
>hallitukselle tiedoksi, mutta kun aihe oikeastaan liittyy 
>suoraan Antti Poikolan pyöräily-listalle kirjoittamaan 
>viestiin ja toisaalta koskettaa Tampereen pyöräilyolojakin, 
>pistän sen nyt sulilaisten lisäksi tulemaan Antille ja 
>tamperelaisille pyöräilijöille - ja menköön nyt sitten vielä 
>pyöräilylistallekin, toivottavasti ette hermostu 
>postilaatikkojenne täytöstä. :)
>
>* * *
>
>Olin eilen Yle Tampereen Radion haastateltavana aiheesta. 
>Kanssani keskustelemassa oli VR:n Länsi-Suomen aluejohtaja 
>Pekka Söderling, joka kertoi että VR on "lisännyt 
>koeluontoisesti 6 pyöräpaikkaa tarjoavan vaunun kesän 
>Helsinki-Turku -liikenteeseen" (jotkin tietyt kellonajat, ei 
>joka junaan tokikaan), mutta että sen käyttöaste on ollut 
>huono, ei näytä pyöräilijöitä junassa matkustaminen lainkaan 
>kiinnostavan. Söderling syytti pyöräilijöitä myös 
>kohtuuttomuudesta sen ymmärtämisessä, että vaaditaan 
>"miljoonien vaunuja", jotka sitten talviajan olisivat 
>tyhjillään, kun talvella ei kukaan halua pyörää kuljettaa. 
>"Kuka ne maksaa?"
>
>Hohhoijaa. 
>
>Kaikkiaan keskustelu oli kyllä antoisa, harmi etteivät sen 
>alku- ja loppuosa tulleet mukaan lähetykseen. Söderling 
>aloitti keskustelun lataamalla että "Sinäkö olet se Kirsi? 
>Minä olen Pekka Söderling VR:ltä ja olen tosi harmissani 
>tällaisista otsikoista (=SuLin kannaoton otsikko "VR torppaa 
>pyörämatkailun kasvun Suomessa", jonka Yle auliisti toitotti 
>eetteriin sellaisenaan), jotka ovat aivan perättömiä". Suoran 
>lähetyksen alkuun mennessä hän oli sentään leppynyt 
>asialliselle tasolle. 
>
>Kerroin Söderlingille vastauksena edellisiin väitteisiin 
>"koevaunujen" huonosta käyttöasteesta, että pyörävaunujen 
>lisäyksestä on tiedotettu surkeasti; että ottaa aikansa ennen 
>kuin palvelu löydetään, joten yhden kesän parista koevaunusta 
>ei voi mitään päätellä; että kaikki Suomen pyörämatkailijat 
>eivät halua matkustaa juuri Helsingin ja Turun väliä, vaan 
>tarvitsijoita olisi myös maakuntien arkisilla etappiväleillä; 
>että ennakkovarauspakko ja hinnoittelu, joka tekee pyörän 
>kuljettamisesta lyhyillä väleillä kalliimpaa kuin itse 
>matkustajan (etenkään opiskelijan) omasta lipusta karsii sekin 
>osaltaan pyörän kanssa matkustavia; ja vielä senkin että 
>IC-junien yksittäisten kulkijoiden yksittäiset pyöräpaikat 
>palvelevat ihan eri ryhmää pyöräilijöitä kuin ns. siniset 
>vaunut, joihin mahtuu kokonainen seurueellinen 
>pyöräretkeläisiä matkatavaroineen. 
>
>Ehdotin myös taittoistuimellisia vaunuja, joissa tila pyörälle 
>veisi tilan istuvalta matkustajalta vain silloin, kun pyörälle 
>todellisuudessa kuljetustarve on ja talviaikaan paikka olisi 
>istuvien matkustajien käytössä. Sama paikkahan palvelisi myös 
>vauvanvaunujen tai pyörätuolin kanssa matkaavia..
>
>Söderling käänsi keskustelun loppuosaksi lähetystä Tampereen 
>paikallisiin asioihin: keskustelimme Tampereen rautatieaseman 
>edustan pyöräpysäköintijärjestelyistä (=pyörät pursuvat niille 
>varatulta alueelta jo autopaikoillekin, Söderlingin mukaan 
>siksi että "VR:n Tampereen kalleimmalta paikalta tarjoamille 
>pyöräpaikoille jättävät pyöriään ihan muut kuin 
>junamatkustajat"), lähetyksen jälkeen itse asiassa enemmänkin 
>pyöräpysäköintipaikkojen merkityksestä liityntäliikenteessä. 
>Söderling vähätteli tätä. Mihinköhän tämäkin väite perustui?? 
>Kuinka monesti olette jättäneet pyöränne juuri 
>rautatieasemalle kun olette olleet menossa jonnekin muualle 
>kuin junalle? Kuinka monesti olette jättäneet tulematta 
>asemalle pyörällä siksi, ettei pyörää uskalla aseman 
>ei-runkolukittaville, ei-säältäsuojatuille, ei-valvotuille ja 
>ehdottomasti ilkivaltatilastojen kärjessä keikkuville 
>pyöräpaikoille jättää?
>
>Kiitokset vielä Martille linkistä ECF:n tutkimukseen. Pääsinpä 
>mainitsemaan tuonkin asian ja VR:n huonon pärjäämisen... 
>(Tämäkin keskustelun osa taisi kyllä olla sen radiolähetyksen 
>ulkopuolella...)
>
>Paljon jäi vielä sanomatta. Jatketaan siis edelleen 
>keskustelua VR:n kanssa ja palautteiden antamista! Ikävästi 
>jäi se mielikuva, että kovin mielellään tai vakavissaan noita 
>palautteita ei VR:llä kuulla, mutta toivottavasti tuo saamani 
>mielikuva on väärä.
>
>Terveisin,
>Kirsikka 
>
>
>
>
>Antti Poikola [antti.poikola at gmail.com] kirjoitti: 
>> Hei,
>> 
>> Kalustohankintojen ja korjausten yhteydessä tottakai pitää pyöräily 
>> ottaa huomioon, mutta nopeaan parannukseen pääsisi edes 
>mahdollistamalla 
>> pyöräpaikkojen varaamiseen ennakkoon netistä ja ostamisen 
>Junamaateista. 
>> Itse jätin tästä pienestä asiasta palautteen VR:lle, jos 
>riittävän moni 
>> tekee sen, niiin ehkäpä he havahtuvat ja korjaavat ainakin tämän 
>> pikkujutun. Alla henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuva vuodatus
>> 
>> -Antti Poikola
>> 
>> ---CLIP---
>> 
>> Viime lauantaina tarkoituksemme oli lähteä aikaisella 
>seitsemän junalla 
>> Karjaalle ja polkea sieltä Tammisaareen... seiskan juna on Pendoliino
>> 
>> Siirsimme lähtöä seuraavaan yhdeksän IC-junaan. Netistä ei 
>voinut varata 
>> pyöräpaikkoja ja ennen ysiä oli asemalla tolkuton ruuhka ja 
>> lippukassalle niin pitkä jono, ettemme ehtineet ostaa 
>pyörälippuja, vaan 
>> ostimme junamaatista liput itsellemme (junamaatistakaan ei saa 
>> pyörälippuja) ja päätimme koittaa tuuriamme.
>> 
>> Tuuri oli huono ja Pasilasta nousi junaan kolme pyöräilijää, jotka 
>> olivat puhelinpalvelun kautta varanneet ainokaiset pyöräpaikat. 
>> Konduktööri otti asiasta hirveät pultit tietenkin ja 
>vihaisesti valisti 
>> meitä sääntöjen noudattamisesta.
>> 
>> Jäimme Espoon asemalle odottamaan seuraavaa 11 aikaan Helsingistä 
>> lähtevää IC-junaa, enää emme ajatelleet polkea Karjaalta 
>Tammisaareen, 
>> vaan mennä junalla suoraan, jotta olisimme joskus edes 
>perillä mökillä. 
>> Karjaalle oli sattumalta kaksi pyöräpaikkaa vielä vapaana (yksi oli 
>> varattu), mutta jatkoyhteys Hangon suuntaan olikin bussi ja Espoossa 
>> lipunmyyjä ei osannut sanoa, ottaako bussi pyöriä kyytiin vai ei, 
>> päätimme koittaa tuuriamme...
>> 
>> Tällä kertaa tuuri oli myötäinen ja tunkemalla bussin tavaratilaan 
>> mahtui vielä kaksi pyörää siellä jo ennestään olleen kahden lisäksi.
>> 
>> Ystäväni oli haastatellut Karjaa-Hankovälillä konnaria, joka oli 
>> sanonut, että aiemmin välillä kulki säännöllisesti 50 
>polkupyörää päivässä!
>> 
>> martti tulenheimo wrote:
>> > Hienoa, että asiaan otetaan kantaa!
>> >
>> > Oletteko muuten nähneet ECF:n teettämän vertailun, jossa
>> > eurooppalaiset junayhtiöt pisteytettiin sen mukaan, miten hyvin ne
>> > palvelevat pyöräilijöitä junamatkustajina?
>> >
>> > Asiakirja löytyy täältä:
>> > http://www.igvelo.ch/agm2007/Dokumente/070517_Danzi_1.pdf
>> >
>> > Vertailu ei totisesti ole VR:n kannalta mitenkään erityisen
>> > mairitteleva. Valitettavasti. Asiathan kun voisivat olla toisinkin.
>> >
>> > Ystävällisin terveisin,
>> >
>> >
>> > Martti Tulenheimo
>> >
>> > 2009/8/10  <kirsikka.siik at kolumbus.fi>:
>> >   
>> >> Tiedoksenne Suomen Liikenneliiton kannanotto pyörämatkailusta.
>> >>
>> >> Terveisin,
>> >> Kirsikka Siik
>> >>
>> >>
>> >> --- Alkuperäinen viesti ---
>> >> Aihe: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun 
>kasvun Suomessa
>> >> Päiväys: 10.8.2009 11:29
>> >> Lähettäjä: kirsikka.siik at kolumbus.fi
>> >> Suomen Liikenneliitto SuLi ry   Kannanotto 10.8.2009
>> >>
>> >>
>> >> Heti vapaa julkaistavaksi
>> >>
>> >> VR TORPPAA PYÖRÄMATKAILUN KASVUN SUOMESSA
>> >>
>> >> Olematon markkinointi ja Suomen valtakunnanverkon 
>liikennejärjestelyt
>> >> erityisesti raideliikenteessä hillitsevät tehokkaasti 
>pyöräliikenteen kasvua
>> >> ja innostusta pyörämatkailua kohtaan, kritisoi Suomen 
>Liikenneliitto SuLi
>> >> ry.
>> >>
>> >> Kulunut kesä on tuonut esiin viitteitä pyörämatkailun kasvusta ja
>> >> huomattavasta, vielä käyttämättömästä potentiaalista. 
>Netistä löytää jo
>> >> organisoituja pyörämatkoja valmiiksi sovittuine etappeineen ja
>> >> majoituksineen, Tampereella hollantilainen yrittäjä järjestää
>> >> pyöräkierroksia turisteille. Keski-Euroopan aktiivisin 
>lomakausi on vasta
>> >> alullaan ja Suomi luonnonrikkaudessaan periaatteessa erinomainen
>> >> pyörämatkailumaa. Suomalaisia pyörämatkailuun houkuttaa 
>taantuman ja
>> >> ilmastonmuutoksen kohottama lähimatkailubuumi.
>> >>
>> >> Pyörällä kesälomamatkojaan kulkevat sekä kuluttavat keskimäärin
>> >> luontoystävällisempiä palveluja että jättävän n. 20% tavallista
>> >> seuramatkailijaa enemmän rahaa matkakohteisiinsa. 
>(Weed&Bull 2009, Fraietta
>> >> 2004 ja MEK 2009). Pyöräilijöiden tuoman rahan voidaan 
>olettaa jäävän
>> >> nimenomaan sinne, missä sitä kipeimmin kaivataankin: maakuntiin,
>> >> kylätaajamiin, pie¬nempiinkin nähtävyyksiin, maatilamatkailuun,
>> >> pienyrittäjille. Pyörämatkailu on taantuman torjuntaa 
>parhaimmillaan.
>> >> Pyörämatkailun kasvupotentiaalin ja pyöräilijöiden 
>palvelujen luulisi siis
>> >> kiinnostavan niin matkailu- kuin liikennealankin 
>yrittäjiä. Toisin kuitenkin
>> >> on Suomessa: VR on tehnyt pyörien kuljettamisesta junissa 
>hankalaa ja
>> >> kallista, matkailualalta taas puuttuu lähes täysin 
>pyöräilyyn kannustava
>> >> markkinointi.
>> >> Vaatimattomallakin rahallisella panostuksella oikeisiin kohteisiin
>> >> saataisiin muutettua pyörämatkailun valtava potentiaali 
>tuloiksi, arvelee
>> >> Suomen Liikenneliiton pyöräilyvastaava Kirsikka Siik. 
>Siikin mukaan
>> >> ensimmäisiä kehityskohteita olisivat matkustusmuotojen 
>yhdistämisen
>> >> helpottaminen ja jo olemassa olevien nähtävyyksien ja 
>matkailupalvelujen
>> >> koostamiseen erilaisiksi pyörämatkaetapeiksi koottuihin 
>reittiehdotuksiin
>> >> majoituspalveluineen.
>> >> Erityisesti pyörän kuljettamisen junassa tulisi olla 
>mahdollisimman helppoa.
>> >> Junassa on paremmin tilaa kuin busseissa, joten koko perheellä tai
>> >> isommankin matkaseurueen olisi mahdollista siirtyä 
>pyörineen sujuvasti
>> >> paikkakunnalta toiselle. IC-junien vähäiset, ahtaat ja 
>ennakkovarauksen
>> >> vaativat pyöräpaikat eivät vastaa pyörämatkailuun 
>tarvittavaa palvelutasoa.
>> >>
>> >> Aikaisemmin useakin pyörä tukevasti kiinnitettyine 
>satulalaukkuineen kulki
>> >> vaivattomasti sinisten junien matkatavaraosastossa. Jos 
>VR Oy ei tarvitse
>> >> matkatavaravaunuja, ne tulee romuttamisen sijasta 
>kunnostaa eurooppalaiseen
>> >> tapaan polkupyörävaunuiksi. Pyörävaununa toimisi 
>taittoistuimin varustettu
>> >> matkustajaosasto, jossa pyörät kiinnitetään matkan ajaksi 
>telineisiin
>> >> laukkuineen pystyssä. VR Oy:n uudessakin kalustossa 
>pyörien kuljetus tulee
>> >> suunnitella asiakkaan tarpeiden, ei vain minimivaatimusten mukaan.
>> >>
>> >>
>> >> Lisätietoja: Suomen Liikenneliitto SuLi ry, 
>pyöräilyvastaava Kirsikka Siik,
>> >> p. 050 3245527, kirsikka.siik(at)kolumbus.fi
>> >>
>> >> Oheiset valokuvat: P4271192.jpg, P4271193.jpg
>> >> Saksalaisen nopean junan polkupyöräosastossa pyörät 
>matkustavat laukkuineen
>> >> pystyssä ja pyöräilijöille on taittoistuimet. Lasiseinän 
>ansiosta pyöriä voi
>> >> valvoa myös normaalista matkustamosta. Kuvat: Antero Alku 2005.
>> >>
>> >> Viitatut lähteet:
>> >> M. Weed, & C. Bull (2009): Cycling Sport Tourism: 
>Participants, Policy and
>> >> Providers
>> >> Julie Fraietta (2004): Cycle Tourism Research Summary
>> >> MEK (Matkailunedistämiskeskus): Pyörämatkailun 
>kehittämisstrategia 2009-2013
>> >>
>> >>
>> >>
>> >> --
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >> --
>> >>
>> >>
>> >> _______________________________________________
>> >> Pyoraily-lista mailing list
>> >> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>> >> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>> >>
>> >>
>> >>     
>> > _______________________________________________
>> > Pyoraily-lista mailing list
>> > Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>> > http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>> >
>> >   
>> 
>> 
>
>
>-- 
>
>
>_______________________________________________
>Pyoraily-lista mailing list
>Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>