[Pyoraily-lista] [SuLi] (C) Re: Re: Fw: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa

antero.alku at alkutieto.fi antero.alku at alkutieto.fi
Ke Elo 12 18:08:06 EEST 2009

Ai Söderlingin Pekka, tuttu mies. Ei ehkä ihan niin paha kuin
ensivaikutelma, mutta menee muutama tapaamiskerta ennen kuin päästään
"toverilliseen" keskusteluun.

Alkuperäisessä viestissä ollut Poikolan tarina ja Söderlingin näkemys
kertovat karua kieltä VR Oy:n asiakaslähtöisyydestä. Mutta kuvaavat
oikein hyvin monopoliyhtiön toimintatapaa. Söderlingin kertomat kokeilut
osoittavat joko täydellistä oman alan taitamattomuutta tai
monopoliyhtiön logiikkaa hankkia todisteita sille, että ei tarvitse
tehdä muuta kuin mitä itse halutaan. Kun kerran säännöllistenkin
harvojen pyöräpaikkojen käyttö on niin hankalaa kuin Poikolan kertomus
osoittaa, yhdellä koevaunulla, joka kulkee joskus jossain ja johon ei
kuitenkaan voi varata lippuja muiden lippujen tapaan, ei voi saadaa
mitään muita tuloksia kuin että eihän niitä paikkoja kukaan käytä. Olet
Kirsikka kommentoinut tämän asian aivan oikein Söderlingille,
toivottavasti meni perille myös kuulijoille.

Miljoonien vaunuja, joo. Sininen vaunu, joka lähetetään romuksi, ei
maksa miljoonia. Harvoin näen invapaikoillakaan käyttäjiä, mutta ehkä VR
Oy ei vaan kehtaa valittaa miljoonien invapaikoista.

VR Oy:n toimitusjohtaja Simos sai juuri lähteä. Konserin toimari puhuu
siitä, että VR:ssä ryhdyttäisiin kuulemaan asiakasta. Hyvä ensi askel,
ehkä joskus vielä kuunnellaan, sitten ymmärretään ja lopulta myös
tehdään. Minusta tässä asiassa kannattaa olla juuri nyt aktiivinen. Siis
ennen kuin uuden johtajat on sopeutettu.

Antero

kirsikka.siik at kolumbus.fi kirjoitti:
> Hei!
> Meinasin kirjoittaa alunperin tämän viestini vain SuLin hallitukselle tiedoksi, mutta kun aihe oikeastaan liittyy suoraan Antti Poikolan pyöräily-listalle kirjoittamaan viestiin ja toisaalta koskettaa Tampereen pyöräilyolojakin, pistän sen nyt sulilaisten lisäksi tulemaan Antille ja tamperelaisille pyöräilijöille - ja menköön nyt sitten vielä pyöräilylistallekin, toivottavasti ette hermostu postilaatikkojenne täytöstä. :)
> * * *
>
> Olin eilen Yle Tampereen Radion haastateltavana aiheesta. Kanssani keskustelemassa oli VR:n Länsi-Suomen aluejohtaja Pekka Söderling, joka kertoi että VR on "lisännyt koeluontoisesti 6 pyöräpaikkaa tarjoavan vaunun kesän Helsinki-Turku -liikenteeseen" (jotkin tietyt kellonajat, ei joka junaan tokikaan), mutta että sen käyttöaste on ollut huono, ei näytä pyöräilijöitä junassa matkustaminen lainkaan kiinnostavan. Söderling syytti pyöräilijöitä myös kohtuuttomuudesta sen ymmärtämisessä, että vaaditaan "miljoonien vaunuja", jotka sitten talviajan olisivat tyhjillään, kun talvella ei kukaan halua pyörää kuljettaa. "Kuka ne maksaa?"
> Hohhoijaa.
>
> Kaikkiaan keskustelu oli kyllä antoisa, harmi etteivät sen alku- ja loppuosa tulleet mukaan lähetykseen. Söderling aloitti keskustelun lataamalla että "Sinäkö olet se Kirsi? Minä olen Pekka Söderling VR:ltä ja olen tosi harmissani tällaisista otsikoista (=SuLin kannaoton otsikko "VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa", jonka Yle auliisti toitotti eetteriin sellaisenaan), jotka ovat aivan perättömiä". Suoran lähetyksen alkuun mennessä hän oli sentään leppynyt asialliselle tasolle.
>
> Kerroin Söderlingille vastauksena edellisiin väitteisiin "koevaunujen" huonosta käyttöasteesta, että pyörävaunujen lisäyksestä on tiedotettu surkeasti; että ottaa aikansa ennen kuin palvelu löydetään, joten yhden kesän parista koevaunusta ei voi mitään päätellä; että kaikki Suomen pyörämatkailijat eivät halua matkustaa juuri Helsingin ja Turun väliä, vaan tarvitsijoita olisi myös maakuntien arkisilla etappiväleillä; että ennakkovarauspakko ja hinnoittelu, joka tekee pyörän kuljettamisesta lyhyillä väleillä kalliimpaa kuin itse matkustajan (etenkään opiskelijan) omasta lipusta karsii sekin osaltaan pyörän kanssa matkustavia; ja vielä senkin että IC-junien yksittäisten kulkijoiden yksittäiset pyöräpaikat palvelevat ihan eri ryhmää pyöräilijöitä kuin ns. siniset vaunut, joihin mahtuu kokonainen seurueellinen pyöräretkeläisiä matkatavaroineen.
>
> Ehdotin myös taittoistuimellisia vaunuja, joissa tila pyörälle veisi tilan istuvalta matkustajalta vain silloin, kun pyörälle todellisuudessa kuljetustarve on ja talviaikaan paikka olisi istuvien matkustajien käytössä. Sama paikkahan palvelisi myös vauvanvaunujen tai pyörätuolin kanssa matkaavia..
>
> Söderling käänsi keskustelun loppuosaksi lähetystä Tampereen paikallisiin asioihin: keskustelimme Tampereen rautatieaseman edustan pyöräpysäköintijärjestelyistä (=pyörät pursuvat niille varatulta alueelta jo autopaikoillekin, Söderlingin mukaan siksi että "VR:n Tampereen kalleimmalta paikalta tarjoamille pyöräpaikoille jättävät pyöriään ihan muut kuin junamatkustajat"), lähetyksen jälkeen itse asiassa enemmänkin pyöräpysäköintipaikkojen merkityksestä liityntäliikenteessä. Söderling vähätteli tätä. Mihinköhän tämäkin väite perustui?? Kuinka monesti olette jättäneet pyöränne juuri rautatieasemalle kun olette olleet menossa jonnekin muualle kuin junalle? Kuinka monesti olette jättäneet tulematta asemalle pyörällä siksi, ettei pyörää uskalla aseman ei-runkolukittaville, ei-säältäsuojatuille, ei-valvotuille ja ehdottomasti ilkivaltatilastojen kärjessä keikkuville pyöräpaikoille jättää?
>
> Kiitokset vielä Martille linkistä ECF:n tutkimukseen. Pääsinpä mainitsemaan tuonkin asian ja VR:n huonon pärjäämisen... (Tämäkin keskustelun osa taisi kyllä olla sen radiolähetyksen ulkopuolella...)
>
> Paljon jäi vielä sanomatta. Jatketaan siis edelleen keskustelua VR:n kanssa ja palautteiden antamista! Ikävästi jäi se mielikuva, että kovin mielellään tai vakavissaan noita palautteita ei VR:llä kuulla, mutta toivottavasti tuo saamani mielikuva on väärä.
> Terveisin,
> Kirsikka