[Pyoraily-lista] Pyörät ja kiertoliittymät

Antero Naskila antero.naskila at pp.inet.fi
Mon Marras 5 20:35:22 EEST 2009

terve

Ongelmia ovat, että poistuva auto ei aina tajua olevansa väistämisvelvollinen ympyrän kehällä kulkevaan pyöräilijään nähden (tai väitä siitä), ja toinen ongelma on, että pyörätie ympyrässä viedään 5-6 m:n päähän ympyrän ajoradan reunasta, jotta poistuvalle autolle jäisi odotustila. Tällöin pyöräilijälle tulee kiertomatkaa, hankalia 90 asteen käännöksi ja autoilija saattaa jo kiihdyttää vauhtiaan ja tulee pyöräilijään nähden takaa päin, jolloin katsekontakti on vaikeaa. Onnettomuusmäärät ovat silti Helsingissä laskeneet näissäkin liittymissä myös pyöräilijöillä.

Itse pitäisin parhaana ratkaisuna, että pyörätie pidetään eroteltuna autojen ajotilasta, mutta lähellä sitä. Tällöin autoilijan ja pyöräijän on helpompi huomata toisensa. Lundissa on kokeiltu erilaisia melko tiukkoja ympyröitä ja he päätyivät siihen, että on parempi erotella pyöräijät ympyröissä myös fyysisesti eikä pelkästään pintamateriaaleilla. Jos pyörätiet ovat yksisuuntaiset, niin pitäisin hyvänä nyt Kamppiin Malminrinteelle tulevia uusia ympyröitä, joissa pyörätie on autojen ajotilassa kiinni, mutta eroteltu risteyskohdissa korokkeilla. Näiden toiminta pitäisi pikaisesti tutkia niiden valmistuttua. Kaksisuuntaisilla pyöräteillä pitäisin hyvänä perusratkaisuna Runeberginkadun kahta ympyrää kuitenkin pienillä tarkistuksilla.

t. Antero

----- Original Message -----
  From: martti tulenheimo
  To: pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
  Sent: Sunday, October 04, 2009 3:25 PM
  Subject: [Pyoraily-lista] Pyörät ja kiertoliittymät

Hei,

Helsingissä keskustellaan kaupungin budjetin yhteydessä merkittävistä lisäpanostuksista kiertoliittymiin.

Mitä keskustelijat eivät yleisesti huomioi, on pyöräiljöiden näkökulma.

En ole aihepiirin asiantuntija itsekään, joten osaisiko joku vääntää minulle rautalangasta, mikä kiertoliittymissä on pyöräilijän kannalta ongelmallista ja miten ongelmista päästäisiin eroon.

Ystävällisin terveisin,

Martti Tulenheimo

------------------------------------------------------------------------------

_______________________________________________