[Pyoraily-lista] Pyöräilyviikko alkaa 5. toukokuuta!

Pe toukokuu 4 12:22:06 EEST 2012

Hyvää alkavaa Pyöräilyviikkoa!

Ohessa äskettäin laajalle mediajakelulle lähtenyt tiedote. Käyttäkää vapaasti hyödyksenne esim. paikallisessa tiedottamisessa.

Pyöräilyn iloa kaikille,

Matti
<http://www.pyoraillensuomessa.fi/>

*****************
Lehdistötiedote 4.5.2012

Polkupyörä – autoa parempi kulkuneuvo!
Valtakunnallista pyöräilyviikkoa vietetään jo 22. kertaa

Pyöräilyviikon 5.-13.5. teema on tänä vuonna "Polkupyörä -autoa parempi kulkuneuvo!" Teemalla halutaan korostaa pyöräilyn potentiaalia liikennemuotona ja sen lukuisia hyvinvointivaikutuksia yksilölle, ympäristölle ja yhteiskunnalle. Tuoreen henkilöliikennetutkimuksen mukaan peräti 45 prosenttia suomalaisten tekemistä automatkoista on pituudeltaan alle viisi kilometriä.

Pyöräily on kansantalousteko
Päästötön, äänetön, nopea ja terveellinen pyöräily on todellinen tulevaisuuden liikennemuoto. Arkipyöräily on harvinaisen tehokas tapa parantaa omaa elämänlaatua ja samalla se on aina merkittävä terveys- ja ympäristö- ja kansantalousteko. Monien tutkimusten mukaan säännöllinen pyöräily vähentää tuntuvasti riskiä sairastua moniin suomalaisiin kansantauteihin (II-tyypin diabetes, sydän- ja verenkiertoelimistön sairaudet, ylipaino jne.) sekä lisää terveitä elinvuosia.

Tanskassa on laskettu, että jokainen pyöräilykilometri tuottaa yhteiskunnalle 0,16 € ja henkilöautoilu puolestaan kuluttaa 0,10 € / kilometri. Kaikkein arvokkainta työtä on saada uusia ihmisiä innostumaan pyöräilystä. WHO:n mukaan yksi aiemmin liikunnallisesti passiivinen uusi pyöräilijä tuottaa yhteiskunnalle säästöä noin 0,7 € / pyöräilty kilometri.

Satoja pyöräilytapahtumia – päätapahtuma Jyväskylässä 5.5.
Pyöräilyviikolla järjestetään riemastuttavan monimuotoinen kirjo kulttuuriin ja liikuntaan suuntautuneita tapahtumia eri paikkakunnilla. Jyväskylän huikea valtakunnallinen päätapahtuma (konsertti, pyöräparaati, pyörämessut, muoti- ja BMX-näytöksiä jne.) täyttää kaupungin keskustan lauantaina 5.5. klo 11.00 alkaen ja 10 vuotta täyttävä Jyväskylän Pyöräilyviikko tarjoaa ennätysmäärän ohjelmaa joka päivälle: www.pyorailyviikko.fi<http://www.pyorailyviikko.fi/>

Keväinen Pyöräilyviikko (Pyöräilykuntien verkosto koordinoi) ja syyskuinen Liikkujan viikko (Motiva koordinoi) ovat tiivistäneet yhteistyötään vuotuisina viisaan liikkumisen teemaviikkoina. Myös valtakunnallinen tapahtumakalenteri on nyt yhteinen: http://www.liikkujanviikko.fi/tapahtumat/

Esimerkkejä muusta runsaasta tapahtumatarjonnasta:

*   Hyvinkään Pyöräilyviikot koko toukokuun: http://tinyurl.com/75zurxf
 *   Tampereen Pyöräilyviikko: http://www.bikeseasons.fi/blogi/2012/04/13/tampereen_pyorailyviikko/
 *   Liikkuvan Arjen Design -tapahtumat (Vantaa, Espoo, Helsinki): http://lad.metropolia.fi/tapahtumat.html
 *   Suomen Ladun Yhdessä –pyöräilytapahtumat yli 40 paikkakunnalla 12.5. Kansallisena pyöräilypäivänä: http://www.suomenlatu.org/tapahtumakalenteri/?pai=&yhdi=&laji=19

Työpaikkojen Kilometrikisa polkaistiin käyntiin 1. toukokuuta!
Kilometrikisa on yritysten ja työyhteisöjen välinen leikkimielinen ja maksuton kilpailu, jossa osallistujat kirjaavat pyöräilykilometrejään ylös 1.5. – 30.9. ja kartuttavat oman joukkueen kilometrisaldoa. Tarkoitus on innostaa ihmisiä työmatka- ja arkipyöräilyyn. Palkintoja arvotaan kaikkien osallistujien kesken joka kuukausi ja kisan loputtua palkitaan parhaat joukkueet ja innokkaimmat pyöräilijät. Jokaiselle osallistujalle on varmasti luvassa kohonnutta kuntoa ja hyvää mieltä. Mukana jo yli 1 200 joukkuetta ja 12 100 osallistujaa. http://www.kilometrikisa.fi/site/index

10 syytä pyöräillä

1.      Pyöräily on hauskaa ja helppoa
2.      Pyöräily kohottaa kuntoa