[Pyoraily-lista] Pyörämatkailureitistö uudistuu - mahdollisuus kommentoida

Nisula Petteri Petteri.Nisula at poljin.fi
Ti Elo 27 13:21:26 EEST 2013

Hei,
Antero Naskilan pyynnöstä välitän alla olevan, pyörämatkailureitistön uudistumista ja sen kommentointia koskevan viestin.
Parhain terveisin,

Petteri Nisula
Pyöräilevät ja kävelevät koulubussit -hankkeen projektipäällikkö
petteri.nisula at poljin.fi<blocked::mailto:petteri.nisula at poljin.fi>
gsm: 044 550 1445
www.poljin.<http://www.poljin.fi>fi

Hyvät pyöräily-listan jäsenet:
Pyörämatkailureitistö uudistuu, nyt voi kommentoida sitä.
Valtakunnallinen pyörämatkailureitistö uudistetaan, kuten ehkä useimmat tiedättekin. Syynä on toisaalta tarve supistaa opastettavaa reitistöä, koska nykyisen laajuisen reitistön opastusta ei ole pystytty ylläpitämään puhumattakaan sen laadun nostamisesta. Toisaalta on tavoitteena keskittyä palvelemaan ensisijaisesti pyörämatkailua, eikä enää niinkään paikallista pyöräretkeilyä, mikä ei edes oikein toteutunut. Näistä syistä johtuen valtakunnallisen reitistön tulee olla melko harva, jotta se pystytään opastamaan, kehittämään sitä sekä markkinoimaan sitä.
Nykyinen verkko on jaettu kahteen osaan valtakunnalliseen ja maakunnalliseen linkkikuvan mukaisesti. Valtakunnalliset reitit opastetaan ja ne jakautuvat kolmeen EuroVelo -reittiin sekä kahteentoista muuhun valtakunnalliseen reittiin. Molempien yhteispituus on n. 5000 km. EV -reitit korvaavat pääosin niiden kohdilla olleet vanhat valtakunnalliset reitit, mutta muuten vanhat reittinumerot pääosin säilyvät.
Maakunnalliset reitit merkitään omalla merkinnällään RetkeilyGT -karttoihin ja jatkossa ne näkyvät myös karttojen mobiiliversioissa. Niitä ei enää numeroida ja siksi niiden muuttaminen on helpompaa. Niihinkin on karttaan tehty joitakin muutoksia, esim. joitakin valtakunnallisia reittejä on pudotettu pois kokonaan tai sitten muutettu paikallisiksi. Paikallisesti merkittäviä matkailureittejä esim. isojen kaupunkiseutujen tai järvien ympäri voidaan merkitä maakunnallisiksi ja haluttaessa opastaa ne paikallisin voimin esim. reittiä kuvaavilla tunnuksilla.
Em. reittien lisäksi on tarkoitus merkitä karttoihin edelleen paikallisia reittejä kuten nykyisinkin, jos vain löydämme sopivan merkintätavan. Nykyiset paikallisreitit on myöhemmin syytä käydä lävitse harventaen niitä, mutta tarvittaessa niitä voidaan myös lisätä, esim. opastetut paikalliset pyöräretkeilyreitit.
Valtakunnallinen reitistö on määritelty verkoston, Mekin ja liikenneviraston yhteistyönä. Eurovelo -reittien isot linjat on lukkoon lyöty, mutta kaikkea muuta voi kommentoida.
Kartta on ladattavissa verkoston Dropbox-kansiosta osoitteesta:
(tiedoston koko on 62,9 Mt, joten lataaminen voi kestää)
Kommentit voi kirjoittaa Google docs -dokumenttiin osoitteessa:
Google docs -dokumenttiin kirjatut kommentit ovat kaikkien nähtävissä. Mikäli Google docs -palvelun käyttämisessä on vaikeuksia, kommentteja voi lähettää myös suoraan minulle. Toivoisin kommentit 15.9 mennessä. Kommenttikierroksen jälkeen kartta laitetaan ulkoasultaan hieman parannettuna Pyöräillen Suomessa -sivustolle yleismarkkinointikartaksi.
Yksityiskohtia voi paremmin kommentoida Retkeily GT -karttojen uusimisen yhteydessä. PGT -kartat nrot 2 - 5 tullaan korvaamaan Länsi- ja Itä-Suomen RGT -kartoilla (1:250 000). Ainakin Itä-Suomen kartta tehtäneen ensi kevääksi eli kommentointi olisi syksyllä.
terv. Antero Naskila
antero.naskila at pp.inet.fi<mailto:antero.naskila at pp.inet.fi>, p. 040 7321783

URL: <http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20130827/5982111a/attachment.html>