[Pyoraily-lista] Poljin-lehti 7/2015 on ilmestynyt - Hyvää Joulua!

Mon Joulu 21 15:26:48 EET 2015

Hyvä pyöräilyn ja kävelyn edistäjät,

Jouluinen Poljin-lehti 7/2015 on täynnä ajankohtaisia tunnelmia alkaen turvapaikanhakijoiden pyöräilystä ja päättyen Reinin laakson kulinaariseen pyörämatkailuun. Tutustu lehden pdf-versioon täällä. <http://www.poljin.fi/sites/default/files/poljin_7_15_nettiin.pdf>  Oheisen Poljin-lehden kansikuvan myötä Pyöräilykuntien verkosto toivottaa jäsenilleen ja muille sidosryhmilleen erittäin hyvää Joulua ja pyöräilymyönteistä uutta vuotta 2016!

Pääkirjoitus: Ajamisen iloa. Löysin itseni ajamasta riemusta kiljuen myös tyhjällä hiekkarannalla sekä kauppakeskuksen ulkoportaita alas ja ylös - keski-ikäiselle miehelle sopivaa hommaa.

Oulussa turvapaikanhakijoita kotoutetaan pyöräilykulttuuriin. Heikinharjun vastaanottokeskuksen pyöräpajatoiminta käynnistyi Oulun Polkupyöräilijöiden halusta olla mukana edistämässä uusien oululaisten kotoutumista kaupunkiin ja tukea samalla terveyttä edistävää arkiliikuntaa.

Koulujen Kilometrikisa lisäsi lasten innostuksen kautta myös perheiden pyöräilyä. "Luokkani lapset osallistuivat innosta kiljuen kisaan ja tekivät huikeita pyörälenkkejä, monesti yhdessä vanhempien kanssa". Suomessa talvikausi tuo suuren notkahduksen omin voimin kuljettujen matkojen kulkutapaosuuksiin sekä lapsilla että aikuisilla. Koulujen Kilometrikisan järjestettiin tarkoituksella lokakuussa ja se onnistui tavoitteessaan kannustaa jatkamaan pyöräilyä säiden jo kylmettyä.

Pyörämatkalla Reinin jokilaaksossa. "Michelinin tähdittämässä ravintolassa eivät sateen kastelemat pyöräilyasut haitanneet." Markku Lahtisen pistämättömällä tyylillä kirjoitettu kertomus on pyörämatkailua ja gastronomiaa parhaimmillaan. Sveitsissä, Saksassa ja Ranskassa poljetulla matkalla tulevat tutuiksi niin pyöräily-ystävällinen  kaupunkisuunnittelu ja liikenneratkaisut, kuin pyörämatkailijaa hemmottelevat ravintolat ja viinituvat antimineen.

Kävelyn edistäminen ja tietotarpeet kunnissa. Kävelyliikenteen edistäminen on tunnistettu yhdeksi merkittävimmistä keinoista vähentää liikenteen ympäristövaikutuksia ja vaikuttaa kaupunkiympäristön viihtyisyyteen. Uusin askelin kohti elinvoimaista kaupunkia -hankkeessa selvitettiin, mitä tietoa kunnat tarvitsevat ja tuotettiin samalla nettipohjainen kävelyn hakuteos nimeltä PEDIA. http://www.tut.fi/pedia/index.php/Etusivu
[cid:image003.png at 01D13C04.01B3EE80]
(Kannen kuva: Martti Tulenheimo)

Huom! Vuoden vaihteessa eli viikolla 53 ilmestyy vielä Poljin-lehti 8/2015. Aineistot ovat jo toimituksessa ja taitossa, mutta jos sinulla on joku pikku-uutinen, jonka haluat ehdottomasti seuraavaan lehteen, niin lähetä pikaisesti aineistoa. Vuoden viimeisessä Poljin-lehdessä:

BIKENOMICS - Pyöräilyn taloustietoa päätöksenteon tueksi
Pyöräilykaupunki Leeuwarden - Pyöräilyn, kävelyn ja jaetun tilan juhlaa
Vuoden Pyöräilykunta Lappeenranta - osa 2
Ihmiset ensin. Katutilan suunnittelu kävelyn ehdoilla - Wienin Walk21-konferenssin antia
Iisalmi -työmatkapyöräilyn edistämisohjelmalla pyöräily nousuun
Suomen suurin pyöräilijämäärä löydetty Turusta?

T: Matti

****************

www.kulkulaari.fi<http://www.kulkulaari.fi/>

Pyöräilykuntien verkosto haluaa:
-        Laadukkaat ja turvalliset pyöräilyolosuhteet kaikille
-        Kaksinkertaistaa pyöräilyn määrän Suomessa
-        Vahvistaa pyöräilyn edistäjien ja pyöräilijöiden yhteisöä

URL: <http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20151221/943bcd05/attachment-0001.html>
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image003.png
Type: image/png
Size: 327799 bytes