[Pyoraily-lista] Ajosta paivystyspaikalle

Juhani Tenhunen junnu.tenhunen at pp.sonera.net
Mon Kesä 4 11:04:44 EEST 2007

Naskila Antero HKI/KSV:
> Kaupunki on suhtautunut koko ajan myönteisesti pyöräriksojen tuloon, koska ne
> elävöittävät ja hauskuttavat kaupunkikuvaa, monipuolistavat pyöräilyä ja
> osaltaan edistävät pyöräilyä. Näiden tulosta on keskusteltu toissa syksystä
> lähtien. Ne ovat aika isokokoisia ja vievät sellaisinaan aika paljon tilaa,
> mutta ovat juridisesti selkeästi (sähköavusteisia) polkupyöriä. Polkupyörän saa
> pysäköidä jalkakäytäville, joskaan se ei saa estää jalankulkua, ja sikäli emme
> edes pystyisi kieltämään odottelua Asema-aukiolla. Olen itse katsonut heille
> [...]

Juuri tällaista keskustelua kaipasin - kiitos, Antero!

Koska kysymyksellä on esimerkinomaista valtakunnallista merkitystä,
tarkastelen asiaa vielä nykysäännösten valossa.

Vaikka laki sallii pyörän pysäköinnin jalankulkutielle, se ei
nykyisellään siis salli pyöräilyä PITKIN jalankulkutietä (ennen nykyistä
lakiahan jopa pyörän ajo porttikäytävästä jalankulkutien poikki oli
kielletty). Asema-aukiolla lainkuuliainen kuljettaja joutuisi
ilmeisestikin taluttamaan kuormatun riksan pyörätien tai Elielinaukion
ajoradan reunaan ennen polkemaan lähtemistä.

Ongelman ratkaisuehdotukseni on yksinkertainen: jatketaan Postikadulta
laskeutuvaa pyörätietä virallisesti riksaparkille ja sen ohikin
Kaivokadun pyörätielle. Samalla myös Asema-aukion suosittu pyöräparkki
saisi laillisen ajoyhteyden ja pyöräilyjärjestelyt nykyisellä tahallaan
epämääräiseksi jätetyllä Asema-aukion, Postikadun ja Elielinaukion
risteysalueella selkeytettäisiin pyörätie- ja suojatiemerkinnöin.

Helsingissä myös Kaartinkaupungissa Erottajalla sijaitseva Svenska
teaternin kaupunkipyöräparkki sijaitsee hankalasti jalankulkutiellä,
joka on samalla teatterin huoltotie. Tässäkin olisi ilmeisesti
tiestatuksen tsekkaamisen paikka.

Lisää rakentavaa pyöräilykeskustelua tälle googlattavalle
valtakunnalliselle listalle toivoen,

E. Juhani Tenhunen
DI
Helsinki