[Pyoraily-lista] Kansallinen ARKIpyöräilyn järjestö?

Teemu Tenhunen teemu.tenhunen at jyu.fi
Ti Apr 28 16:59:23 EEST 2009


Hei,

noiden Pasin alussa mainitsemien seikkojen kääntöpuolena on tosiaan sitten
se, että verkostolla ei juurikaan ole yhteyttä käyttäjiin eli pyöräilyn
harrastajiin ja pyörätoiminnan järjestäjiin. Noin näppituntumalla
sanoisin, ettei suurin osa suomalaisista pyöräilijöistä tai edes pyöräilyn
seuratoimijoista ole ikinä kuullutkaan Pyöräilykuntien verkostosta.
Seuroja ja yhdistyksiä ei tietääkseni myöskään ole missään vaiheessa
lähestytty valtakunnalliselta suunnalta. Pyöräilyn harrasteseuroissakin
olisi varmasti nykyistä enemmän tahtoa arkisen pyöräilyn edistämiseen, jos
vain seuroissa tiedettäisiin laadukkaiden pyöräilyolosuhteiden
kriteereistä ja vaikutuksista. Nykyisin useimmat ottavat vallitsevat
olosuhteet annettuina itsestäänselvyyksinä.

Voidaan tietysti myös kysyä, onko verkosto tuottanut oikeaa edistymistä
pyöräilyolosuhteissa? Onko vaikkapa jossain Suomessa oikeasti
edistyksellisiä pyörätiejärjestelyjä? Tietääkseni ei. Helposti kunnissakin
Pyöräilykuntien verkoston vaikutus jää pintapuolisen keskustelun ja
tiedottamisen tasolle - keskustelu ja tiedotuskaan eivät sitten kunnolla
aktualisoidu laadukkaampina pyöräilyolosuhteina. Sama haaste on toki lähes
minkä tahansa asian ajamisessa.


Teemu


Teemu Tenhunen
Puheenjohtaja
Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry
041 544 2195
jyps at jyps.info
www.jyps.info



> Hei kaikille,
>
> Pyöräilykuntien verkoston perustehtävänä on edistää arkipyöräilyä. Vaikka
> se
> ei varsinaisesti ole pyöräilijöiden järjestö, eli jäseninä ei ole
> pyöräilijät vaan kunnat, niin se kuitenkin ajaa arkipyöräilijöiden asiaa.
> Toki verkostoon tehtävä on määritelty kattamaan koko kevyt liikenne, mutta
> käytännössä puhutaan pyöräilystä. Siinä, että jäseninä ovat kunnat, on
> muutama hyväkin puoli. Näin verkostolla on suora yhteys kentällä
> toimijoihin. Niihin, jotka niitä kunnostuksia käytännössä suunnittelevat
> ja
> toteuttavat. Ja niihin, jotka tekevät poliittisia päätöksiä. Verkoston
> yhdyshenkilöt saavat tietoa ja uusia ajatuksia siitä, miten kehittää
> olosuhteita paremmiksi.
>
> Monen maan pyöräilijöiden järjestön yhtenä perustehtävänä on ollut
> pyöräimatkailun edistäminen. Myös tällä puolella verkosto on tehnyt
> kovasti
> töitä.
>
> Ehkä Pyöräilykuntien verkoston näkyvyyttä pyöräilijöiden suuntaan pitäisi
> parantaa. Toisaalta itse profiloin verkoston enemmän taustatyön tekijöksi
> ja
> vaikuttajaksi virallisten tahojen suuntaan. Onhan verkosto voimakkaasti
> mukana tekemässä suomalaista liikennepolitiikkaa. Ehkä verkostolla voisi
> olla jokin enemmän pyöräilijöiden suuntaan näkyvä "osasto". Sinne voisi
> keskittää pyöräilijöille suunnatut kampanjat, pyörämatkailun...
>
> Kaikessa kehittämisessä suurin haaste on ollut raha. Verkosto on kuitenkin
> vakiinnuttanut paikkansa ja nyt ehdoton tavoite täytyy olla sen toiminnan
> vahvistaminen. Olemassa olevaa kannattaa kehittää ja yhteistyötä lisätä.
> Verkosto hallinnoi Suomi pyöräilee -hanketta, jossa edustettuina on suuri
> joukko toimijoita. Mukaan kannattaa kannustaa kaikki muutkin halukkaat.
> Myös
> tällä vuodesta 1980 toimineella hankkeella on vielä paljon annettavaa.
>
> Kiitos Anterolle ja kumppaneille, että pistitte pystyyn Suomalaisen
> pyöräilykuntien verkoston silloin viime vuosituhannella! Verkosto on
> tehnyt
> paljon, mutta vielä on todella paljon tehtää.
>
> Pasi
>
>
>
> 28. huhtikuuta 2009 9:39 Laaksonen Mikko (YKV)
> <mikko.k.laaksonen at turku.fi>kirjoitti:
>
>> Terve,
>>
>> Suomen Liikenneliiton suhteen toteaisin, että sen tarkoitus on kyllä
>> olla
>> nimenomaan
>> kestävän liikenteen eli kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen
>> edistäjäjärjestö.
>>
>> SuLi tarvitsisi selkeästi lisää aktiivisia toimijoita.
>> Sekä Helsingin että Tampereen arkipyöräilyjärjestöt ovat olleet
>> hallituksessa edustettuna. Hallitukseen tarvitaan uusia aktiiveja.
>>
>> Kun puhutaan pyöräilyn edistämisestä liikennemuotona, on mielestäni
>> järkevämpää edistää sitä yhdessä kävelyn ja joukkoliikenteen kanssa,
>> tietysti huomioiden että kyseessä ovat eri kulkumuodot, joilla on eri
>> ominaisuudet, intressit ja käyttäjäryhmät. Kuitenkin edistämistyö voi
>> olla
>> hedelmällistä vain yhdessä ja ilman kestävien kulkumuotojen
>> vastakkainasettelua.
>>
>> Esimerkiksi pyöräilyn yksi selkeä nykyinen este on se, että
>> joukkoliikenteen pysäkeillä pyöräpysäköinti ja ajoneuvoissa pyörien
>> mukaanotto on hankalaa ja puutteellista. Joukkoliikenteen
>> investointihankkeita voidaan käyttää myös pyöräilyn edistämiseen, kuten
>> Helsingissä on tehty kaupunkiratojen ja Jokerin yhteydessä.
>>
>> Mikko Laaksonen
>> mikko.k.laaksonen at turku.fi
>>
>>
>> ________________________________________
>> Lähettäjä: pyoraily-lista-bounces at listserv.kuntaliitto.fi [
>> pyoraily-lista-bounces at listserv.kuntaliitto.fi] k&#228;ytt&#228;j&#228;n
>> Antti Poikola [antti.poikola at gmail.com] puolesta
>> Lähetetty: 27. huhtikuuta 2009 23:44
>> Vastaanottaja: pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>> Aihe: Re: [Pyoraily-lista] Kansallinen ARKIpyöräilyn järjestö?
>>
>> Hei on ollut kiinnostavaa lukea eri ihmisten ajatuksia liittyen
>> valtakunnalliseen pyöräilyn edistämiseen.
>>
>> Olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei uutta järjestöä ole syytä perustaa
>> vain perustamisen ilosta hajottamaan kenttää ja imemään resursseja.
>> Uuden edunvalvojan mahdollinen tarpeellisuus pitänee punnita ja sitä
>> tämäkin keskustelu on ollut.
>>
>> Itse olen tulkinnut Pyöräilykuntien verkoston aina HePo:n edustuksesta
>> huolimatta melko hallintovetoiseksi (eikä siinä mitään vikaa ole).
>> Nimensä mukaisesti kyseessä on yhteistyöverkosto hallinnon, yritysten ja
>> järjestöjen välillä ja siinä roolissa sillä on paikkansa. Luontevaa vain
>> olisi, että HePon sijasta Pyöräilykuntien verkostossa olisi kansallinen
>> pyöräilijöiden oma järjestö. Se, että onko sen aika nyt vai
>> tulevaisuudessa onkin jo kokonaan toinen kysymys.
>>
>> SuLi taasen on ainakin nettisivujen mukaan "Joukkoliikenteen käyttäjien
>> edunvalvontajärjestö", jolle on juurikin tässä roolissa ehdottoman
>> tärkeä tehtävä. Kuten edellisessä, niin tässäkin instanssissä
>> pyöräilijöitä voisi edustaa pyöräilijöiden kansallinen järjestö.
>>
>> Parhaimmillaan kansallinen järjestö voisi olla se kaivattu
>> kansalaislähtöinen aloitteen tekijä, jonka avulla mm. Turkuunkin
>> syntyisi oma paikallinen arkipyöräilijöiden edunvalvoja.
>>
>> Siinä muutama kommentti puolesta, vastaan saa sanoa ja sivustakin
>> huudella :)
>>
>> -Antti P.
>>
>> Teemu Tenhunen kirjoitti:
>> > Hei,
>> >
>> > täytyy sen verran mainostaa, että myös Jyväskylässä on ollut
>> arkipyöräilyn
>> > edistämistoimintaa yhdistystasolla jo vuosikausia. Jyväskylän
>> > Pyöräilyseurassa olemme yhdistäneet harraste- ja kilpapyöräilyn sekä
>> > arkisen pyöräilyn edistämisen. Meillä tuo ainakin tuntuu toimivan.
>> Lisää
>> > voi lukea esimerkiksi nettisivuiltamme:
>> >
>> http://www.jyps.info/jyps_joomla/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=53&Itemid=56
>> >
>> > Valtakunnan tason linjauksia kannattaa harkita tarkkaan. Nykytilanne
>> toki
>> > on sellainen, ettei SPU:ta juurikaan kiinnosta pyöräily
>> liikennemuotona -
>> > ja sitten toisaalta sekä Pyöräilykuntien verkosto että muut
>> > liikennejärjestöt tuntuvat pyöräilyseuran näkökulmasta hieman
>> eriävästi
>> > suuntautuneilta. Olisi luontevaa, että SPU:ssa olisi voimakas
>> pyöräilyn
>> > edistämisjaosto tai vastaava, mutta tuollainen maailma on valitettavan
>> > kaukana...  Ehkä Pyöräilykuntien verkostoa voisi viedä yleisen ja
>> > valtakunnallisen "pyöräilyn edistämisyhdistyksen" suuntaan?
>> > Pyöräilykuntien verkosto jo nimenä tuntuu kovin vieraalta useille
>> > intohimoisillekin pyöräilijöille - sekä muille toimijoille kuin
>> kunnille.
>> >
>> >
>> >
>> > Teemu Tenhunen
>> > Puheenjohtaja
>> > Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry
>> > 041 544 2195
>> > jyps at jyps.info
>> > www.jyps.info
>> >
>> >
>> >
>> >
>> >> Hyvät listalaiset,
>> >>
>> >> Arkipyöräilyn edistämisjärjestöt, jotka edistävät arkipyöräilyä ja
>> sen
>> >>
>> > edellytyksiä kuten pyöräilyverkon kehittäminen ja käyttäjien viestien
>> > välittäminen ovat tarpeellisia, ja Helsingissä ja Tampereella on
>> asiassa
>> > päästy eteenpäin.
>> >
>> >> Turussa tarvittaisiin myös aktiivisia toiminnan aloittajia, mutta
>> >>
>> > aloitteen täytyy tulla joko kansalaisilta tai kansalaisjärjestöiltä,
>> ei
>> > kaupungin organisaatiosta.
>> >
>> >> Itse näkisin myös tällaisten paikallistoimijoiden luontevana
>> >> yhteistyöjärjestönä Suomen liikenneliiton. Tällöin pyöräilyn
>> näkökulma
>> >>
>> > saadaan myös yhdistettyä muiden kestävien liikennemuotojen
>> edistämiseen.
>> >
>> >> Mikko Laaksonen
>> >> mikko.k.laaksonen at turku.fi
>> >> _______________________________________________
>> >> Pyoraily-lista mailing list
>> >> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>> >> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>> >>
>> >>
>> >
>> >
>> >
>> >
>> >
>> >
>> >
>> >
>> > _______________________________________________
>> > Pyoraily-lista mailing list
>> > Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>> > http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>> >
>> >
>>
>> _______________________________________________
>> Pyoraily-lista mailing list
>> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>> _______________________________________________
>> Pyoraily-lista mailing list
>> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>>
>
>
>
> --
>
> H. L. Mencken
> <http://www.brainyquote.com/quotes/authors/h/h_l_mencken.html>
> - "It is even harder for the average ape to believe that he has
> descended
> from man."
> _______________________________________________
> Pyoraily-lista mailing list
> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista