[Pyoraily-lista] Kansallinen ARKIpyöräilyn järjestö?

Juhani Tenhunen junnu.tenhunen at pp.sonera.net
Ke Apr 29 08:45:28 EEST 2009


Laaksonen Mikko (YKV):
> Suomen Liikenneliiton suhteen toteaisin, että sen tarkoitus on kyllä olla nimenomaan
> kestävän liikenteen eli kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edistäjäjärjestö.

Näin ON, joukkoliikenteellä ei ole erityisasemaa.

> SuLi tarvitsisi selkeästi lisää aktiivisia toimijoita. 
> Sekä Helsingin että Tampereen arkipyöräilyjärjestöt ovat olleet hallituksessa edustettuna. 

Tietääkseni Helsingin yhdistyksellä (Helsingin polkupyöräilijät r.y., 
ruotsiksi Helsingfors cyklister r.f.) ei kuitenkaan ole koskaan ole 
ollut omaa mandaattia SuLin hallituksessa.

> Kun puhutaan pyöräilyn edistämisestä liikennemuotona, on mielestäni järkevämpää edistää sitä yhdessä kävelyn ja joukkoliikenteen kanssa, tietysti huomioiden että kyseessä ovat eri kulkumuodot, joilla on eri ominaisuudet, intressit ja käyttäjäryhmät. Kuitenkin edistämistyö voi olla hedelmällistä vain yhdessä ja ilman kestävien kulkumuotojen vastakkainasettelua.
>   

SuLissa näin on.

> Esimerkiksi pyöräilyn yksi selkeä nykyinen este on se, että joukkoliikenteen pysäkeillä pyöräpysäköinti ja ajoneuvoissa pyörien mukaanotto on hankalaa ja puutteellista. Joukkoliikenteen investointihankkeita voidaan käyttää myös pyöräilyn edistämiseen, kuten Helsingissä on tehty kaupunkiratojen ja Jokerin yhteydessä.
>   

Jokerin (YTV:n linja 550) osalta tämä on merkinnyt lähinnä joitakin 
pyörätelineitä pysäkeillä. HKL:n ja YTV:n "omilla" bussilinjoilla 
pyörien mukaanotto on kielletty.

E. Juhani Tenhunen
DI, valtakunnallisen pyörämatkailureitistötyöryhmän jäsen
Helsinki