[Pyoraily-lista] Kansallinen ARKIpyöräilyn järjestö?

kirsikka.siik at kolumbus.fi kirsikka.siik at kolumbus.fi
Ke Apr 29 14:11:52 EEST 2009

Hyvät pyöräilijät,

En ymmärrä lainkaan keskustelun saamaa vihamielistä sävyä.

Se, että jo olemassa olevan valtakunnallisen järjestön, SuLin, toiminta on ollut viime aikoina kohtuuttoman passiivista ei tarkoita, että sen tulisi olla sitä jatkossakin. Se, että SuLi ei ole tähän mennessä ottanut pyöräilyä minkään menneen vuoden erikoisteemaksi ei tarkoita, etteikö järjestö voisi sitä jatkossa tehdä. Tahtoa siihen ainakin on. Tampereen polkupyöräilijöiden edustajana hallituksessa olen juuri puhunut tätä asiaa SuLin toimintasuunnitelmaan tarkoituksenani aktivoitua paremmin ja saada pyöräilyasioille kuuluvuutta nimenomaan valtakunnan tasolla.

Pyöräilyn edistämisen tärkeydestä tai toimista, joita pitäisi tehdä emme liene eri mieltä. Se, tekeekö Petri, Juhani, Mikko, Kirsikka tai joku muu nämä julkisuuteen tuotavat keskustelualoitteet, lakialoitteet, toimenpidealoitteet, projektien kehittämisen ja koordinoinnin, rahoituksen etsimisen ja jakamisen, lehtikirjoitukset, mediatiedotteet, keskustelupalstojen aktivoimisen ja siellä keskusteluun osallistumisen ja muun toivottavan pyöräilyasioissa näkymisen SuLin vaiko jonkin uuden perustettavan pyöräilyn kattojärjestön hallituksen jäsenenä, ei liene merkityksellistä. Sen voi tehdä jo HePon tai TaPon suulla, mutta mitä todennäköisimmin valtakunnallisen järjestön nimissä sanomisille saa enemmän painoarvoa.

Jo olemassa oleva järjestö on iso helpotus, jonka toivoisin pyöräilynedistäjien yhteisesti hyödyntävän, jottemme turhaan jakaisi resurssejamme miljoonan eri yhdistyksen pyörittämiseen. Se, että SuLi mahdollisesti puhuu erilaisista kestävän liikenteen muodoista laajasti kiinnostuneiden jäsentensä ja aktiiviensa suulla myös eri kaupunkiseutujen joukkoliikenteen kehittämisen, raitioteiden lisäämisen tai yöjunien säilyttämisen puolesta, ei ole mielestäni millään lailla pyöräilijöiltä pois. Jos aktiiveja vain löytyy, olemassa olevalle järjestölle on helpostikin mahdollista kehittää vaikkapa erillinen pyöräilytoimijoiden jaosto, jotta kaikki halukkaat pääsevät varmasti tarpeen tullen koolle ja oikean porukan kanssa keskustelemaan. Mikään muu kuin lausuntoja, aloitteita ja kannanottoja vääntävien henkilöiden ja/tai näiden henkilöiden käytettävissä olevan ajan puute ei estä tekemästä kaikkea sitä, mitä valtakunnallinen arkipyöräilyn järjestö tekisi, vaikka heti myös SuLin nimissä!

Terveisin Tampereelta,

Kirsikka Siik