[Pyoraily-lista] Kiitos eilisestä seminaarista

Antti Poikola antti.poikola at gmail.com
Ke Apr 29 14:47:10 EEST 2009


Hei kaikki,

Kiitokset mahtavasta seminaarista ja pyöräretkestä.

Omat muistiinpanoni löytyvät alta ja osoitteesta: 
http://www.kaupunkifillari.fi/?p=142

-Antti "Jogi" Poikola



---CLIP---


  Pyöräily-ystävällinen kaupunkisuunnittelu

April 29th, 2009

Minulla oli ilo osallistua eilen Hämeenlinnassa Pyöräilykuntien 
verkoston ry:n järjestämään seminaariin: *Pyöräily-ystävällinen 
kaupunkisuunnittelu* 
<http://www.poljin.fi/ajankohtaista/seminaaritmessut/index_html>.

Tässä todella lyhyesti, mitä minulle jäi päällimmäisenä mieleen 
seminaariesityksistä. Esitysten kalvot luvattiin laittaa Pyöräilykuntien 
verkoston sivuille lähiaikoina. Linkit johtavat omiin seminaarin aikana 
tekemiini raportteihin Qaikussa.

*Hämeenlinnan pyöräilyä lisäävät ratkaisut kaavoituksessa: Päivi 
Saloranta, Hämeenlinnan kaupunki 
<http://www.qaiku.com/channels/show/seminaarikannu/view/1de33d65baa908e33d611de9c1cfb4914940ed40ed4/>*

    Hämeenlinnan seutu voisi olla todella potentiaalista
    pyörämatkailualuetta ja houkutella kävijöitä Tampeereen suunnalta ja
    pääkaupunkiseudulta, miksi aina mennään vaan Porvooseen?

*Selvitys liityntäpyöräilyn kehittämisestä ja toteuttamisesta: Jouni 
Sivenius, Hämeen tiepiiri*
<http://www.qaiku.com/channels/show/seminaarikannu/view/1de33dc513af4da33dc11dea9d8b705996b79557955/>

    Sivenius esitteli tiehallinnon julkaisun (Googlella mahdoton
    löytää): HTUV-yhteistyöalueen liityntäpyöräilyn kehittäminen ja
    toteuttaminen
    <http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf2/3201107-v-htuv_liityntapyoraily.pdf>.
    Nappasin kyseisen selvityksen myös paperiversiona mukaan ja luin
    kotimatkalla, erinomainen ja selkeä esitys siitä, miten pyöräparkit
    pitäisi tehdä. Seuraava kysymys, miksei tätä tapahdu aina ja
    kaikkialla :)

*Physically active commuting in a public health perspective: Peter 
Schantz, Stockholm University*
<http://www.qaiku.com/channels/show/seminaarikannu/view/1de33e2352c850033e211de8f8465160a14b448b448/>

    Parasta Peterin esityksessä oli vinkki WHO:n työkaluun, jolla voi
    arvioida pyöräilyn kansantaloudellisesti positiivisia vaikutuksia:
    Health economic assessment tool for cycling (HEAT for cycling)
    <http://www.euro.who.int/transport/policy/20081219_1>
    Yleisfiiliksenä jäi, että Ruotsissa ja Tanskassa asioita on jo
    pitkään tehty oikein.

*Turun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma: Matti Salonen, Turun 
kaupunki*
<http://www.qaiku.com/channels/show/seminaarikannu/view/1de33e8a8dea68033e811de850b3d85a79ad1d3d1d3/>

    Matti on mukava mies, juttelimme kotimatkalla niitä näitä pyöräilyn
    edistämisestä. Itse seminaariesitys oli tiivis paketti, josta
    päällimmäisenä jäi mieleen, että pyöräily ja jalankulku ovat on
    todellisia liikennemuotoja, joiden osuus matkamäärissä mitattuna
    vastaa autoliikennettä. Tätä vain ei ole vielä ymmärretty
    poliittisessa päätöksenteossa.