[Pyoraily-lista] Kiitos eilisestä seminaarista
Antti Poikola
antti.poikola at gmail.com
Ke Apr 29 14:47:10 EEST 2009
Hei kaikki,
Kiitokset mahtavasta seminaarista ja pyöräretkestä.
Omat muistiinpanoni löytyvät alta ja osoitteesta:
http://www.kaupunkifillari.fi/?p=142
-Antti "Jogi" Poikola
---CLIP---
Pyöräily-ystävällinen kaupunkisuunnittelu
April 29th, 2009
Minulla oli ilo osallistua eilen Hämeenlinnassa Pyöräilykuntien
verkoston ry:n järjestämään seminaariin: *Pyöräily-ystävällinen
kaupunkisuunnittelu*
<http://www.poljin.fi/ajankohtaista/seminaaritmessut/index_html>.
Tässä todella lyhyesti, mitä minulle jäi päällimmäisenä mieleen
seminaariesityksistä. Esitysten kalvot luvattiin laittaa Pyöräilykuntien
verkoston sivuille lähiaikoina. Linkit johtavat omiin seminaarin aikana
tekemiini raportteihin Qaikussa.
*Hämeenlinnan pyöräilyä lisäävät ratkaisut kaavoituksessa: Päivi
Saloranta, Hämeenlinnan kaupunki
<http://www.qaiku.com/channels/show/seminaarikannu/view/1de33d65baa908e33d611de9c1cfb4914940ed40ed4/>*
Hämeenlinnan seutu voisi olla todella potentiaalista
pyörämatkailualuetta ja houkutella kävijöitä Tampeereen suunnalta ja
pääkaupunkiseudulta, miksi aina mennään vaan Porvooseen?
*Selvitys liityntäpyöräilyn kehittämisestä ja toteuttamisesta: Jouni
Sivenius, Hämeen tiepiiri*
<http://www.qaiku.com/channels/show/seminaarikannu/view/1de33dc513af4da33dc11dea9d8b705996b79557955/>
Sivenius esitteli tiehallinnon julkaisun (Googlella mahdoton
löytää): HTUV-yhteistyöalueen liityntäpyöräilyn kehittäminen ja
toteuttaminen
<http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf2/3201107-v-htuv_liityntapyoraily.pdf>.
Nappasin kyseisen selvityksen myös paperiversiona mukaan ja luin
kotimatkalla, erinomainen ja selkeä esitys siitä, miten pyöräparkit
pitäisi tehdä. Seuraava kysymys, miksei tätä tapahdu aina ja
kaikkialla :)
*Physically active commuting in a public health perspective: Peter
Schantz, Stockholm University*
<http://www.qaiku.com/channels/show/seminaarikannu/view/1de33e2352c850033e211de8f8465160a14b448b448/>
Parasta Peterin esityksessä oli vinkki WHO:n työkaluun, jolla voi
arvioida pyöräilyn kansantaloudellisesti positiivisia vaikutuksia:
Health economic assessment tool for cycling (HEAT for cycling)
<http://www.euro.who.int/transport/policy/20081219_1>
Yleisfiiliksenä jäi, että Ruotsissa ja Tanskassa asioita on jo
pitkään tehty oikein.
*Turun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma: Matti Salonen, Turun
kaupunki*
<http://www.qaiku.com/channels/show/seminaarikannu/view/1de33e8a8dea68033e811de850b3d85a79ad1d3d1d3/>
Matti on mukava mies, juttelimme kotimatkalla niitä näitä pyöräilyn
edistämisestä. Itse seminaariesitys oli tiivis paketti, josta
päällimmäisenä jäi mieleen, että pyöräily ja jalankulku ovat on
todellisia liikennemuotoja, joiden osuus matkamäärissä mitattuna
vastaa autoliikennettä. Tätä vain ei ole vielä ymmärretty
poliittisessa päätöksenteossa.