[Pyoraily-lista] (C) Re: Re: Fw: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa
Lepistö Jukka
Jukka.Lepisto at elisa.fi
To Elo 13 10:25:07 EEST 2009
Tsau!
Tämä VR-asia on mielestäni erittäin tärkeä ja kehitystä vaativa kohde. Toimiva juna/pyöräily yhdistelmä olisi mielestäni jopa erittäin kiinnostava markkinointi jutska VR:lle jos vain osaisivat ja löytyisi tahtotilaa sen kehittämiseen ja markkinointiin. Miksiköhän Söderling (VR) suhtautuu asiaan niin negatiivisesti, vaikka asian voisi ottaa VR:llä imagon nostamisena niin vihreiden arvojen, kuin helpon yhdistelmä matkustamisen puolella.
Miten tosiaan kukaan voi ymmärtää matkustaa junalla pyörän kanssa, jos asiaa ei mitenkään VR:n puolelta markkinoida ja lippusysteemit ovat hankalia.
T- jukka
>-----Original Message-----
>From: pyoraily-lista-bounces at listserv.kuntaliitto.fi
>[mailto:pyoraily-lista-bounces at listserv.kuntaliitto.fi] On
>Behalf Of kirsikka.siik at kolumbus.fi
>Sent: Wednesday, August 12, 2009 10:20 AM
>To: Antti Poikola; hallitus at tarakka.fi; suli-h-2009 at googlegroups.com
>Cc: pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi; keskustelu at tarakka.fi
>Subject: [Pyoraily-lista] (C) Re: Re: Fw: Suomen
>Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa
>
>Hei!
>Meinasin kirjoittaa alunperin tämän viestini vain SuLin
>hallitukselle tiedoksi, mutta kun aihe oikeastaan liittyy
>suoraan Antti Poikolan pyöräily-listalle kirjoittamaan
>viestiin ja toisaalta koskettaa Tampereen pyöräilyolojakin,
>pistän sen nyt sulilaisten lisäksi tulemaan Antille ja
>tamperelaisille pyöräilijöille - ja menköön nyt sitten vielä
>pyöräilylistallekin, toivottavasti ette hermostu
>postilaatikkojenne täytöstä. :)
>
>* * *
>
>Olin eilen Yle Tampereen Radion haastateltavana aiheesta.
>Kanssani keskustelemassa oli VR:n Länsi-Suomen aluejohtaja
>Pekka Söderling, joka kertoi että VR on "lisännyt
>koeluontoisesti 6 pyöräpaikkaa tarjoavan vaunun kesän
>Helsinki-Turku -liikenteeseen" (jotkin tietyt kellonajat, ei
>joka junaan tokikaan), mutta että sen käyttöaste on ollut
>huono, ei näytä pyöräilijöitä junassa matkustaminen lainkaan
>kiinnostavan. Söderling syytti pyöräilijöitä myös
>kohtuuttomuudesta sen ymmärtämisessä, että vaaditaan
>"miljoonien vaunuja", jotka sitten talviajan olisivat
>tyhjillään, kun talvella ei kukaan halua pyörää kuljettaa.
>"Kuka ne maksaa?"
>
>Hohhoijaa.
>
>Kaikkiaan keskustelu oli kyllä antoisa, harmi etteivät sen
>alku- ja loppuosa tulleet mukaan lähetykseen. Söderling
>aloitti keskustelun lataamalla että "Sinäkö olet se Kirsi?
>Minä olen Pekka Söderling VR:ltä ja olen tosi harmissani
>tällaisista otsikoista (=SuLin kannaoton otsikko "VR torppaa
>pyörämatkailun kasvun Suomessa", jonka Yle auliisti toitotti
>eetteriin sellaisenaan), jotka ovat aivan perättömiä". Suoran
>lähetyksen alkuun mennessä hän oli sentään leppynyt
>asialliselle tasolle.
>
>Kerroin Söderlingille vastauksena edellisiin väitteisiin
>"koevaunujen" huonosta käyttöasteesta, että pyörävaunujen
>lisäyksestä on tiedotettu surkeasti; että ottaa aikansa ennen
>kuin palvelu löydetään, joten yhden kesän parista koevaunusta
>ei voi mitään päätellä; että kaikki Suomen pyörämatkailijat
>eivät halua matkustaa juuri Helsingin ja Turun väliä, vaan
>tarvitsijoita olisi myös maakuntien arkisilla etappiväleillä;
>että ennakkovarauspakko ja hinnoittelu, joka tekee pyörän
>kuljettamisesta lyhyillä väleillä kalliimpaa kuin itse
>matkustajan (etenkään opiskelijan) omasta lipusta karsii sekin
>osaltaan pyörän kanssa matkustavia; ja vielä senkin että
>IC-junien yksittäisten kulkijoiden yksittäiset pyöräpaikat
>palvelevat ihan eri ryhmää pyöräilijöitä kuin ns. siniset
>vaunut, joihin mahtuu kokonainen seurueellinen
>pyöräretkeläisiä matkatavaroineen.
>
>Ehdotin myös taittoistuimellisia vaunuja, joissa tila pyörälle
>veisi tilan istuvalta matkustajalta vain silloin, kun pyörälle
>todellisuudessa kuljetustarve on ja talviaikaan paikka olisi
>istuvien matkustajien käytössä. Sama paikkahan palvelisi myös
>vauvanvaunujen tai pyörätuolin kanssa matkaavia..
>
>Söderling käänsi keskustelun loppuosaksi lähetystä Tampereen
>paikallisiin asioihin: keskustelimme Tampereen rautatieaseman
>edustan pyöräpysäköintijärjestelyistä (=pyörät pursuvat niille
>varatulta alueelta jo autopaikoillekin, Söderlingin mukaan
>siksi että "VR:n Tampereen kalleimmalta paikalta tarjoamille
>pyöräpaikoille jättävät pyöriään ihan muut kuin
>junamatkustajat"), lähetyksen jälkeen itse asiassa enemmänkin
>pyöräpysäköintipaikkojen merkityksestä liityntäliikenteessä.
>Söderling vähätteli tätä. Mihinköhän tämäkin väite perustui??
>Kuinka monesti olette jättäneet pyöränne juuri
>rautatieasemalle kun olette olleet menossa jonnekin muualle
>kuin junalle? Kuinka monesti olette jättäneet tulematta
>asemalle pyörällä siksi, ettei pyörää uskalla aseman
>ei-runkolukittaville, ei-säältäsuojatuille, ei-valvotuille ja
>ehdottomasti ilkivaltatilastojen kärjessä keikkuville
>pyöräpaikoille jättää?
>
>Kiitokset vielä Martille linkistä ECF:n tutkimukseen. Pääsinpä
>mainitsemaan tuonkin asian ja VR:n huonon pärjäämisen...
>(Tämäkin keskustelun osa taisi kyllä olla sen radiolähetyksen
>ulkopuolella...)
>
>Paljon jäi vielä sanomatta. Jatketaan siis edelleen
>keskustelua VR:n kanssa ja palautteiden antamista! Ikävästi
>jäi se mielikuva, että kovin mielellään tai vakavissaan noita
>palautteita ei VR:llä kuulla, mutta toivottavasti tuo saamani
>mielikuva on väärä.
>
>Terveisin,
>Kirsikka
>
>
>
>
>Antti Poikola [antti.poikola at gmail.com] kirjoitti:
>> Hei,
>>
>> Kalustohankintojen ja korjausten yhteydessä tottakai pitää pyöräily
>> ottaa huomioon, mutta nopeaan parannukseen pääsisi edes
>mahdollistamalla
>> pyöräpaikkojen varaamiseen ennakkoon netistä ja ostamisen
>Junamaateista.
>> Itse jätin tästä pienestä asiasta palautteen VR:lle, jos
>riittävän moni
>> tekee sen, niiin ehkäpä he havahtuvat ja korjaavat ainakin tämän
>> pikkujutun. Alla henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuva vuodatus
>>
>> -Antti Poikola
>>
>> ---CLIP---
>>
>> Viime lauantaina tarkoituksemme oli lähteä aikaisella
>seitsemän junalla
>> Karjaalle ja polkea sieltä Tammisaareen... seiskan juna on Pendoliino
>>
>> Siirsimme lähtöä seuraavaan yhdeksän IC-junaan. Netistä ei
>voinut varata
>> pyöräpaikkoja ja ennen ysiä oli asemalla tolkuton ruuhka ja
>> lippukassalle niin pitkä jono, ettemme ehtineet ostaa
>pyörälippuja, vaan
>> ostimme junamaatista liput itsellemme (junamaatistakaan ei saa
>> pyörälippuja) ja päätimme koittaa tuuriamme.
>>
>> Tuuri oli huono ja Pasilasta nousi junaan kolme pyöräilijää, jotka
>> olivat puhelinpalvelun kautta varanneet ainokaiset pyöräpaikat.
>> Konduktööri otti asiasta hirveät pultit tietenkin ja
>vihaisesti valisti
>> meitä sääntöjen noudattamisesta.
>>
>> Jäimme Espoon asemalle odottamaan seuraavaa 11 aikaan Helsingistä
>> lähtevää IC-junaa, enää emme ajatelleet polkea Karjaalta
>Tammisaareen,
>> vaan mennä junalla suoraan, jotta olisimme joskus edes
>perillä mökillä.
>> Karjaalle oli sattumalta kaksi pyöräpaikkaa vielä vapaana (yksi oli
>> varattu), mutta jatkoyhteys Hangon suuntaan olikin bussi ja Espoossa
>> lipunmyyjä ei osannut sanoa, ottaako bussi pyöriä kyytiin vai ei,
>> päätimme koittaa tuuriamme...
>>
>> Tällä kertaa tuuri oli myötäinen ja tunkemalla bussin tavaratilaan
>> mahtui vielä kaksi pyörää siellä jo ennestään olleen kahden lisäksi.
>>
>> Ystäväni oli haastatellut Karjaa-Hankovälillä konnaria, joka oli
>> sanonut, että aiemmin välillä kulki säännöllisesti 50
>polkupyörää päivässä!
>>
>> martti tulenheimo wrote:
>> > Hienoa, että asiaan otetaan kantaa!
>> >
>> > Oletteko muuten nähneet ECF:n teettämän vertailun, jossa
>> > eurooppalaiset junayhtiöt pisteytettiin sen mukaan, miten hyvin ne
>> > palvelevat pyöräilijöitä junamatkustajina?
>> >
>> > Asiakirja löytyy täältä:
>> > http://www.igvelo.ch/agm2007/Dokumente/070517_Danzi_1.pdf
>> >
>> > Vertailu ei totisesti ole VR:n kannalta mitenkään erityisen
>> > mairitteleva. Valitettavasti. Asiathan kun voisivat olla toisinkin.
>> >
>> > Ystävällisin terveisin,
>> >
>> >
>> > Martti Tulenheimo
>> >
>> > 2009/8/10 <kirsikka.siik at kolumbus.fi>:
>> >
>> >> Tiedoksenne Suomen Liikenneliiton kannanotto pyörämatkailusta.
>> >>
>> >> Terveisin,
>> >> Kirsikka Siik
>> >>
>> >>
>> >> --- Alkuperäinen viesti ---
>> >> Aihe: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun
>kasvun Suomessa
>> >> Päiväys: 10.8.2009 11:29
>> >> Lähettäjä: kirsikka.siik at kolumbus.fi
>> >> Suomen Liikenneliitto SuLi ry Kannanotto 10.8.2009
>> >>
>> >>
>> >> Heti vapaa julkaistavaksi
>> >>
>> >> VR TORPPAA PYÖRÄMATKAILUN KASVUN SUOMESSA
>> >>
>> >> Olematon markkinointi ja Suomen valtakunnanverkon
>liikennejärjestelyt
>> >> erityisesti raideliikenteessä hillitsevät tehokkaasti
>pyöräliikenteen kasvua
>> >> ja innostusta pyörämatkailua kohtaan, kritisoi Suomen
>Liikenneliitto SuLi
>> >> ry.
>> >>
>> >> Kulunut kesä on tuonut esiin viitteitä pyörämatkailun kasvusta ja
>> >> huomattavasta, vielä käyttämättömästä potentiaalista.
>Netistä löytää jo
>> >> organisoituja pyörämatkoja valmiiksi sovittuine etappeineen ja
>> >> majoituksineen, Tampereella hollantilainen yrittäjä järjestää
>> >> pyöräkierroksia turisteille. Keski-Euroopan aktiivisin
>lomakausi on vasta
>> >> alullaan ja Suomi luonnonrikkaudessaan periaatteessa erinomainen
>> >> pyörämatkailumaa. Suomalaisia pyörämatkailuun houkuttaa
>taantuman ja
>> >> ilmastonmuutoksen kohottama lähimatkailubuumi.
>> >>
>> >> Pyörällä kesälomamatkojaan kulkevat sekä kuluttavat keskimäärin
>> >> luontoystävällisempiä palveluja että jättävän n. 20% tavallista
>> >> seuramatkailijaa enemmän rahaa matkakohteisiinsa.
>(Weed&Bull 2009, Fraietta
>> >> 2004 ja MEK 2009). Pyöräilijöiden tuoman rahan voidaan
>olettaa jäävän
>> >> nimenomaan sinne, missä sitä kipeimmin kaivataankin: maakuntiin,
>> >> kylätaajamiin, pie¬nempiinkin nähtävyyksiin, maatilamatkailuun,
>> >> pienyrittäjille. Pyörämatkailu on taantuman torjuntaa
>parhaimmillaan.
>> >> Pyörämatkailun kasvupotentiaalin ja pyöräilijöiden
>palvelujen luulisi siis
>> >> kiinnostavan niin matkailu- kuin liikennealankin
>yrittäjiä. Toisin kuitenkin
>> >> on Suomessa: VR on tehnyt pyörien kuljettamisesta junissa
>hankalaa ja
>> >> kallista, matkailualalta taas puuttuu lähes täysin
>pyöräilyyn kannustava
>> >> markkinointi.
>> >> Vaatimattomallakin rahallisella panostuksella oikeisiin kohteisiin
>> >> saataisiin muutettua pyörämatkailun valtava potentiaali
>tuloiksi, arvelee
>> >> Suomen Liikenneliiton pyöräilyvastaava Kirsikka Siik.
>Siikin mukaan
>> >> ensimmäisiä kehityskohteita olisivat matkustusmuotojen
>yhdistämisen
>> >> helpottaminen ja jo olemassa olevien nähtävyyksien ja
>matkailupalvelujen
>> >> koostamiseen erilaisiksi pyörämatkaetapeiksi koottuihin
>reittiehdotuksiin
>> >> majoituspalveluineen.
>> >> Erityisesti pyörän kuljettamisen junassa tulisi olla
>mahdollisimman helppoa.
>> >> Junassa on paremmin tilaa kuin busseissa, joten koko perheellä tai
>> >> isommankin matkaseurueen olisi mahdollista siirtyä
>pyörineen sujuvasti
>> >> paikkakunnalta toiselle. IC-junien vähäiset, ahtaat ja
>ennakkovarauksen
>> >> vaativat pyöräpaikat eivät vastaa pyörämatkailuun
>tarvittavaa palvelutasoa.
>> >>
>> >> Aikaisemmin useakin pyörä tukevasti kiinnitettyine
>satulalaukkuineen kulki
>> >> vaivattomasti sinisten junien matkatavaraosastossa. Jos
>VR Oy ei tarvitse
>> >> matkatavaravaunuja, ne tulee romuttamisen sijasta
>kunnostaa eurooppalaiseen
>> >> tapaan polkupyörävaunuiksi. Pyörävaununa toimisi
>taittoistuimin varustettu
>> >> matkustajaosasto, jossa pyörät kiinnitetään matkan ajaksi
>telineisiin
>> >> laukkuineen pystyssä. VR Oy:n uudessakin kalustossa
>pyörien kuljetus tulee
>> >> suunnitella asiakkaan tarpeiden, ei vain minimivaatimusten mukaan.
>> >>
>> >>
>> >> Lisätietoja: Suomen Liikenneliitto SuLi ry,
>pyöräilyvastaava Kirsikka Siik,
>> >> p. 050 3245527, kirsikka.siik(at)kolumbus.fi
>> >>
>> >> Oheiset valokuvat: P4271192.jpg, P4271193.jpg
>> >> Saksalaisen nopean junan polkupyöräosastossa pyörät
>matkustavat laukkuineen
>> >> pystyssä ja pyöräilijöille on taittoistuimet. Lasiseinän
>ansiosta pyöriä voi
>> >> valvoa myös normaalista matkustamosta. Kuvat: Antero Alku 2005.
>> >>
>> >> Viitatut lähteet:
>> >> M. Weed, & C. Bull (2009): Cycling Sport Tourism:
>Participants, Policy and
>> >> Providers
>> >> Julie Fraietta (2004): Cycle Tourism Research Summary
>> >> MEK (Matkailunedistämiskeskus): Pyörämatkailun
>kehittämisstrategia 2009-2013
>> >>
>> >>
>> >>
>> >> --
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >> --
>> >>
>> >>
>> >> _______________________________________________
>> >> Pyoraily-lista mailing list
>> >> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>> >> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>> >>
>> >>
>> >>
>> > _______________________________________________
>> > Pyoraily-lista mailing list
>> > Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>> > http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>> >
>> >
>>
>>
>
>
>--
>
>
>_______________________________________________
>Pyoraily-lista mailing list
>Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>