[Pyoraily-lista] (C) Re: Re: Fw: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa

Lepistö Jukka Jukka.Lepisto at elisa.fi
To Elo 13 16:06:23 EEST 2009




>Tsau!
>
>Tämä VR-asia on mielestäni erittäin tärkeä ja kehitystä 
>vaativa kohde. Toimiva juna/pyöräily yhdistelmä olisi 
>mielestäni jopa erittäin kiinnostava markkinointi jutska 
>VR:lle jos vain osaisivat ja löytyisi tahtotilaa sen 
>kehittämiseen ja markkinointiin. Miksiköhän Söderling (VR) 
>suhtautuu asiaan niin negatiivisesti, vaikka asian voisi ottaa 
>VR:llä imagon nostamisena niin vihreiden arvojen, kuin helpon 
>yhdistelmä matkustamisen puolella.
>
>Miten tosiaan kukaan voi ymmärtää matkustaa junalla pyörän 
>kanssa, jos asiaa ei mitenkään VR:n puolelta markkinoida ja 
>lippusysteemit ovat hankalia.
>
>T- jukka
>
>
>>-----Original Message-----
>>From: pyoraily-lista-bounces at listserv.kuntaliitto.fi 
>>[mailto:pyoraily-lista-bounces at listserv.kuntaliitto.fi] On 
>>Behalf Of kirsikka.siik at kolumbus.fi
>>Sent: Wednesday, August 12, 2009 10:20 AM
>>To: Antti Poikola; hallitus at tarakka.fi; suli-h-2009 at googlegroups.com
>>Cc: pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi; keskustelu at tarakka.fi
>>Subject: [Pyoraily-lista] (C) Re: Re: Fw: Suomen 
>>Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa
>>
>>Hei!
>>Meinasin kirjoittaa alunperin tämän viestini vain SuLin 
>>hallitukselle tiedoksi, mutta kun aihe oikeastaan liittyy 
>>suoraan Antti Poikolan pyöräily-listalle kirjoittamaan 
>>viestiin ja toisaalta koskettaa Tampereen pyöräilyolojakin, 
>>pistän sen nyt sulilaisten lisäksi tulemaan Antille ja 
>>tamperelaisille pyöräilijöille - ja menköön nyt sitten vielä 
>>pyöräilylistallekin, toivottavasti ette hermostu 
>>postilaatikkojenne täytöstä. :)
>>
>>* * *
>>
>>Olin eilen Yle Tampereen Radion haastateltavana aiheesta. 
>>Kanssani keskustelemassa oli VR:n Länsi-Suomen aluejohtaja 
>>Pekka Söderling, joka kertoi että VR on "lisännyt 
>>koeluontoisesti 6 pyöräpaikkaa tarjoavan vaunun kesän 
>>Helsinki-Turku -liikenteeseen" (jotkin tietyt kellonajat, ei 
>>joka junaan tokikaan), mutta että sen käyttöaste on ollut 
>>huono, ei näytä pyöräilijöitä junassa matkustaminen lainkaan 
>>kiinnostavan. Söderling syytti pyöräilijöitä myös 
>>kohtuuttomuudesta sen ymmärtämisessä, että vaaditaan 
>>"miljoonien vaunuja", jotka sitten talviajan olisivat 
>>tyhjillään, kun talvella ei kukaan halua pyörää kuljettaa. 
>>"Kuka ne maksaa?"
>>
>>Hohhoijaa. 
>>
>>Kaikkiaan keskustelu oli kyllä antoisa, harmi etteivät sen 
>>alku- ja loppuosa tulleet mukaan lähetykseen. Söderling 
>>aloitti keskustelun lataamalla että "Sinäkö olet se Kirsi? 
>>Minä olen Pekka Söderling VR:ltä ja olen tosi harmissani 
>>tällaisista otsikoista (=SuLin kannaoton otsikko "VR torppaa 
>>pyörämatkailun kasvun Suomessa", jonka Yle auliisti toitotti 
>>eetteriin sellaisenaan), jotka ovat aivan perättömiä". Suoran 
>>lähetyksen alkuun mennessä hän oli sentään leppynyt 
>>asialliselle tasolle. 
>>
>>Kerroin Söderlingille vastauksena edellisiin väitteisiin 
>>"koevaunujen" huonosta käyttöasteesta, että pyörävaunujen 
>>lisäyksestä on tiedotettu surkeasti; että ottaa aikansa ennen 
>>kuin palvelu löydetään, joten yhden kesän parista koevaunusta 
>>ei voi mitään päätellä; että kaikki Suomen pyörämatkailijat 
>>eivät halua matkustaa juuri Helsingin ja Turun väliä, vaan 
>>tarvitsijoita olisi myös maakuntien arkisilla etappiväleillä; 
>>että ennakkovarauspakko ja hinnoittelu, joka tekee pyörän 
>>kuljettamisesta lyhyillä väleillä kalliimpaa kuin itse 
>>matkustajan (etenkään opiskelijan) omasta lipusta karsii sekin 
>>osaltaan pyörän kanssa matkustavia; ja vielä senkin että 
>>IC-junien yksittäisten kulkijoiden yksittäiset pyöräpaikat 
>>palvelevat ihan eri ryhmää pyöräilijöitä kuin ns. siniset 
>>vaunut, joihin mahtuu kokonainen seurueellinen 
>>pyöräretkeläisiä matkatavaroineen. 
>>
>>Ehdotin myös taittoistuimellisia vaunuja, joissa tila pyörälle 
>>veisi tilan istuvalta matkustajalta vain silloin, kun pyörälle 
>>todellisuudessa kuljetustarve on ja talviaikaan paikka olisi 
>>istuvien matkustajien käytössä. Sama paikkahan palvelisi myös 
>>vauvanvaunujen tai pyörätuolin kanssa matkaavia..
>>
>>Söderling käänsi keskustelun loppuosaksi lähetystä Tampereen 
>>paikallisiin asioihin: keskustelimme Tampereen rautatieaseman 
>>edustan pyöräpysäköintijärjestelyistä (=pyörät pursuvat niille 
>>varatulta alueelta jo autopaikoillekin, Söderlingin mukaan 
>>siksi että "VR:n Tampereen kalleimmalta paikalta tarjoamille 
>>pyöräpaikoille jättävät pyöriään ihan muut kuin 
>>junamatkustajat"), lähetyksen jälkeen itse asiassa enemmänkin 
>>pyöräpysäköintipaikkojen merkityksestä liityntäliikenteessä. 
>>Söderling vähätteli tätä. Mihinköhän tämäkin väite perustui?? 
>>Kuinka monesti olette jättäneet pyöränne juuri 
>>rautatieasemalle kun olette olleet menossa jonnekin muualle 
>>kuin junalle? Kuinka monesti olette jättäneet tulematta 
>>asemalle pyörällä siksi, ettei pyörää uskalla aseman 
>>ei-runkolukittaville, ei-säältäsuojatuille, ei-valvotuille ja 
>>ehdottomasti ilkivaltatilastojen kärjessä keikkuville 
>>pyöräpaikoille jättää?
>>
>>Kiitokset vielä Martille linkistä ECF:n tutkimukseen. Pääsinpä 
>>mainitsemaan tuonkin asian ja VR:n huonon pärjäämisen... 
>>(Tämäkin keskustelun osa taisi kyllä olla sen radiolähetyksen 
>>ulkopuolella...)
>>
>>Paljon jäi vielä sanomatta. Jatketaan siis edelleen 
>>keskustelua VR:n kanssa ja palautteiden antamista! Ikävästi 
>>jäi se mielikuva, että kovin mielellään tai vakavissaan noita 
>>palautteita ei VR:llä kuulla, mutta toivottavasti tuo saamani 
>>mielikuva on väärä.
>>
>>Terveisin,
>>Kirsikka 
>>
>>
>>
>>
>>Antti Poikola [antti.poikola at gmail.com] kirjoitti: 
>>> Hei,
>>> 
>>> Kalustohankintojen ja korjausten yhteydessä tottakai pitää pyöräily 
>>> ottaa huomioon, mutta nopeaan parannukseen pääsisi edes 
>>mahdollistamalla 
>>> pyöräpaikkojen varaamiseen ennakkoon netistä ja ostamisen 
>>Junamaateista. 
>>> Itse jätin tästä pienestä asiasta palautteen VR:lle, jos 
>>riittävän moni 
>>> tekee sen, niiin ehkäpä he havahtuvat ja korjaavat ainakin tämän 
>>> pikkujutun. Alla henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuva vuodatus
>>> 
>>> -Antti Poikola
>>> 
>>> ---CLIP---
>>> 
>>> Viime lauantaina tarkoituksemme oli lähteä aikaisella 
>>seitsemän junalla 
>>> Karjaalle ja polkea sieltä Tammisaareen... seiskan juna on 
>Pendoliino
>>> 
>>> Siirsimme lähtöä seuraavaan yhdeksän IC-junaan. Netistä ei 
>>voinut varata 
>>> pyöräpaikkoja ja ennen ysiä oli asemalla tolkuton ruuhka ja 
>>> lippukassalle niin pitkä jono, ettemme ehtineet ostaa 
>>pyörälippuja, vaan 
>>> ostimme junamaatista liput itsellemme (junamaatistakaan ei saa 
>>> pyörälippuja) ja päätimme koittaa tuuriamme.
>>> 
>>> Tuuri oli huono ja Pasilasta nousi junaan kolme pyöräilijää, jotka 
>>> olivat puhelinpalvelun kautta varanneet ainokaiset pyöräpaikat. 
>>> Konduktööri otti asiasta hirveät pultit tietenkin ja 
>>vihaisesti valisti 
>>> meitä sääntöjen noudattamisesta.
>>> 
>>> Jäimme Espoon asemalle odottamaan seuraavaa 11 aikaan Helsingistä 
>>> lähtevää IC-junaa, enää emme ajatelleet polkea Karjaalta 
>>Tammisaareen, 
>>> vaan mennä junalla suoraan, jotta olisimme joskus edes 
>>perillä mökillä. 
>>> Karjaalle oli sattumalta kaksi pyöräpaikkaa vielä vapaana (yksi oli 
>>> varattu), mutta jatkoyhteys Hangon suuntaan olikin bussi ja 
>Espoossa 
>>> lipunmyyjä ei osannut sanoa, ottaako bussi pyöriä kyytiin vai ei, 
>>> päätimme koittaa tuuriamme...
>>> 
>>> Tällä kertaa tuuri oli myötäinen ja tunkemalla bussin tavaratilaan 
>>> mahtui vielä kaksi pyörää siellä jo ennestään olleen kahden lisäksi.
>>> 
>>> Ystäväni oli haastatellut Karjaa-Hankovälillä konnaria, joka oli 
>>> sanonut, että aiemmin välillä kulki säännöllisesti 50 
>>polkupyörää päivässä!
>>> 
>>> martti tulenheimo wrote:
>>> > Hienoa, että asiaan otetaan kantaa!
>>> >
>>> > Oletteko muuten nähneet ECF:n teettämän vertailun, jossa
>>> > eurooppalaiset junayhtiöt pisteytettiin sen mukaan, miten hyvin ne
>>> > palvelevat pyöräilijöitä junamatkustajina?
>>> >
>>> > Asiakirja löytyy täältä:
>>> > http://www.igvelo.ch/agm2007/Dokumente/070517_Danzi_1.pdf
>>> >
>>> > Vertailu ei totisesti ole VR:n kannalta mitenkään erityisen
>>> > mairitteleva. Valitettavasti. Asiathan kun voisivat olla 
>toisinkin.
>>> >
>>> > Ystävällisin terveisin,
>>> >
>>> >
>>> > Martti Tulenheimo
>>> >
>>> > 2009/8/10  <kirsikka.siik at kolumbus.fi>:
>>> >   
>>> >> Tiedoksenne Suomen Liikenneliiton kannanotto pyörämatkailusta.
>>> >>
>>> >> Terveisin,
>>> >> Kirsikka Siik
>>> >>
>>> >>
>>> >> --- Alkuperäinen viesti ---
>>> >> Aihe: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun 
>>kasvun Suomessa
>>> >> Päiväys: 10.8.2009 11:29
>>> >> Lähettäjä: kirsikka.siik at kolumbus.fi
>>> >> Suomen Liikenneliitto SuLi ry   Kannanotto 10.8.2009
>>> >>
>>> >>
>>> >> Heti vapaa julkaistavaksi
>>> >>
>>> >> VR TORPPAA PYÖRÄMATKAILUN KASVUN SUOMESSA
>>> >>
>>> >> Olematon markkinointi ja Suomen valtakunnanverkon 
>>liikennejärjestelyt
>>> >> erityisesti raideliikenteessä hillitsevät tehokkaasti 
>>pyöräliikenteen kasvua
>>> >> ja innostusta pyörämatkailua kohtaan, kritisoi Suomen 
>>Liikenneliitto SuLi
>>> >> ry.
>>> >>
>>> >> Kulunut kesä on tuonut esiin viitteitä pyörämatkailun kasvusta ja
>>> >> huomattavasta, vielä käyttämättömästä potentiaalista. 
>>Netistä löytää jo
>>> >> organisoituja pyörämatkoja valmiiksi sovittuine etappeineen ja
>>> >> majoituksineen, Tampereella hollantilainen yrittäjä järjestää
>>> >> pyöräkierroksia turisteille. Keski-Euroopan aktiivisin 
>>lomakausi on vasta
>>> >> alullaan ja Suomi luonnonrikkaudessaan periaatteessa erinomainen
>>> >> pyörämatkailumaa. Suomalaisia pyörämatkailuun houkuttaa 
>>taantuman ja
>>> >> ilmastonmuutoksen kohottama lähimatkailubuumi.
>>> >>
>>> >> Pyörällä kesälomamatkojaan kulkevat sekä kuluttavat keskimäärin
>>> >> luontoystävällisempiä palveluja että jättävän n. 20% tavallista
>>> >> seuramatkailijaa enemmän rahaa matkakohteisiinsa. 
>>(Weed&Bull 2009, Fraietta
>>> >> 2004 ja MEK 2009). Pyöräilijöiden tuoman rahan voidaan 
>>olettaa jäävän
>>> >> nimenomaan sinne, missä sitä kipeimmin kaivataankin: maakuntiin,
>>> >> kylätaajamiin, pie¬nempiinkin nähtävyyksiin, maatilamatkailuun,
>>> >> pienyrittäjille. Pyörämatkailu on taantuman torjuntaa 
>>parhaimmillaan.
>>> >> Pyörämatkailun kasvupotentiaalin ja pyöräilijöiden 
>>palvelujen luulisi siis
>>> >> kiinnostavan niin matkailu- kuin liikennealankin 
>>yrittäjiä. Toisin kuitenkin
>>> >> on Suomessa: VR on tehnyt pyörien kuljettamisesta junissa 
>>hankalaa ja
>>> >> kallista, matkailualalta taas puuttuu lähes täysin 
>>pyöräilyyn kannustava
>>> >> markkinointi.
>>> >> Vaatimattomallakin rahallisella panostuksella oikeisiin 
>kohteisiin
>>> >> saataisiin muutettua pyörämatkailun valtava potentiaali 
>>tuloiksi, arvelee
>>> >> Suomen Liikenneliiton pyöräilyvastaava Kirsikka Siik. 
>>Siikin mukaan
>>> >> ensimmäisiä kehityskohteita olisivat matkustusmuotojen 
>>yhdistämisen
>>> >> helpottaminen ja jo olemassa olevien nähtävyyksien ja 
>>matkailupalvelujen
>>> >> koostamiseen erilaisiksi pyörämatkaetapeiksi koottuihin 
>>reittiehdotuksiin
>>> >> majoituspalveluineen.
>>> >> Erityisesti pyörän kuljettamisen junassa tulisi olla 
>>mahdollisimman helppoa.
>>> >> Junassa on paremmin tilaa kuin busseissa, joten koko 
>perheellä tai
>>> >> isommankin matkaseurueen olisi mahdollista siirtyä 
>>pyörineen sujuvasti
>>> >> paikkakunnalta toiselle. IC-junien vähäiset, ahtaat ja 
>>ennakkovarauksen
>>> >> vaativat pyöräpaikat eivät vastaa pyörämatkailuun 
>>tarvittavaa palvelutasoa.
>>> >>
>>> >> Aikaisemmin useakin pyörä tukevasti kiinnitettyine 
>>satulalaukkuineen kulki
>>> >> vaivattomasti sinisten junien matkatavaraosastossa. Jos 
>>VR Oy ei tarvitse
>>> >> matkatavaravaunuja, ne tulee romuttamisen sijasta 
>>kunnostaa eurooppalaiseen
>>> >> tapaan polkupyörävaunuiksi. Pyörävaununa toimisi 
>>taittoistuimin varustettu
>>> >> matkustajaosasto, jossa pyörät kiinnitetään matkan ajaksi 
>>telineisiin
>>> >> laukkuineen pystyssä. VR Oy:n uudessakin kalustossa 
>>pyörien kuljetus tulee
>>> >> suunnitella asiakkaan tarpeiden, ei vain 
>minimivaatimusten mukaan.
>>> >>
>>> >>
>>> >> Lisätietoja: Suomen Liikenneliitto SuLi ry, 
>>pyöräilyvastaava Kirsikka Siik,
>>> >> p. 050 3245527, kirsikka.siik(at)kolumbus.fi
>>> >>
>>> >> Oheiset valokuvat: P4271192.jpg, P4271193.jpg
>>> >> Saksalaisen nopean junan polkupyöräosastossa pyörät 
>>matkustavat laukkuineen
>>> >> pystyssä ja pyöräilijöille on taittoistuimet. Lasiseinän 
>>ansiosta pyöriä voi
>>> >> valvoa myös normaalista matkustamosta. Kuvat: Antero Alku 2005.
>>> >>
>>> >> Viitatut lähteet:
>>> >> M. Weed, & C. Bull (2009): Cycling Sport Tourism: 
>>Participants, Policy and
>>> >> Providers
>>> >> Julie Fraietta (2004): Cycle Tourism Research Summary
>>> >> MEK (Matkailunedistämiskeskus): Pyörämatkailun 
>>kehittämisstrategia 2009-2013
>>> >>
>>> >>
>>> >>
>>> >> --
>>> >>
>>> >>
>>> >>
>>> >>
>>> >>
>>> >>
>>> >>
>>> >> --
>>> >>
>>> >>
>>> >> _______________________________________________
>>> >> Pyoraily-lista mailing list
>>> >> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>>> >> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>>> >>
>>> >>
>>> >>     
>>> > _______________________________________________
>>> > Pyoraily-lista mailing list
>>> > Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>>> > http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>>> >
>>> >   
>>> 
>>> 
>>
>>
>>-- 
>>
>>
>>_______________________________________________
>>Pyoraily-lista mailing list
>>Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
>>http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
>>
>