[Pyoraily-lista] TIEDOTE: Pyöräilyn olosuhteissa määrä ei korvaa laatua

Mon Helmi 7 11:21:03 EET 2011

Terve!

Pyöräilyn olosuhteita maamme kunnissa ensimmäistä kertaa laajasti kartoittanut selvitys on nyt valmistunut. Pyöräilykuntien verkoston yhteyshenkilöille lähetetään painettu versio seuraavan Poljin -lehden mukana, muut voivat tilata selvityksen posti- ja toimituskulujen hinnalla tai ladata pdf-version alla olevien linkkien kautta.

Talvipyöräilyterveisin,

Matti Hirvonen

________________________________
Kunnossa kaiken ikää -ohjelma

TIEDOTE
7.2.2011

Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvitys:
PYÖRÄILYN OLOSUHTEISSA MÄÄRÄ EI KORVAA LAATUA

Suomen Kuntaliitto, Pyöräilykuntien verkosto ja Kunnossa kaiken ikää (KKI) -ohjelma toteuttivat yhteistyössä vuoden 2010 aikana Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvityksen. Suomessa on selvityksen mukaan paljon pyöräteitä, mutta laadussa ja jatkuvuudessa on parantamisen varaa. Pyöräilyn kehittämisohjelmilla on merkittävä vaikutus pyöräilyn olosuhteisiin ja edistämiseen.

Selvitykseen saatiin vastaus 138 kunnasta eri puolilta Suomea. Suurin osa vastaajista työskentelee kunnan teknisessä toimessa, esimerkiksi teknisenä johtajana tai liikenneinsinöörinä. Mukana olevissa kunnissa asuu yhteensä noin 3 600 000 suomalaista eli 67 prosenttia väestöstä.

Selvityksen mukaan lähes 90 prosenttia Suomen pyöräteistä on yhdistettyjä kävely- ja pyöräteitä. Vain noin 10 prosenttia on pyöräteitä, jossa pyöräilylle on selkeästi varattu oma tila. Lähes viidesosassa pyöräteistä on mopolla ajo sallittu.

- Pyöräilyn integroiminen osaksi liikennejärjestelmää vaatii kunnissa vielä paljon työtä sekä kunnianhimoista ja kokonaisvaltaista otetta, Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen kommentoi.

Kyselyyn vastanneissa kunnissa pyöräilyn seuranta on vähäistä. Alle viidesosa kunnista seuraa pyöräilyn määrää ja neljäsosa on selvittänyt pyöräilyn kulkumuoto-osuuden. Palautetta pyöräilyreittien olosuhteista kerätään kolmasosassa kunnista. Vain noin neljäsosassa kunnista kuntalaiset kokevat käyttäjäpalautteen perusteella pyöräilyn olosuhteet laadukkaiksi.

Kuntien ilmoittamat pyöräilyn kulkutapaosuudet vaihtelivat välillä 5-30 prosenttia. Suuret erot kuntien välillä osoittavat, että olosuhteiden kehittämisellä ja muilla edistämistoimenpiteillä on suuri merkitys. Myöskään pohjoinen sijainti tai lumisen kauden pituus eivät näyttäisi olevan esteitä, sillä Oulu ja Joensuu ovat Suomen aktiivisimmat pyöräilykaupungit.

Niissä 15 kunnassa, joissa on pyöräilyn kehittämisohjelma, on 2000-luvulla rakennettu enemmän pyöräteitä ja tehty yleisemmin poliittisia päätöksiä pyöräilyn edistämiseksi kuin kunnissa, joissa kehittämisohjelmaa ei ole. Kehittämisohjelma lisäsi myös todennäköisyyttä, että kunnassa on pyöräilyn vastuuhenkilö ja pyöräilyasioita käsittelevä työryhmä, pyöräilykartta, ja että asukkailta kerätään palautetta pyöräilyn olosuhteista.

Yhtenäiset ja jatkuvat pyöräreitit, riittävä pyöräteiden määrä ja laadukkaat pyörätiet koetaan tärkeimmiksi tekijöiksi pyöräilyn edistämisessä.

- Pyöräliikenteen sujuvuuden ja olosuhteiden laatutason parantaminen varsinkin keskustoissa on välttämätöntä pyöräilyn lisäämiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriön asettama tavoite kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuuden nostamisesta 20 prosentilla vuoteen 2020 mennessä jää muuten pelkäksi haaveeksi, Hirvonen kiteyttää.

Lisätietoja selvityksestä
Asiantuntijakommentit: Matti Hirvonen, puh. 040 419 4555,  matti.hirvonen at poljin.fi<mailto:matti.hirvonen at poljin.fi>
Selvityksen toteutus: Hanna-Mari Maijala, puh. 050 589 5345, hanna-mari.maijala at likes.fi<mailto:hanna-mari.maijala at likes.fi>

Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvitys on ladattavissa pdf-tiedostona osoitteessa www.kki.likes.fi<http://www.kki.likes.fi> ja www.poljin.fi<http://www.poljin.fi>. Selvitystä voi tilata paperiversiona KKI-ohjelman kautta www.kki.likes.fi<http://www.kki.likes.fi> tai tilaukset at likes.fi<mailto:tilaukset at likes.fi>.

Anna Suutari
Tiedotussihteeri
Kunnossa kaiken ikää (KKI) -ohjelma
Viitaniementie 15