[Pyoraily-lista] Tiedote: Pyöräilevällä kimppakyydillä kouluun tai töihin

Ke Syys 17 17:30:41 EEST 2014

Tiedote 17.9.2014

PYÖRÄILEVÄLLÄ KIMPPAKYYDILLÄ KOULUUN TAI TÖIHIN

Pyöräilykuntien verkosto muistuttaa kimppakyytipäivänä, että kimppakyytejä tehdään myös pyörällä.

Pyöräilevässä koulubussissa matka kouluun tai harrastukseen pyöräillään tai kävellään aikuisen johdolla ryhmässä. Yhteistä matkantekoa nimitetään ”koulubussiksi”, koska matka kuljetaan sovitun reitin ja aikataulun mukaan. Bussit kulkevat tapaamispaikkoina toimivien pysäkkien kautta, josta voi liittyä joukkoon. Toimintaa pyöritetään vanhempien, isovanhempien ja opettajien yhteistyönä.

- Auton vaihtaminen pyörään kannattaa, sillä se kohottaa lasten kuntoa ja parantaa koulujen turvallisuutta autoliikenteen vähentyessä. Samalla lapsi oppii turvallisia ja ympäristön kannalta kestäviä liikkumistapoja. Pyöräilevien koulubussien pyörittäminen on myös mainio tapa lisätä lasten ja vanhempien sekä muiden kasvattajien yhteisöllisyyttä, toteaa Pyöräilykuntien verkoston pyöräilykasvatushankkeen koordinaattori Sanna Ojajärvi.

Pyöräileviä koulubusseja on toteutettu parinkymmenen vuoden ajan eri puolella maailmaa. Pyöräilykuntien verkosto on muutaman vuoden ajan juurruttanut toimintaa myös Suomeen.

Pyöräilevä työmatkabussi on aikuisten versio pyöräilevästä koulubussista. Tapana voi esimerkiksi olla kokoontua yhtenä tai kahtena aamuna viikossa tietyssä lähtöpisteessä ja ajaa ennalta ilmoitettua reittiä päämäärään. Koulubussien tapaan työmatkabussien reitin varrella voi olla pysäkkejä. Pyöräilevässä työmatkabussissa voi tutustua oman alueensa pyöräilijöihin ja kehitellä esimerkiksi muita pyöräilytapahtumia ja aktiviteetteja.

- Pyöräilykuntien verkoston Pyöräilevät kaupunginosat -hankkeen tarkoituksena on aktivoida asukkaat vaikuttamaan pyöräilyn edistämiseksi alueiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Pyöräilevät työmatkabussit ovat erinomainen tapa synnyttää pyöräilijöiden verkostoja. Pysyvien tulosten ja omaehtoisen toiminnan kanalta verkostoituminen ja yhteinen ideointi on erittäin tärkeää painottaa Pyöräilykuntien verkoston kaupunginosahankkeen projektipäällikkö Petteri Nisula.

Useassa suuressa kaupungissa liikkeelle lähteneessä kaupunginosahankkeessa toteutetaan työmatkabussien ohella katuajo- ja kaavakoulutuksia, olosuhdeselvityksiä, maahanmuuttajien pyöräilyopetusta, perhepyöräretkiä, pyöränhuollon opastuksia, parannetaan taloyhtiöiden pyöräilyolosuhteita sekä laaditaan jalankulku- ja pyöräreitit sisältäviä kaupunginosien palvelukarttoja.

Lisätietoja:

Sanna Ojajärvi, gsm 040 527 5632
Petteri Nisula, gsm 044 550 1445

Ylen Hämeen alueuutisten 21.9.2011 esittämä juttu Turengin kävelevistä koulubusseista:

Roihuvuoren pyöräilevä työmatkabussi Vimeo-videopalvelussa:

URL: <http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20140917/2c6bca26/attachment.html>