[Pyoraily-lista] Tiedote: Suomeen perustettiin Pyöräliitto

Ke Syys 17 17:34:55 EEST 2014

Tiedote 17.9.

SUOMEEN PERUSTETTIIN PYÖRÄLIITTO

Suomeen on vihdoin saatu pyöräilijöille oma kansallinen etujärjestö. 14.9.2014 Tampereella perustettu Pyöräliitto edistää pyöräilyä ja pyöräilyjärjestöjen yhteistyötä sekä toimii pyöräilijöiden valtakunnallisena edunvalvojana. Jäseniä liitolla on perustettaessa noin 2000.

"Pyöräily on meille liikennettä. Se voi olla myös harrastus, liikuntamuoto, urheilukisoja ja muoti-ilmiöitä, mutta ennen kaikkea se on tapa kulkea paikasta toiseen", sanoo Otso Kivekäs, Pyöräliiton puheenjohtaja. "Pyöräily sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta ja asuinpaikasta riippumatta. Tavoitteemme on tehdä kaikista Suomen kaupungeista hyviä pyöräilykaupunkeja", hän jatkaa.

Suomessa on ollut jo kauan paikallisia pyöräily-yhdistyksiä. Pyöräliiton jäsenyhdistyksistä Helsingin polkupyöräilijät perustettiin 1981 ja Tampereen polkupyöräilijät 2007. Turun ja Oulun polkupyöräilijät perustettiin viime vuonna, ja tarve valtakunnalliselle yhteistyölle on sen jälkeen korostunut.

"Pyöräily pitää huomioida liikennemuotona liikennesuunnitelmissa, kaavoissa, lainsäädännössä, liikennepolitiikassaja kaikessa muussa valtion ja kuntien liikennettä koskevassa päätöksenteossa," kertoo liiton tavoitteista Marjut Ollitervo Helsingin Polkupyöräilijöistä. "Tarvitsemme valtakunnallisen liiton, jotta olemme uskottavampi toimija koko maata koskevissa asioissa", hän jatkaa.

Pyöräliiton puheenjohtajaksi valittiin Otso Kivekäs Helsingistä, hallituksen jäseneksi Martti Tulenheimo Helsingistä, Minna Takala Hämeenlinnasta, Tapio van Ooik Turusta, Michel Faas Tampereelta, Marjut Ollitervo Helsingistä, Jenni Pitko Oulusta ja varajäseniksi Pompo Stenberg Tampereelta, Timo Hast Espoosta, Jenny Rankka Oulusta sekä Tuula Lepistö Tampereelta.

Pyöräliiton verkkosivut ja viestintä käynnistyy syksyn aikana. Sitä ennen voit pysyä ajan tasalla toiminnasta seuraamalla Pyöräliiton Facebook -sivua.

Perustamiskokouksessa Pyöräliitto julkaisi Tampereen julistuksen, jossa liiton tavoitteet ja tarkoitus kristallisoitiin kuuteen teesiin.

Pyöräliiton Tampereen julistus

Me pyöräilijät Tampereelta, Helsingistä, Turusta, Oulusta, Hämeenlinnasta, Järvenpäästä, Espoosta, Rovaniemeltä, Kuopiosta, Porvoosta, Joensuusta, Jyväskylästä ja Ylöjärveltä olemme tänään perustaneet Pyöräliiton ajamaan pyöräilyn asiaa Suomessa ja esitämme seuraavat teesit ohjaamaan Pyöräliiton toimintaa:

1) Pyöräily on liikennettä. Pyöräily voi olla myös harrastus, liikuntamuoto, urheilukisoja, muoti-ilmiöitä ja tuunausta, mutta ennen kaikkea se on tapa kulkea paikasta toiseen.

2) Pyöräilyn lisääntyminen on kaikkien etu, kulkivat nämä sitten pyörällä, joukkoliikenteellä, autolla tai kävellen. Pyöräilyn lisääntyessä ruuhkat vähenevät, kansanterveys paranee, kylistä ja kaupungeista tulee mukavampia ja taloudellisesti tehokkaampia.

3) Kaikki saavat pyöräillä. Pyöräily sopii kaikille taaperosta taattaan. Lasten pitää saada pyöräillä kouluun ja työpaikoille pitää päästä pyörällä.

4) Pyöräily pitää huomioida liikennemuotona liikennesuunnitelmissa, kaavoissa, lainsäädännössä, liikennepolitiikassaja kaikessa muussa valtion ja kuntien liikennettä koskevassa päätöksenteossa.

5) Vanhanaikaiset ja huonosti toimivat pyörätiet ja liikenneratkaisut pitää korvata nykyaikaisilla. Valtion ja kuntien suunnitteluohjeet pitää päivittää suosittamaan toimivia ratkaisuja huonojen sijasta.

6) Haluamme tehdä kaikista Suomen kaupungeista hyviä pyöräilykaupunkeja. Pyöräliitto kokoaa koko maan pyöräilyn edistäjät yhteen, ajaa pyöräilyn asiaa kansallisella tasolla, edustaa suomalaisia pyöräilijöitä kansainvälisesti ja pyrkii lisäämään pyöräilyä kaikin tavoin.

Emme edusta vain "oikeita pyöräilijöitä", vaan kaikkia, jotka ajavat pyörällä. Voit ajaa päivittäin tai kerran kesässä, mummopyörällä, krossarilla tai taittopyörällä, trikoissa tai puvussa, hattu tai kypärä päässä. Pyöräliitto on sinua varten.

Faktalaatikko:

Matti Koistinen
Tampereen polkupyöräilijät
p. 044 - 279 5588

URL: <http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20140917/c28c74b4/attachment.html>