[Pyoraily-lista] Turun BUSTRIP kestävän liikenteen arviointiraportti valmis

Laaksonen Mikko K mikko.k.laaksonen at turku.fi
To Tammi 18 10:30:00 EET 2007


Hyvät pyöräily-listalaiset,

Turun kaupungin BUSTRIP - projektissa tehty kestävän liikenteen
vertaisarviointiraportti on valmistunut.
Raportissa on paljon pyöräilyasiaa.

Oheisessa tiedotteessa linkit, joista raportin voi ladata.

Mikko Laaksonen
mikko.k.laaksonen at turku.fi
02-2623500
044-9074054
BUSTRIP - hankkeen koordinaattori, kevyen liikenteen asiamies
Turun kaupunki, ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimisto


Tiedote 18.1.2007 9:00
Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirasto

Turun kestävän liikenteen vertaisarviointiraportti on valmistunut
Arvioijat: Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta lisättävä ruuhkien
välttämiseksi

Turussa 21.-25.8.2006 tehdyn kestävän liikenteen vertaisarvioinnin
loppuraportti on valmistunut. Vertaisarvioinnissa kansainvälinen kestävän
liikenteen asiantuntijoiden ryhmä tutki Turun kaupungin liikenne- ja
liikkuvuuskysymyksiä ja arvioi, miten kaupunki edistyy kestävän
liikennejärjestelmän kehittämisessä. Arvioijat haastattelivat asukkaita,
liike-elämän edustajia, poliitikkoja ja asiantuntijoita sekä tutustuivat
kaupunkiin.  Vertaisarviointiryhmän keskeisimmät havainnot ja suositukset ovat:

"Turun kaupunki on hyvä kaupunki, jolla on monia ainutlaatuisia laatutekijöitä,
kuten Kauppatori, Aurajoki sekä kaunis saaristo. Kaupunki on kuitenkin
vaikeiden ongelmien edessä:
Heikko seudullinen suunnittelu. Turun kaupungin ja ympäristökuntien välillä ei
ole todellista maankäytön ja liikenteen suunnittelun koordinaatiota. Yhteistyön
sijasta kunnat kilpailevat keskenään "hyvistä veronmaksajista". Kuntauudistus
vaikuttaa tarpeelliselta.
Riittämätön joukkoliikenne. Bussit ovat liian hitaita, vuorotiheys on liian
harva ja informaatio ei ole riittävää. Tarvitaan runkolinjoja, joilla on tiheä
vuoroväli. Liikennöintinopeutta tulisi parantaa lisäämällä
joukkoliikenne-etuuksia kaduilla ja risteyksissä sekä paremmalla
lippujärjestelmällä.
Kävelijöiden ja pyöräilijöiden ongelmat. Kaupungin keskeisissä osissa
kriittisiä osia kevyen liikenteen verkostosta puuttuu. Kaupungin on tarpeen
toteuttaa kunnianhimoiset pyöräilysuunnitelmat. Tärkeät kohteet tulee tavoittaa
jalan ja pyörällä ilman konflikteja autoliikenteen kanssa.
Lisääntyvä ruuhkautuminen on kasvava ongelma Turussa. Ruuhkautuminen kasvaa
väestönkasvun, talouskasvun, autonomistuksen kasvun ja kaupunkirakenteen
hajautumisen takia. Kokemus osoittaa, että on hyödytöntä yrittää ratkaista
ruuhkautumista rakentamalla lisää teitä. Kulkumuotojakaumaa tulee muuttaa siten,
että julkisen liikenteen ja pyöräilyn osuus kasvaa ja autoilun osuus vähenee.
Kaupunkikeskustan kilpailuasetelma. Turulla on miellyttävä kaupunkikeskusta,
jossa Kauppatori, Kauppahalli ja Aurajoki ovat ainutlaatuisia laatutekijöitä.
Ulkoisten kauppakeskusten ja keskustan välinen kilpailu on hyvin kovaa.
Kaupunkikeskustan houkuttelevuuden ja kilpailukyvyn säilyttämisen tulee olla
keskeinen tavoite. Saavutettavuuden tulee olla hyvä sekä autolla, julkisella
liikenteellä, kävellen että pyörällä. Liian suuri autoliikenne aiheuttaa
ruuhkautumista ja huonon ympäristön. Työmatkalaisia tulisi rohkaista luopumaan
autosta ja käyttämään muita liikennemuotoja, joka vapauttaa tilaa
ostosmatkoille. Kilpailu pelkästään autosaavutettavuudella on valmiiksi hävitty
taistelu. Sen sijaan kaupunkikeskustan tulee vahvistaa ainutlaatuisia
ominaisuuksiaan, kuten moninaisuutta, ilmapiiriä, kulttuuria, katuelämää ja
laatua."

Ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimisto pitää vertaisarviontiryhmän
keskeisiä havaintoja, johtopäätöksiä ja toimenpide-ehdotuksia oikeaan osuneina.
Osa toimenpiteistä edellyttää myös valtion, seudun muiden kuntien tai yritysten
ratkaisuja. Muutamat ehdotukset ovat nykyisissä olosuhteissa kuntarakenteen
ongelmien ja lainsäädäntöesteiden takia vaikeita toteuttaa.  Raportti tulee
Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunnan käsittelyyn 23.1.2007 ja
joukkoliikennelautakunnan käsittelyyn 24.1.2007 Lautakunnat lähettävät raportin
kaupunginhallituksen tiedoksi.
Yhteystiedot ja latauslinkit seuraavalla sivulla


Vertaisarviointiraportin liitteineen voi ladata seuraavista linkeistä:

Vertaisarviointiryhmän loppuraportti:
http://www.bustrip-project.net/documents/turkuprloppuraportti.pdf

Vertaisarviointiryhmän suositusten yhteenvetotaulukko:
http://www.bustrip-project.net/documents/turkuprsuositustaulukko.pdf

Itsearviointiraportin tiivistelmä:
http://www.bustrip-project.net/documents/turkusatiivistelma.pdf

Ympäristö- ja kaavoituslautakunnan sekä joukkoliikennelautakunnan esityslistat:
www.turku.fi -> Päätöksenteko ja talous -> Esityslistat ja pöytäkirjat ->
Lautakunnat


Lisätiedot:

Jaana Mäkinen
Mikko Laaksonen
Ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimisto, Turun kaupunki

Björn Abelsson
Vertaisarviointiryhmän johtaja, Sundsvallin kaupunki, Ramboll Sweden AB
(Yhteydenotot ruotsiksi tai englanniksi)

BUSTRIP - projekti  http://www.bustrip-project.net


Taustatietoa

BUSTRIP (Baltic Urban Sustainable Transport Implementation and Planning - www.
bustrip-project.net)


Bustrip on hanke, jota koordinoi Turkuun sijoitettu Itämeren kaupunkien liiton
(UBC) Ympäristö- ja Agenda 21 - sihteeristö.  Projekti tuottaa Euroopan
kaupungeille ja kunnille käytännön työkaluja kehittää kestävää
kaupunkiliikennettä. BUSTRIP-hankkeen 12 kumppanikaupunkia ovat ensimmäiset
Euroopassa, jotka alkavat valmistella ja toteuttaa kestävän kaupunkiliikenteen
suunnitelmia. Näitä suunnitelmia suositellaan Euroopan komission Temaattisessa
kaupunkiympäristöä koskevassa strategiassa (kuudes ympäristötoimintaohjelma).
BUSTRIP hankkeella on ainutlaatuinen mahdollisuus näyttää eurooppalaisille
kaupungeille, miten tuottaa kestävää liikennettä samalla kun talous kasvaa.

Jokaisessa kahdessatoista kumppanikaupungissa toteutetaan vertaisarviointi,
joka auttaa niitä ymmärtämään nykytilanteen suhteessa kestävän
kaupunkiliikenteen tavoitteeseen. Kaupungit käyttävät arviointia
valmistellakseen kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmia, ja toteuttaakseen
pilottihankkeita, joilla saadaan käytännön tuloksia.

BUSTRIP tuottaa kestävän liikenteen työkalupakin, johon kootaan kaupunkien
parhaat käytännöt ja oppimiskokemukset. Työkalupakki auttaa eurooppalaisia
kaupunkeja ymmärtämään kestävää liikennesuunnittelua sekä mahdollisuuksia
edistyä kohti kestävää kaupunkiliikennettä.

Projektia koordinoi UBC ja kaksi muuta pääkumppania ovat UBC:n liikennekomissio
ja Chalmersin tekninen yliopisto (Göteborgissa). Nämä kolme pääkumppania
muodostavat projektin ohjausryhmän. Kaksitoista paikallista ja seudullista
viranomaista Virosta, Suomesta, Saksasta, Latviasta, Liettuasta, Puolasta ja
Ruotsista saa vertaisarviot ja valmistelee kestävän kaupunkiliikenteen
suunnitelmia.

Projektia osarahoittaa Euroopan unionin aluekehitysrahasto BSR INTERREG III B
naapuruusohjelma, Suomen ympäristöministeriö sekä kumppanikaupungit. Koko
projektibudjetti on  3,1 MEUR. Hankkeen kesto on kesäkuu 2005 - joulukuu 2007.

Johtava kumppani: Itämeren kaupunkien liitto, ympäristösihteeristö, Suomi

Kontaktihenkilö:

Sakari Saarinen

www.bustrip-project.net